العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-07-2012, 09:01 PM
M.Reda M.Reda غير متواجد حالياً

M.Reda is on a distinguished road
افتراضي سترويين AX 1400cc

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته , الحمد لله وبعد طول مشوار بابا حن واشترالي عربيه ستروين AX 1400 سي سي .. موديل 96 باين

انا اول مره اركب عربيه وتمرمطت في كل حته معاها . مره ميكانيكي ومره كهربائي وخلافه , فانا هاقول المشاكل اللي عندي واللي يقدر علي نصيحه هيفيدني كتير

اولا انا عاوز اعرف اشتري للعربيه دي قطع غيار منين . , وهل فعلا قطع غيارها غاليه اوي زي ما سألت ولا انا روحت مكان الناس اللي فيه اشتغلون . سلك الدبرياج الاستيراد ب 180 جنيه , معقوله ؟ ؟

اهم مشكله عندي هي الحراره وبما اني الحمد لله العربيه جاب وش سلندر مني وانا بتعلم عشان مش عارف ان فيه عداد حراراه اصلا فانا مهتم , . . والمشكله هي ف المروحه لان المروحه ساعات بتبطل لوحدها , كل ما اشتري ترموستات تحرقه , فعملت المروحه ب زرار بس المشكله " ودي غريبه جدااا" اني لما اشغل النور المروحه تفصل . . .

انا عاووز اغير للعربيه كشافات , ممكن تكون بكام , ؟

العربيه وطيه وساعات لو معايا ماما واخواتي او كام واحد من اصحابي وفيه مطب . الاقي الشكمان حك من تحت , ف كدا ممكن ارفع المساعدين ولا ايه الحكايه ؟

احنا عندنا سوبر ماركت ف احيانا بشتري علي العربيه بضاعه . يا تري ممكن تشيل كام كيلو اقصي حد

قديم 30-07-2012, 09:24 PM
الصورة الرمزية modyate2006
modyate2006 modyate2006 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: كرة القدم

modyate2006 has a spectacular aura aboutmodyate2006 has a spectacular aura about
افتراضي رد: سترويين AX 1400cc

اولا انا عاوز اعرف اشتري للعربيه دي قطع غيار منين . , وهل فعلا قطع غيارها غاليه اوي زي ما سألت ولا انا روحت مكان الناس اللي فيه اشتغلون . سلك الدبرياج الاستيراد ب 180 جنيه , معقوله ؟ ؟
على ما أظن انها مش اشتغاله لأن العربيه دى قطع غيارها غاليه فعلا عشان كده هتلاقى سعر العربيه رخيص حاول توفق لها من اى ماركه اخرى تتوافق مع عربيتك لو ينفع ويا ترى انت عايز تغيره ليه يمكن نلاقى حلول تانيه

اهم مشكله عندي هي الحراره وبما اني الحمد لله العربيه جاب وش سلندر مني وانا بتعلم عشان مش عارف ان فيه عداد حراراه اصلا فانا مهتم , . . والمشكله هي ف المروحه لان المروحه ساعات بتبطل لوحدها , كل ما اشتري ترموستات تحرقه , فعملت المروحه ب زرار بس المشكله " ودي غريبه جدااا" اني لما اشغل النور المروحه تفصل . . .
انت محتاج تروح لكهربائى محترم يعرف المروحه ليه ساعات بتفصل لأن واضح ان عند حضرتك ماس فى العربيه

انا عاووز اغير للعربيه كشافات , ممكن تكون بكام , ؟
لأ ....انا مقدرش افيد فى حكاية الاسعار ...ممكن تسأل فى قسم الستروين بالمنتدى أو تنزل شارع دمشق او الحرفيين تسأل هناك وأعمل حسابك فى مبلغ محترم

العربيه وطيه وساعات لو معايا ماما واخواتي او كام واحد من اصحابي وفيه مطب . الاقي الشكمان حك من تحت , ف كدا ممكن ارفع المساعدين ولا ايه الحكايه ؟
أتأكد الاول ان الشكمان عالى عن الارض بشكل كافى وانه راكب فى الافيز بتاعه ثم بعد كده روح لعفشجى عشان يظبطلك العفشه ان امكن وعادى جدا ان الشكمان يحك فى المطب ...حاول تظبط طلعتك على المطب بحيث تتفادى الحوار ده أو تعلى العربيه

لا اله الا الله محمد رسول الله