العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 30-01-2012, 05:09 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعديل فرامل اللانوس

السلام عيكم بس يا اخي عقبال ما تلائي حل حقولك علي حاجة جربها وان شاء الله حتجيب نتيجة انا لسة عاملها وجابت نتيجة مرضية
اولا تروح لميكانيكي ومعاك 3/4 لتر زيت باكم وتقولو عايز اغير الزيت كلة وتفك من عند الطنابير وتفضي الزيت وبعدين نظف علبة الزيت وضع الزيت الجديد
ثانيا خلي الميكانيكي يفك الاربع عجلات ويشيك علي الطنابير ولقم الفرامل ويأخذ هوا كويس وجرب ومفروض ان انتا حتروح تأخذ هوا تاني بعد كام يوم ب(بعد تغير الزيت)
ملحوظتان:
1:اولا والميكانيكي بيفك العجل خلية يتأكد ان الاربع بساتم بتوع الفرامل خروجهم يكون سهل
2:ثانيا ودة الاهم وانت واقف با عربية دوس فرامل لو حسيت ان الفرامل بتروح معالك لتحت مش كتير يعني بالاحساس يبقي غير ماستر
قديم 31-01-2012, 10:58 AM
الصورة الرمزية aaffii
aaffii aaffii غير متواجد حالياً
من انا؟: MOSTAFA ELTRONBGY
التخصص العملى: Accontant AT PHARCO CORPORACTION
هواياتي: FORMULA 1

aaffii has a spectacular aura aboutaaffii has a spectacular aura about

السلام عيكم بس يا اخي عقبال ما تلائي حل حقولك علي حاجة جربها وان شاء الله حتجيب نتيجة انا لسة عاملها وجابت نتيجة مرضية
اولا تروح لميكانيكي ومعاك 3/4 لتر زيت باكم وتقولو عايز اغير الزيت كلة وتفك من عند الطنابير وتفضي الزيت وبعدين نظف علبة الزيت وضع الزيت الجديد
ثانيا خلي الميكانيكي يفك الاربع عجلات ويشيك علي الطنابير ولقم الفرامل ويأخذ هوا كويس وجرب ومفروض ان انتا حتروح تأخذ هوا تاني بعد كام يوم ب(بعد تغير الزيت)
ملحوظتان:
1:اولا والميكانيكي بيفك العجل خلية يتأكد ان الاربع بساتم بتوع الفرامل خروجهم يكون سهل
2:ثانيا ودة الاهم وانت واقف با عربية دوس فرامل لو حسيت ان الفرامل بتروح معالك لتحت مش كتير يعني بالاحساس يبقي غير ماستر
المشكلة الرئيسية في فرامل اللانوس ان حجم الطنابير والتيل بتاعها اصغر من حجمها كعربيه واصغر من امكانيتها في الجري فلو عرفنا ان طنابير اللانوس هي هي طنابير الماتيز اذن بالتبعيه اكيد فرامل اللانوس حتبقى ضعيفة وبيبان ده لما تكون العربية محمله وبتجري حتلاقى فرامل العربيه ضعيفة وفي الحاله ده العيب مش عيب زيت او ان البساتم بتاعة الفرامل بتخرج بسهوله العيب صغر حجم الطنابير والتيل فيها وده احنا بنحله بالتعديل اللي انا ذكرته في المشاركه السابقة

MOSTAFA AHMED ELTRONBGY
DATA ANALYST AT PHARCO CORPORATION

قديم 01-02-2012, 11:30 AM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaffii مشاهدة المشاركة

المشكلة الرئيسية في فرامل اللانوس ان حجم الطنابير والتيل بتاعها اصغر من حجمها كعربيه واصغر من امكانيتها في الجري فلو عرفنا ان طنابير اللانوس هي هي طنابير الماتيز اذن بالتبعيه اكيد فرامل اللانوس حتبقى ضعيفة وبيبان ده لما تكون العربية محمله وبتجري حتلاقى فرامل العربيه ضعيفة وفي الحاله ده العيب مش عيب زيت او ان البساتم بتاعة الفرامل بتخرج بسهوله العيب صغر حجم الطنابير والتيل فيها وده احنا بنحله بالتعديل اللي انا ذكرته في المشاركه السابقة
فعلا لو طنابير اللانوس هى هى طنابير الماتيز دى تبقى سلطه
وبعدين انا لما قلت ان التعديل يستحب انه يكون للافيو ده لان كل الناس بتشكر جامد فى فرامل الافيو لكن لو هى عملية صعبة وفى بديل ليها وبيدى نتايج جيدة يبقى على البركة
بس الحقيقة انا لسه جايب ماستر فرامل عمومة جديد ب 450 جنيه وده كان بعد مشاوير للميكانيكة وبتوع الفرامل وكل واحد يقعد يفتى شوية والفرامل كانت بتتصلح يومين وبعدين ترجع ريمه لعادتها القديمه وبعد ماغيرت الماستر فضلت برده الفرامل فى البايباى وفى الحقيقة انا صعبان عليه المصاريف دى كلها وكمان غير مصاريف التعديل .
فهل يوجد حل اخر؟
قديم 01-02-2012, 12:01 PM
الصورة الرمزية aaffii
aaffii aaffii غير متواجد حالياً
من انا؟: MOSTAFA ELTRONBGY
التخصص العملى: Accontant AT PHARCO CORPORACTION
هواياتي: FORMULA 1

