العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 24-11-2012, 06:57 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة سخونة مزمنة لا أجد لها حلا ـ أرجو الإفادة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد محمود عبد الرازق مشاهدة المشاركة

1- طب و طرمبة الميه إيه ظروفها شغاله كويس و سيرها مشدود؟
2- إكشف على ثيرموستات موتور مروحه الريدياتير و تأكد إنه بيشتغل عند 90 أو غيره خالص و هات واحد جديد يشغل الروحه عند 80 درجه و تأكد من سلامة ريش مروحة الريداتير و الموتور بتاعها .
3- تأكد من إن غطاء الريداتير مغلق بأحكام أو غيره و هات واحد جديد
4- تأكد من إن مستوى الزيت تمام مش ناقص
5- تأكد من إن كهربة العربيه مظبوطه (توقيت الشراره) و التاكيهات كمان
6- لو عملت كل ده و مجابش نتيجه غير الريداتير و هات واحد جديد ( نحاس)
اتاكد ان كهربه الموروحه متوصله صح(يعني المروحه بتلف في الاتجاه السليم مش العكس)واتاكد ان المروحه بتشتقل كزيس مش تشتغل وتعلق او (تركن)
اتاكد ان ثيرموستات الكوعه متشال
اتاكد ان طلمبه الميه صوتها ناعم مش خشن وانها مش بتسرب ميه من عند خرم الحشوه بتاعها
اتاكد ان غطا الرديتر سليم وان زور الرديتي مش متطبق وانه سليم

لو لسه بتسخن بعد ده كله غير جوان وش سليندر فورا

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا
قديم 26-11-2012, 08:31 AM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about

بسم الله الرحمن الرحيم ، أولا أشكر جميع المشاركين في هذا الموضوع على اهتمامهم و على خبرتهم الغالية ، و فعلا أنا سعيد بالتوصل لهذا المنتدى الرائع خاصة بالأعضاء الأعزاء الذين لا يدخرون جهدا لبذل خبراتهم من أجر الآخرين ، و بعد
1ـ بالنسبة لمروحة الرادياتير فأنا غيرتها بمروحة جديدة تركي ثمنها 300.0ج و المروحة بتلف في الاتجاه الصحيح تحدف هواء ناحية الموتور
2ـ بالنسبة لثرموستات المروحة غيرته لجديد يعمل عن 72 درجة مؤية و يفصل تقريباً عند 70 درجة .
3ـ بالنسبة لطلمبة المياة غيرتها بجديدة إيطالي قبل المروحة و الثرموستات .
4ـ بخصوص كوع وجدت أنه مسدود من أحد الناحيتين .
5ـ بالنسبة للسير مشدود كويس .
6ـ بالنسبة لغطاء الرادياتير فمحكم و المياة لا تنقص من نفسها و لا يوجد تسريب للمياة من ناحية الرادياتير أو الخراطيم أو دورة المياة
7ـ بخصوص الشكمان أنا غيرت النصف الخلفي للشكمان و ضبط أوله من عند الموتور كان بيهرب شوية و الصنايعي ضبطه بطريقته و صوت الشكمان تمام
و معلومة هامة:ـ في هذا الأيام داخل البلد درجة الحرارة في السير العادي بالشوارع تقريباً متوسطها 75 درجة أعني في هذا الجو و ده حوالي الساعة 12 ظهرا و بالليل أقل من ذلك ، و على العموم داخل البلد لا يستطيع أحد أنه يجري بالسيارة إلا إن كان على طريق مفتوح ، و على فكرة كمان أنا ركبت مبرد للتكييف أمام الرادياتير و المشكلة هي هي من قبل تركيبة و من بعد تركيبه ، بمعنى أن تركيب المبرد هذا لا يؤثر على السيارة سلبا أو يزود المشكلة ، و للعلم كمان أنا لا أشغل تكييف السيارة لأن فيه مشكلة ضبط زهقط من معاودة ضبطه و الكهربائي و أنا لا أحب الذهاب للصنايعية كثير إلا للضرورة فبطلت أشغله و المشكلة موجودة كما هي
و بالجملة أنا أعاني من هذه السخونة خاصة في الصيف أو عند السفر و أنا بأسافر كثير خصوصا لو كان السفر بالصيف ، لدرجة أني في شهري يوليو و أغسطس لا أسافر بالسيارة خوفاً من حدوث عطل فجأة ، فكلما زدت السرعة زادت درجة الحرارة بالارتفاع ، و مرة أخرى أكرر شكري لكل الأعضاء المشاركين

