العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 11-06-2010, 04:50 PM
imiibr imiibr غير متواجد حالياً

imiibr is on a distinguished road
افتراضي ارجو المساعده عشان انا محتار جدا (لانسر - سيراتو - النترا - كورولا - يارس)؟؟؟؟

السلام عليكم

اخوتى انا بدور على اول عربيه لى منذ 4 شهور و فكرت اجيب لانوس مستعمل فى الاول بس بعد تفكير قولت ماجيب حاجه اوتومتك عشان انا شايف ان الشوارع فى مصر مينفعش معها الا اوتومتك

ففكرت اجيب نيو اكسنت اوتومتك بس بعد ما قراءت موضوعات كثيره عن العربيه ديه اكتشفت ان العربيه ديه متستهلش المبلغ ده 84000 ج و الله اخرها عندى 70 الف بس بس اعمل ايه ده السوق المصرى

ففكرت فى المستعمل قولت المبلغ الى كنت هجيب به النيو اكسنت اقدر اجيب بى عربيه مستعمل ممتازه فافكرت فى 5 عربيات هعرضهم عليكم وتقولوا لى رايكم فيهم ومين افضلهم

1 - لانسر 2007 اوتومتك كلاسيك : بصراحه انا عارف ان العربيه ده تعتبر افضل عربيه فى السوق المصرى من حيث اعاده البيع المتور و العفشه و الاعتماديه عليه و كمان صيانتها رخيصه و قليله الاعطال بس المشكلتها معايا بحس انها ماليه البلد مش حتحس انك مميز وانت راكبها المشكله لما رحت اجربها حسات انى راكب عربيه قديم التبلوه بتعها فقير اوى مستريحتش فيها وخاصا بعد ما ركبت اليارس مع صحبى و ده كان اختارى الثانى .

2 - ياريس 2008 اوتومتك 1300 : العربيه بصراحه من جوه جميله تبلوها شيك كرسيها مريحه جدا عكس الانسر واهم ميزه فيها انها تصنيع يابانى سحبها حلو تكيفها جميل بس للاسف لقيت العيوب ده فيها و ده من كلام صحبى 1 - العربيه خفيفه بعد 120 و خاصتا لو فى هواء جامد و فى ناس بتقولى لو عربيه ترله عدت من جمبك بسرعه كبيره ممكن العربيه تطير منك !!! 2 - دهان العربيه حساس جدا يعنى مع الخبط و التكحيت الدهان بيتشال بسرعه 3 - اكصدام العربيه ضعيف و المشكل انه واخد اغلب الكبوت و تحس ان المتور وراء الاقصدام علطول ..... والمشاكل ده بتخوفنى عشان انا ساكن فى اوحش شوارع مصر "فيصل" وانتم عارفين يعنى ايه فيصل

3 - كيا سيراتو الشيب القديم : مش عارف ليه بحب العربيه ده بحترمها اوى ناس كتير بتقول شكلها كلاسيك اوى بس بحس انها عربيه مسكه نفسها تقيله على الارض متورها جيد مش اى حد ركبها فى ناس بتقول انها قليله المشاكل بس فى ناس خوفتنى منها : 1- قطع غيرها مش متوافر بكتره فى السوق عشان الشيب الجديد خد مكانها وهى منتشرتش اوى وقطع غيارها غالى شويا 2- فى مشكل واحد قالى عليها فيه دفعه كانت نازله بالوان تاكسي العاصمه و بعد فشل المشروع العربيات دي اترشت و بدأت تتباع للجمهور علي انها عربيات جديده 3 - ناس كتير قالت لى لو فكرت تبيع العربيه ده هتعب شويه عشان ليها ذوبنها الخاص

4 - النيو النترا 2008 اوتومتك : بصراحه عمرى مستريحتش للعربيه ده بس انا شابف انها انتشرت اوى فى مصر وسوقها ماشى اوى فى المستعمل و قطع غيارها متوافر و رخيص