aaffii has a spectacular aura aboutaaffii has a spectacular aura about

فعلا لو طنابير اللانوس هى هى طنابير الماتيز دى تبقى سلطه
وبعدين انا لما قلت ان التعديل يستحب انه يكون للافيو ده لان كل الناس بتشكر جامد فى فرامل الافيو لكن لو هى عملية صعبة وفى بديل ليها وبيدى نتايج جيدة يبقى على البركة
بس الحقيقة انا لسه جايب ماستر فرامل عمومة جديد ب 450 جنيه وده كان بعد مشاوير للميكانيكة وبتوع الفرامل وكل واحد يقعد يفتى شوية والفرامل كانت بتتصلح يومين وبعدين ترجع ريمه لعادتها القديمه وبعد ماغيرت الماستر فضلت برده الفرامل فى البايباى وفى الحقيقة انا صعبان عليه المصاريف دى كلها وكمان غير مصاريف التعديل .

لتعديل بمنتهى البساطه اننا حنركب الاتي :
1- تركيب طنابير اوبل فيكترا
2- تركيب كاليبرات دايو اسبيرو
3- تركيب تيل دايو نوبيرا
4- ماستر نوبيرا مقاس 22
انا عملت الموضوع ده في عربيتي والنتيجه هايله ووهميه واتكلف بالترتيب كالتالي :
1- طنابير اوبل جديده ماركة ليمفورد ب 300 جنيه
2- كاليبرات دايو اسبيرو استعمال خارج ب 150 جنيه
3- تيل نوبيرا ب 70 جنيه
4- ماستر نوبيرا استعمال ب 140 جنيه
والمصنعيه عباره عن حل وتركيب بدون اي تغيير والميكانيكي اخد تقريبا 100 جنيه مش فاكر بالضبط لأن الموضوع ده من مده
طبعا انسب الفضل في الموضوع ده لكل من م.ممدوح و عصام غنايم
مدام سيادتك غيرت الماستر يبقى ممكن متغيروش مع التعديل اللي انا قولته لأن ماستر النوبيرا بيفرق بس في مشوار بدال الفرامل
لكن عموما التعديل ده بيفرق كتير جدا في العربيه لأن طنابير الاوبل وكاليبرات الاسبيرو اكبر في الحجم وبالتالي حتفرق في الفرامل
هي المشكله الاكبر في التعديل اللي انا بقوله لحضرتك انك لازم تغير الجنوط بتاعة العربيه لأن الجنوط 13 بتوع العربيه مش حينفع يتعمل معاهم التعديل لاننا كبرنا الطنابير والكاليبرات والتالي مش حتركب الجنوط بعد التعديل
في عربيتي انا كده كده كنت مجنط العربيه لجنوط 15 وبالتالي كان الموضوع عندي سهل وبسيط
ملحوظه : ممكن سيادتك تدور على النت على تعديل فرامل اللانوس وحتلاقي ناس كتير عامله التعديل اللي انا قلت عليه وبيشكروا فيه جدا
اقرأ الموضوع ده http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26737

MOSTAFA AHMED ELTRONBGY
DATA ANALYST AT PHARCO CORPORATION

التعديل الأخير تم بواسطة aaffii ; 01-02-2012 الساعة 12:07 PM
قديم 01-02-2012, 12:21 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aaffii مشاهدة المشاركة

مدام سيادتك غيرت الماستر يبقى ممكن متغيروش مع التعديل اللي انا قولته لأن ماستر النوبيرا بيفرق بس في مشوار بدال الفرامل
لكن عموما التعديل ده بيفرق كتير جدا في العربيه لأن طنابير الاوبل وكاليبرات الاسبيرو اكبر في الحجم وبالتالي حتفرق في الفرامل
هي المشكله الاكبر في التعديل اللي انا بقوله لحضرتك انك لازم تغير الجنوط بتاعة العربيه لأن الجنوط 13 بتوع العربيه مش حينفع يتعمل معاهم التعديل لاننا كبرنا الطنابير والكاليبرات والتالي مش حتركب الجنوط بعد التعديل
في عربيتي انا كده كده كنت مجنط العربيه لجنوط 15 وبالتالي كان الموضوع عندي سهل وبسيط
ملحوظه : ممكن سيادتك تدور على النت على تعديل فرامل اللانوس وحتلاقي ناس كتير عامله التعديل اللي انا قلت عليه وبيشكروا فيه جدا
اقرأ الموضوع ده http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26737

انا متشكر جدا ليك وانا حاسس انى تعبتك معايا وبالنسبة لموضوع الجنوط ده فبالنسبة ليه انا معنديش مشاكل لانى اصلا مركب الجنوط الفبريكة بتاعت النوبيرا
وسوال اخير هو التيل بتاع النوبيرا اللى هنجيبه بيكون جديد ولا استيراد وكمان الطنابير الالمانى مينفعش تيجى استيراد وشكرا