العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 17-10-2010, 10:02 PM
مندوووووو مندوووووو غير متواجد حالياً

مندوووووو will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار بجد

وكمان ارجوكم اخر سؤال معلش يا ترى تكييف اى واحدة منهم بياثر على الرعبية لو معايا ناس ومشغل التكييف ده بياثر على قوة اى عريبة منهم؟؟
والنبى يا جماة بلاش كل واحد يقول علشان العربية معاه انا دايخ بقلى شهر
قديم 18-10-2010, 11:31 AM
الصورة الرمزية acounter01
acounter01 acounter01 غير متواجد حالياً
من انا؟: الباشا
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: التليفونات المحمولة

acounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond reputeacounter01 has a reputation beyond repute

اللانوس طبعا ومفاهاش كلام بس بصراحة الفيرنا احلي ما فيها موتور جامد جدا
قديم 18-10-2010, 04:32 PM
مندوووووو مندوووووو غير متواجد حالياً

مندوووووو will become famous soon enough

الف شكر ليك وموتور اللاوس وحش يعنى ؟؟؟
يعنى لو مشغل التكييف ومعايا ناس فى العربية وطالع مطلع او ماشي بسرعة بياثر على العربيةوعلى قوتها ولا مبحسش بكده؟

وانا اسف بجد علىا لاطالة بس اخر حاجة هو وموتور اللانوس بياكل بنزين كتير صحيح وياريت ارقام علشان التوضيح؟

والف شكر ليكم
قديم 18-10-2010, 05:48 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

استاذى انا اتفق مع كل اللى اتقال
يعنى الفيرنا موتورها مقارنة باللانوس طبعا احسن الفيرنا 1600 / 96 حصان انما اللانوس 1500 / 85 حصان
انما وزن العربية الفيرنا مقارنة بسعة الموتور ضعيف جدا وكله اللى ساق الفيرنا قاللك انسى اتزان العربية بعد 100 او 120 بالكتير الا بقى لو جنطت وهبطت ودا طبعا بياثر على العفشه لان شوارعنا جميله زى ما انت عارف
مش معنى كلامى ان اللانوس اتقل على الطريق بكتير ان لم تكن اتقل بصوره يمكن عدم ملاحظتها
انما الاتساع فطبعا اللانوس اوسع وكمان شكل وخامات التابلوه فى الفيرنا افقر بكتير من اللانوس
انما انا شايف ان الصاج واحد كله خفيف فى الجديد لان الشركات المنتجه بتعتمد على خفية العربية علشان سرعه التجميع والحد الاقصى للموتور ولكن فيه شركات بتعمل دا على حساب الامان
فعلا شكل اللانوس بقاله 13 سنه بس هو بالنسبالى احلى من شكل الفيرنا
الصيانه الاتنين واحد وممكن اى ميكانيكى يشتغل فيهم
وعلى فكرة فيه حاجه مهمه انت نسيت تسال عليها هى التوكيل هل هيطلع عينك وانت بتعمل الصيانه وتغيير الزيوت والسيور فى الفتره الاولى ولا هيعاملك كويس ولما يكون فيه عيب فى العربية هتروحلهم عليه كام مره
واعتقد ان منصور فى الموضوع دا افضل من غبور
بس الموضوع فى الاول وفى الاخر ارتياح نفسى انزل وبص بنفسك واركب الاتنين ولو حكمت انك تاجرهم لمده يوم تعامل بس ماتشتريش حاجه غير وانت مرتاحلها نفسيا
وربنا يوفقك للافضل
اه نسيت اقولك بلاش الصينى ابعد عنه
انا اللوجان فمش هقدر افيدك فيها قوى العربية مكملتش سنه فى مصر
قديم 18-10-2010, 06:57 PM
الصورة الرمزية fineart607
fineart607 fineart607 غير متواجد حالياً
من انا؟: mahmoud
التخصص العملى: جيولوجى
هواياتي: السيارات - رسم -

fineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond reputefineart607 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مندوووووو مشاهدة المشاركة

يا جماةعة اولا متشكر ليكم قوى وانا والله فاكر كل العربيات الى قلتم عليها بس مركبتش ولا واحدة فيهم وانا دلوقت بين الاتنين دول انا الى وصلت له ان الفرق الى كله متفق عليه بين الاتنين هو قوة موتور الفيرنا واتساع اللانوس من الداخل فياترى انهى واحدة ترجح العربية

يبقى اتوكل على الله الفيرنا مش وحشة معى بقالها اكثر من سنتان ما شاء الله ممتازه وتكيفها قوى ما شاء الله وسحبها روعة

geologist the best