5 - تويتا كرورلا 2005 1300 اوتومتك : او الجنيه الدهب ما بيقولوا عليها التجار سمعت كلام جميل و اشعار عن العربيه ده شكلها مقبول صالونه جميل جدا ماتورها تحفه و عفشتها جيد جدا الغربيه فى العربيه ده سعرها فى السوق الناس بتتكلم فى 85 الف جنيه مع ان العربيه الجديده ال 1600 الفول اوبشن الاوتومتك عامله 131 الف جنيه وده عربيه من 5 او 6 سنين عامله اكتر من 70 الف كيلو و كمان 1300 سى سى و الشيب مختلف خالص !!! مش عارف ليه - المشكله التانيه ان كتير من اصحابى بيقولوا لى حرام عليك تدفع الفلوس ديه فى عربيه بقالها 5 6 سنين صحبها خد خيرها ولما تجبها و تعد معاك سنه او اتنين تلاقيها فتحت بوقها

انا عارف انى طولت اوى بس بجد انا محتار مش عارف اتصرف محتاج رائيكم وخبرتك
محتار اختار مين فيهم ولا اريح نفسى و اجيب نيو اكسنت بس حرام عليها المبلغ ده وفى الاخر القى مشاكل فى العفشه .
قديم 11-06-2010, 06:14 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ارجو المساعده عشان انا محتار جدا (لانسر - سيراتو - النترا - كورولا - يارس)؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة imiibr مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

اخوتى انا بدور على اول عربيه لى منذ 4 شهور و فكرت اجيب لانوس مستعمل فى الاول بس بعد تفكير قولت ماجيب حاجه اوتومتك عشان انا شايف ان الشوارع فى مصر مينفعش معها الا اوتومتك

ففكرت اجيب نيو اكسنت اوتومتك بس بعد ما قراءت موضوعات كثيره عن العربيه ديه اكتشفت ان العربيه ديه متستهلش المبلغ ده 84000 ج و الله اخرها عندى 70 الف بس بس اعمل ايه ده السوق المصرى

ففكرت فى المستعمل قولت المبلغ الى كنت هجيب به النيو اكسنت اقدر اجيب بى عربيه مستعمل ممتازه فافكرت فى 5 عربيات هعرضهم عليكم وتقولوا لى رايكم فيهم ومين افضلهم

1 - لانسر 2007 اوتومتك كلاسيك : بصراحه انا عارف ان العربيه ده تعتبر افضل عربيه فى السوق المصرى من حيث اعاده البيع المتور و العفشه و الاعتماديه عليه و كمان صيانتها رخيصه و قليله الاعطال بس المشكلتها معايا بحس انها ماليه البلد مش حتحس انك مميز وانت راكبها المشكله لما رحت اجربها حسات انى راكب عربيه قديم التبلوه بتعها فقير اوى مستريحتش فيها وخاصا بعد ما ركبت اليارس مع صحبى و ده كان اختارى الثانى .

2 - ياريس 2008 اوتومتك 1300 : العربيه بصراحه من جوه جميله تبلوها شيك كرسيها مريحه جدا عكس الانسر واهم ميزه فيها انها تصنيع يابانى سحبها حلو تكيفها جميل بس للاسف لقيت العيوب ده فيها و ده من كلام صحبى 1 - العربيه خفيفه بعد 120 و خاصتا لو فى هواء جامد و فى ناس بتقولى لو عربيه ترله عدت من جمبك بسرعه كبيره ممكن العربيه تطير منك !!! 2 - دهان العربيه حساس جدا يعنى مع الخبط و التكحيت الدهان بيتشال بسرعه 3 - اكصدام العربيه ضعيف و المشكل انه واخد اغلب الكبوت و تحس ان المتور وراء الاقصدام علطول ..... والمشاكل ده بتخوفنى عشان انا ساكن فى اوحش شوارع مصر "فيصل" وانتم عارفين يعنى ايه فيصل

