العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية > ميكروباص

ميكروباص عالم الميكروباص و عفاريت الأسفلت

قديم 24-05-2011, 01:45 AM
الصورة الرمزية mar mar
mar mar mar mar غير متواجد حالياً

مشرفة العام و منتدى البنات
من انا؟: :)
التخصص العملى: سكرتيره تحرير اب تيم
هواياتي: الشعر والكتابه عموما

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سوقييييييييييين المكرباصات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا بريح دماغي واخد الكبينة بتاعت الميكروباص وادفع اجرة اللي جنبي ولا وجع الدماغ ده

وساعات ميكونش في ميكروباصات في الطريق اساسا فالواحد بيكون مضطر انه يسطح علي الميكروباص وياما سطحنا

اكتر حاجه بتنرفزني ان ساعات تلاقي سواق الميكروباص حاجز الكبينة لاي بنتين يقعودا جنبه هههههههههههههههه

ده احنا بنشوف العجب

بس هعمل ايه مضطر اني اركبه لحد ما نشوف حل في سواقة الستات ديه اللي كرهت الواحد في السواقة
بعملها كتير الحركه دي بس عمري ما سطحت فوق ابدتا ابدتا

انا صوتي لخالد علي
http://www.youtube.com/watch?v=cPMgY...&feature=share
قديم 24-05-2011, 02:17 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fares tany مشاهدة المشاركة

ايون بس يا ريت ده ميكونش حسد احسن هى بدأت تتزحم ..بس برضه مش للدرجة المخيفة اللى بتتكلموا عليها فى القاهرة...
باشا أنا بأسوق فى إسكندرية و القاهرة و مع الأسف إسكندرية بقت أسواء من القاهرة لقلة محاورها ... عندك الكورنيش و من خلفه شارع أبو قير و من خلفه الطريق السريع أما الدولى أو الدائرى فهو يناسب مناطق معينة فقط ... يعنى عندك ثلاث محاور فقط
مع الأسف برضه الناس اللى بتسوق فى إسكندرية أسواء من القاهرة ... يمكن علشان اللى فى القاهرة إكتسبوا خبرة من كتر السواقة مسافات طويلة فى الزحمة فتلاقيهم نوعاً ما أفضل من إسكندرية
و بخصوص الصورة اللى حضرتك مرفقها ففعلاً تحفة و تعتبر تحفة وثائقية لكورنيش محطة الرمل فى السبعينات

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 24-05-2011, 02:37 AM
الصورة الرمزية mar mar

mar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond reputemar mar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

باشا أنا بأسوق فى إسكندرية و القاهرة و مع الأسف إسكندرية بقت أسواء من القاهرة لقلة محاورها ... عندك الكورنيش و من خلفه شارع أبو قير و من خلفه الطريق السريع أما الدولى أو الدائرى فهو يناسب مناطق معينة فقط ... يعنى عندك ثلاث محاور فقط
مع الأسف برضه الناس اللى بتسوق فى إسكندرية أسواء من القاهرة ... يمكن علشان اللى فى القاهرة إكتسبوا خبرة من كتر السواقة مسافات طويلة فى الزحمة فتلاقيهم نوعاً ما أفضل من إسكندرية
و بخصوص الصورة اللى حضرتك مرفقها ففعلاً تحفة و تعتبر تحفة وثائقية لكورنيش محطة الرمل فى السبعينات
شكرا علي مرورك
سواء اسكندريه القاهره احنا عايزين صياغه جديده لفن السواقه للسواقين المكروباصات

انا صوتي لخالد علي
قديم 24-05-2011, 02:48 AM
الصورة الرمزية Mohamed Elhasafy
Mohamed Elhasafy Mohamed Elhasafy غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد الحصافى
التخصص العملى: إدارة المبيعات

Mohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond reputeMohamed Elhasafy has a reputation beyond repute

عن تجربة و خبرة ... اللغة الوحيدة المفهومة لدى سائقى الميكروباص (و خصوصاً صغار السن منهم) هى الردع و لا داعى لأى محاولات أخرى من نشر وعى و خلافه
بمعنى لو فى ضابط مرور غلس و بيسحب الرخص ... كله بيمشى على العجين ما يلخبطوش
لو ما فيش ضابط مرور أو فى أمين شرطة من إياهم ... هتلاقى قدام حضرتك سيرك محاسن الحلو و يسرى قانون الغابة ... الأقوى و الأعلى صوتاً و الأقبح ألفاظاً هو صاحب الكلمة العليا

Mohamed Elhasafy
Abo Farida
قديم 24-05-2011, 03:23 AM
الصورة الرمزية mar mar

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.elhasafy مشاهدة المشاركة

عن تجربة و خبرة ... اللغة الوحيدة المفهومة لدى سائقى الميكروباص (و خصوصاً صغار السن منهم) هى الردع و لا داعى لأى محاولات أخرى من نشر وعى و خلافه
بمعنى لو فى ضابط مرور غلس و بيسحب الرخص ... كله بيمشى على العجين ما يلخبطوش
لو ما فيش ضابط مرور أو فى أمين شرطة من إياهم ... هتلاقى قدام حضرتك سيرك محاسن الحلو و يسرى قانون الغابة ... الأقوى و الأعلى صوتاً و الأقبح ألفاظاً هو صاحب الكلمة العليا
هو الواحد متفائل بس خير في بكرا هو مش تفائل جامد اوي يعني بس اهو متفائلين

انا صوتي لخالد علي