العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 02-12-2009, 01:49 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا والله تعبت وأبصم ليكم بالعشرة إنكم مظلومين

ممكن اوكتافيا a4 موديل 2005 او 2006

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 02-12-2009, 01:59 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

طيب ممكن تجيب لوجان زيرو

ولو معاك قدره ماديه اكبر النترا وممش هتحسر كتير

اهلا بيك في مصر
شكرا
قديم 02-12-2009, 02:26 PM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future

لوجان مش أوتوماتيك
قديم 02-12-2009, 02:28 PM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future

أعتقد أنسب حاجة كسر الزيرو سواء فيرنا أو أكسنت إلخ ..
وهتلاقى عروض كويسة فى مواقع البيع على الانترنت
قديم 02-12-2009, 02:30 PM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

مش هقول أهلا يا دكتور لإن واضح إنك إبن باللد بالمنشأ يعنى مصرى النشأة فتبقى مننا و علينا
ربنا يكرمك إن شاء الله و يوفقك فى دراستك و يحنن قلب المشرفين عليك
بالنسبة لطلبك حضرتك عايز
1. زيرو
2. أتوماتيك
3. ما بين 70 و 80 ألف
4. سهلة الصيانة و البيع و متخسرش كتير

و العربيات إللى تجتمع فيها كل المواصفات دى هى
الفيرنا اتوماتيك كاملة و سعرها 75 تقريبا
النيو أكسنت اتوماتيك و سعرها 83 تقريبا

يبقى حضرتك ممكن تحصر إختياراتك فى واحدة من الإتنين دول و تتكل على الله

أما بخصوص العفشة فهى جميع الأنظمة المتعلقة بالتحكم فى العجلات و الثبات و إتزان الهيكل
مثل
نظام المكابح (الفرامل)
نظام التعليق (السوست و المساعدين)
نظام نقل الحركة للعجل الأمامى ( الكبالن)
نظام التوجيه (الدريكسيون)

أما الطنابير فهو جمع طنبورة و هى جزء من نظام الفرامل (المكابح)
و هى الإسطوانة الرئيسية التى يتم تثبيت نظام الفرامل عليها و كذلك تكون همزة الوصل بين محور العجلات و العجلات نفسها
و تسمى بالإنجليزية Brake Disk