3 - كيا سيراتو الشيب القديم : مش عارف ليه بحب العربيه ده بحترمها اوى ناس كتير بتقول شكلها كلاسيك اوى بس بحس انها عربيه مسكه نفسها تقيله على الارض متورها جيد مش اى حد ركبها فى ناس بتقول انها قليله المشاكل بس فى ناس خوفتنى منها : 1- قطع غيرها مش متوافر بكتره فى السوق عشان الشيب الجديد خد مكانها وهى منتشرتش اوى وقطع غيارها غالى شويا 2- فى مشكل واحد قالى عليها فيه دفعه كانت نازله بالوان تاكسي العاصمه و بعد فشل المشروع العربيات دي اترشت و بدأت تتباع للجمهور علي انها عربيات جديده 3 - ناس كتير قالت لى لو فكرت تبيع العربيه ده هتعب شويه عشان ليها ذوبنها الخاص

4 - النيو النترا 2008 اوتومتك : بصراحه عمرى مستريحتش للعربيه ده بس انا شابف انها انتشرت اوى فى مصر وسوقها ماشى اوى فى المستعمل و قطع غيارها متوافر و رخيص

5 - تويتا كرورلا 2005 1300 اوتومتك : او الجنيه الدهب ما بيقولوا عليها التجار سمعت كلام جميل و اشعار عن العربيه ده شكلها مقبول صالونه جميل جدا ماتورها تحفه و عفشتها جيد جدا الغربيه فى العربيه ده سعرها فى السوق الناس بتتكلم فى 85 الف جنيه مع ان العربيه الجديده ال 1600 الفول اوبشن الاوتومتك عامله 131 الف جنيه وده عربيه من 5 او 6 سنين عامله اكتر من 70 الف كيلو و كمان 1300 سى سى و الشيب مختلف خالص !!! مش عارف ليه - المشكله التانيه ان كتير من اصحابى بيقولوا لى حرام عليك تدفع الفلوس ديه فى عربيه بقالها 5 6 سنين صحبها خد خيرها ولما تجبها و تعد معاك سنه او اتنين تلاقيها فتحت بوقها

انا عارف انى طولت اوى بس بجد انا محتار مش عارف اتصرف محتاج رائيكم وخبرتك
محتار اختار مين فيهم ولا اريح نفسى و اجيب نيو اكسنت بس حرام عليها المبلغ ده وفى الاخر القى مشاكل فى العفشه .
عايز اقولك انى مش بامن على عربيتى فى الهيدروماتيك الا فى الالمانى واليابانى
على فكرة النيو اكسنت عامله 76 الف وكمان عليها خصم 2000 ج من غبور .. دا غير انها مش بالبشاعه اللى انت بتقول عليها دى

1 - لانسر 2007 اوتومتك كلاسيك : بس المشكلتها معايا بحس انها ماليه البلد
بقيت العربيات التانية اللى انت مختارها برضه مالية البلد
التبلوه بتعها فقير اوى
امال لو شفت تابلوه الفيرنا ولا اللانوس هتقول ايه ؟
2 - ياريس 2008 اوتومتك 1300 : بس للاسف لقيت العيوب ده فيها 1 - العربيه خفيفه بعد 120 و خاصتا لو فى هواء جامد و فى ناس بتقولى لو عربيه ترله عدت من جمبك بسرعه كبيره ممكن العربيه تطير منك
دا حقيقى
3 - كيا سيراتو الشيب القديم : 1- قطع غيرها مش متوافر بكتره فى السوق عشان الشيب الجديد خد مكانها
دا برضه حقيقى لانها ماقعدتش فى مصر غير سنتين او ثلاثه
4 - النيو النترا 2008 اوتومتك : بصراحه عمرى مستريحتش للعربيه ده
وانا كمان
بس انا شابف انها انتشرت اوى فى مصر وسوقها ماشى اوى فى المستعمل و قطع غيارها متوافر و رخيص
وكمان عيوبها تكاد تكون معدومه ودا من بق ناس كتير فى المنتدى هنا
5 - تويتا كرورلا 2005 1300 اوتومتك :
مش هقدر اعارضك فى كل اللى انت قولته عنها
لو حابب تسمع رائى خليك فى اللانسر دا لو هى 1600 ( انت ماقلتش هى كام سىسى ) انما طبعا لو 1300 زى الكرولا يبقى طبعا الكرورلا عربية يابانى كاتجرى اعلى من اللانسر وحافظه على سعرها
اما بقى لو حابب تشترى جديد وتشترى معاها دماغك يبقى خليك فى النيو اكسنت .. العربية مش وحشه قوى كده زى ما انت قاكر وانت كمان ممكن تشوف اى حد معاه النيو اكسنت وتجربها .. وماتخافش مش هتندم
وربنا يهديك للاصلح
قديم 13-06-2010, 03:29 AM
الصورة الرمزية dr_youssifomar
dr_youssifomar dr_youssifomar غير متواجد حالياً

