العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 20-10-2010, 08:40 AM
bedos bedos غير متواجد حالياً

bedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura about
افتراضي مشكلة في كهربة العربيه تقريباً !! لما بشغل التكيف العربيه بتقف

ازيك يا احلى شباب في الدنيا
عندي مشكله غريبه جدا
لما بمشي بالعربيه واهدي السرعه خالص عل الأخر ولا دايس بنزين ولا دايس دبرياج تقوم العربيه مبطله لوحدها
لازم اقعد ازود بنزين علشان تفضل شغاله
وبعدين اتعدلت ومشيت مزبوط لوحدها
دلوقتي لما بشغل التكيف بيحصل نفس الموضووع بالزبط لما بطفى التكييف بتمشي تمام

مع العلم اني كشف على الدينمو وقالي مفيهوش حاجة والبطاريه بقالها 3 شهور من يوم ما الحوار دا حصل ومفيهاش حاجة وبشغل الكاسيت وانا طافي العربيه ومفيش مشاكل في اول الدوارة

وشحنتها فترة طويله ومديه لون اخضر وبرده بتحصل نفس المشكله

ثاني مشكله لما كنت بدور العربيه الصبح الاقي صوتها علي لوحده تسخن وترجع تهدي لوحدها دلوقتي اول ما اشغل لازم ادوس بنزين جامد حتى لو لمره واحده علشان العلامات اللي في الطبلوه تشتغل والعربيه تشتغل تمام ومعتش ملاحظ انه بتسخن نفسها

انا عارف اني طولت عليكم بس نفسي اعرف دا ايه ولا اروح لمين وشكراً
قديم 20-10-2010, 12:16 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في كهربة العربيه تقريباً !! لما بشغل التكيف العربيه بتقف

حاول تعمل تنظيف لبوابة دخول الهواء للمكنه ونظف بلف الأيدل كنترولر بالمره وأعمل أيدل ليرننج وجرب العربيه بعد شوية الشغل البساط دول

لو لم يحدث معاك تحسن

يبقى المفروض تعمل أسكانر للأطمئنان على آداء حساس البوابه tps sensor لدوره الهندسى بصوره صحيحه

فجايز يكون هو السبب ومحتاج التغيير
قديم 20-10-2010, 01:44 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute

السلام عليكم
1- لو العربيه قديمه(كربريتر) تفحص التالي بالترتيب
فلتر بنزين&بك السلانسيه&البوجيهات&كربري تر&كابلات البوجيهات&بوبينه ومشط الكتروني&طلمبه بنزين
2-لو العربيه حديثهinjectionتفحص التالي بالترتيب
زي قال زميلنا باضبط واضيف فلتر بنزين&فلترهواء&الفيش بتاعه حساسات عادم وتي بي اس وايدل&تفحص الحساسات نفسها&طلمبه بانزين
ارجو اكون منسيتش حاجه
قديم 24-10-2010, 06:26 AM
bedos bedos غير متواجد حالياً

bedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura aboutbedos has a spectacular aura about

بص انا هقولكم على التجربه المرريريه اللي حصلت معايا الفترة اللي فاتت علشان الكل يستفيد

اللي حصل معايا من 3 شهور تقريباً اني كنت ماشي مشغل التكييف وفجأه واحد ه العربيه تفضل قفلت التكييف برده العربيه بتفضل بس مش على طول

رحت لواحد زودي المسمار بتاع البنزين وخلاص ومشيت وانا فكرت انها بطاريه او دينمو !!

المهم شفت على الدينمو والبطاريه وكله تمام

سافرت وسبت العربيه ورجعت برده بتفضل لما بشغل التكيف و رج رج ــه خفيفه

عملت المووضوع هنا وشفت ان الحل التنضيف ورحت لكهربائي قالي نفس الموضوع

رحت لواحد الله ينتقم منه غسلي الحساسات ببنزين وانا الصراحه مكنتش شفت الموضووع كامل بتاع طريقة التنظيف

المهم هما كانوا بايظين شويا قام بوظهم تماماً وصوت العربيه يعلي وينزل ويعلي لوحده وبتاع

انا رحت النهارده غيرت الحساسين tps + idle بأتنين جبتهم استيراد بـ 150 جنيه الأتنين

وركبتهم والعربيه الحمد لله بقت تمام التمام والتكييف وكل حاجة

لسه هعملها الأيديل ليرن إن شاء الله

شكراً على تواجدكم و مروركم