العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 11-07-2010, 04:41 PM
capo_em capo_em غير متواجد حالياً

capo_em is on a distinguished road
افتراضي مساعدة عاجلة بخصوص 128

بسم الله الرحمن الرحيم
الإخوة الأعضاء أحييكم على هذا المنتدى المميز وأتشرف بأن تكون هذه أولى مشاركاتى معكم ولكن كنت أريد أن أستفسر عن كل شئ عن الفيات 128 معرفش موديلها كام بس هى 1100 سىسى + إن أنا عاوز أعرف لما أسأل مثلا عن حاجات زى الموتور وكدة أسأل عن أيه أنا أول مرة أشترى بس البائع من قرايبى فمش هيغشنى بس بردو أنا عاوز أعرف إيه اللى ممكن أسئله فيه وأقوله عنه وأعرف العيوب منه + لو حابب أعمل فيها تعديلات إيه اهم الحاجات اللى ممكن أركبها + ينفع يركبلها تكييف واللى عنده يا جماعة معلومة ميبخلش علينا بيها الله يبارك فيكم
قديم 12-07-2010, 12:44 AM
الصورة الرمزية tarek elbadry
tarek elbadry tarek elbadry غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف فنى تكييف بشركة المقاولون العرب
هواياتي: لاتوجد هواية محددة

tarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond reputetarek elbadry has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة عاجلة بخصوص 128

السلام عليكم
اهلا بيكفى مصر موتورز
ال128 عربية كويسة جدا 1100 سى سى دى موديل السبعينات لحد سنة 88 دى اخر موديل ال 1100 سى سى بعد كدا 1300 سى سى دى من سنى 89 ونتا طالع
موضوع التكيف صعب شوية على الموتور الى معاك لو الكبير ينفع
اهم حاجة تشفها فى العربية الحوض يكون سليم الشسية سليم مش مخبوط ولازم سمكرى يشفها والقوايم والشنطة يكونو سولام بتبقى فى علمات معينة علامة الفبريكة دى بيعرفها السمكرى لو العربية مخبوطة عمرها ما ترجع تانى لى اصلها
الموتور ميكونش بيدخن دخنة بيضا من الشكمان لما تزود بنزين
اهم حاجة يكون معاك سمكرى يفحصها كويس
اما التعديلات العربية دى بزات لو عامل فيها حاجة بسيطة بتظهر اوى وفى موضيع عن تعديلات جامدة اوى وتفيدك
ومبروك مقدما