dr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura about
افتراضي رد: ارجو المساعده عشان انا محتار جدا (لانسر - سيراتو - النترا - كورولا - يارس)؟؟؟؟

السلام عليكم
نصيحتى يا اخى ابعد عن المستعمل
واعتقد ان الاكسنت عربية ممتازة اعطالها شبة معدومة
او ممكن تشترى نيو سيراتو وتحاول تقسط باقى المبلغ
بيقولوا ان العربية دى تحفة
ريح بالك وابعد ع المستعمل
قديم 13-06-2010, 03:48 AM
Bo3'dady Bo3'dady غير متواجد حالياً

Bo3'dady will become famous soon enough

أخي الفاضل ..

بصراحة انا لو مكانك هاستحرم احط المبلغ في نيو اكسنت ،، عربية مش قد كدة و وقت ما تحب تبيع هايتقسم وسطك خسارة (بعد الشر طبعا) ،، لكن ده اللي بيحصل لاي حد بيبع عربية كان شاريها زيرو

أحسن عربية في الخمسة هي الكورولا مفيش كلام (كعربية) لكن مع بقيت الحسابات التانية يبقى لازم تفكر شوية ...

أنصحك تستبعد الياريس من تفكيرك ... تصميم العربية وحش اوي، شكل خوزعبلي غريب ،، زوية ميل فظيعة في الكبوت مع تابلو كبييييير بيخلي سواقة العربية صعبة و محتاجة وقت طويل على ما تتعود على ابعادها
العربية عالية زيادة عن اللزوم و ده سبب رئيسي في ثباتها السئ

و نشيل كمان السيراتو لان حاجتها مش موجودة و العربية مانتشرتش ،،
بيعها هايكون صعب و مع الوقت اعتقد ان سعرها هاينزل كتير جدا

أنا برشحلك الالنترا من ضمن الـ 3 عربيات الباقية (كورولا/لانسر/النترا) ،، عربية كويسة و واسعة موتورها قوي 1600 / 121 حصان .. و مريحة لكل اللي جابوها
كأساسيات ،، و كماليات

و برضو اسمع اراء ناس تانية (و اللي كتير منهم هايقولك لانسر ^_^ ) و صلي صلاة استخارة ،، و ان شاء الله ترسى على الخيار الافضل ليك

ربنا يوفقك يا رب ... تقبل تحياتي

التعديل الأخير تم بواسطة Bo3'dady ; 13-06-2010 الساعة 03:53 AM
قديم 13-06-2010, 08:33 AM
الصورة الرمزية waleed116
waleed116 waleed116 غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري ,,, وبحب بلدي
هواياتي: الاطلاع و الشطرنج

waleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud ofwaleed116 has much to be proud of

طبعا .....

تويوتا كورولا ..

شكرا ...