التعديل الأخير تم بواسطة aamke ; 26-11-2012 الساعة 08:46 AM
قديم 26-11-2012, 09:42 AM
الصورة الرمزية الخبييييير
الخبييييير الخبييييير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خبيرعقاري بشركة كولدويل بانكر العالمية
هواياتي: عاشق للسيارات حتى النخاع

الخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aamke مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم ، أولا أشكر جميع المشاركين في هذا الموضوع على اهتمامهم و على خبرتهم الغالية ، و فعلا أنا سعيد بالتوصل لهذا المنتدى الرائع خاصة بالأعضاء الأعزاء الذين لا يدخرون جهدا لبذل خبراتهم من أجر الآخرين ، و بعد
1ـ بالنسبة لمروحة الرادياتير فأنا غيرتها بمروحة جديدة تركي ثمنها 300.0ج و المروحة بتلف في الاتجاه الصحيح تحدف هواء ناحية الموتور
2ـ بالنسبة لثرموستات المروحة غيرته لجديد يعمل عن 72 درجة مؤية و يفصل تقريباً عند 70 درجة .
3ـ بالنسبة لطلمبة المياة غيرتها بجديدة إيطالي قبل المروحة و الثرموستات .
4ـ بخصوص كوع وجدت أنه مسدود من أحد الناحيتين .
5ـ بالنسبة للسير مشدود كويس .
6ـ بالنسبة لغطاء الرادياتير فمحكم و المياة لا تنقص من نفسها و لا يوجد تسريب للمياة من ناحية الرادياتير أو الخراطيم أو دورة المياة
7ـ بخصوص الشكمان أنا غيرت النصف الخلفي للشكمان و ضبط أوله من عند الموتور كان بيهرب شوية و الصنايعي ضبطه بطريقته و صوت الشكمان تمام
و معلومة هامة:ـ في هذا الأيام داخل البلد درجة الحرارة في السير العادي بالشوارع تقريباً متوسطها 75 درجة أعني في هذا الجو و ده حوالي الساعة 12 ظهرا و بالليل أقل من ذلك ، و على العموم داخل البلد لا يستطيع أحد أنه يجري بالسيارة إلا إن كان على طريق مفتوح ، و على فكرة كمان أنا ركبت مبرد للتكييف أمام الرادياتير و المشكلة هي هي من قبل تركيبة و من بعد تركيبه ، بمعنى أن تركيب المبرد هذا لا يؤثر على السيارة سلبا أو يزود المشكلة ، و للعلم كمان أنا لا أشغل تكييف السيارة لأن فيه مشكلة ضبط زهقط من معاودة ضبطه و الكهربائي و أنا لا أحب الذهاب للصنايعية كثير إلا للضرورة فبطلت أشغله و المشكلة موجودة كما هي
و بالجملة أنا أعاني من هذه السخونة خاصة في الصيف أو عند السفر و أنا بأسافر كثير خصوصا لو كان السفر بالصيف ، لدرجة أني في شهري يوليو و أغسطس لا أسافر بالسيارة خوفاً من حدوث عطل فجأة ، فكلما زدت السرعة زادت درجة الحرارة بالارتفاع ، و مرة أخرى أكرر شكري لكل الأعضاء المشاركين
شيك على الرديتير ممكن يكون صغير او مكتوم او المروحة تكون شدة كيس كاتمه فمهما المروحة تشتغل المية فيه ما تبردش

عروستي
قديم 26-11-2012, 09:57 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اظبط تاكيهات للعربية
واظبط كهرباء العربية من الازبراتير

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 26-11-2012, 07:49 PM
aamke aamke غير متواجد حالياً
من انا؟: رجل بسيط
التخصص العملى: محام حر
هواياتي: القراءة ـ متابعة العلوم و التكنولوجيا و الأبحاث الجديدة و الاختراعات، و حديثا تعلم صيانة السيارات

aamke has a spectacular aura aboutaamke has a spectacular aura about

بسم الله الرحمن الرحيم ، شكرا للأخوة الأعزاء الكرام المعلقين ، و أرجو الإيضاح من الأستاذ الخبييييير و توضيح تعليقه لأني مافهمتش كويس نظراً لأني لست خبيرا بالسيارات و على فكرة يا أستاذ mr_astra شكرا لك أيضا و لمساهمتك الطيبة و لكني ضبطت التاكيهات كثير كل سنة تقريبا مرة أو مرتين بالشتاء و الصيف دون جدوي ، بالطبع هذه المشكلة تظهر الصيف أكثر من الشتاء و خاصة في شهري يوليو و أغسطس، و شكرا

الكلمات الدليلية
ردياتير, كربراتير