العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 22-10-2009, 12:37 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ليه الهيونداى ؟؟؟

اه صحيح
ملخص مقاله اوتو بلوج .. او العظه منها
ان تويوتا ابتدت تعمل حساب لهيونداي و بتحاول تقتحم السوق الكوري بعربيات تويوتا
علشان ميجيش اليوم اللي تلاقي فيه هيونداي تفوقت عليها في المبيعات
زي ما حصل مع هوندا ونيسان
غررررررريييييييييبببببببب بببه
مع ان الكورين نفسهم عارفين ان الياباني احسن منهم ... لكن الظاهر اليابانيين مش واخدين بالهم ptmnlo123per1147

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-10-2009, 12:43 AM

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا بدر باشا .. لو بنقارن لمجرد المقارنه
يبقى نسيبنا من الكوري و الياباني و الصيني و نقارن بقى مازيراتي مع جاجوار وفيراري مع لامبورجيني
لكن المقارنه الحقيقيه بتكون لواحد معاه مبلغ محدد و عايز يجيب بيه احسن حاجه
واحسن حاجه دي مش معناها احسن عربيه .. وانما معناها احسن تركيبه او افضل قيمه للمبلغ اللي معاه
لكن مع احترامي لحضرتك لو بتقارن العربيات راس براس بغض النظر عن السعر يبقى كلامنا كله حيبقى نظري بحت و نتيجته معروفه مسبقا مش محتاجه اساسا نقاش او حوار

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-10-2009, 01:09 AM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

وانا معاك ماهو احنا بنتكلم يافلوس وكده الحوار حسم لانه مافيه مجال للنقاش او بعيدا عن الفلوس ويبقى بنتعلم من بعض حاجات جديدة وبنتكلم كناس مهتمة بمجال العربيات وبنستفيد من بعض وده مهم برضه وانا بجد سعيد بالنقاش معاك يااستاذ سامح انت شخص مميز اوى بجد فرصة وعاوز اقولك على حاجة انا بحب المدرسة الالمانى رقم واحد عندى مش اليابنى فانا مش متعب للمدرسة اليابانى
قديم 22-10-2009, 01:45 AM

وانا اسعد بالنقاش مع حضرتك يا استاذ بدر
لاني ببقى سعيد جدا باختلاف وجهات النطر لانها بتضيف ليا معلومات جديده او توضح مفاهيم مختلفه
اخر حاجه بس احب اضيفها ... انا كنت من 3 سنين بدور على عربيه في رينج 85 الف زيرو
كان قدامي لانسر 1300 و ياريس و ماتريكس اوتوماتيك
وبصراجه انا كنت عايزها اوتوماتيك ... واتفرجت كويس عليهم و استقريت على الماتريكس
والحمد لله العربيه مريحاني جدا و بتوفر ليا كل متطلباتي من العربيه
مش بقوبل ان الماتريكس احسن من الانسر او الياريس
لكنها فعلا انسب عربيه ليا في رينج سعرها برغم شكلها الصندوقي الغير عاطفي ...
لكن لو بغض النظر عن فرق السعر أكيد حفضل الانسر ... بس ال 1600

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 22-10-2009, 04:13 AM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute

الياباني اللي بينزل مصر برضو مش هو الياباني اللي بينزل بره
الهوندا سيفيك مواتيرها 1800 سي سي و شكل فوانيسها في كل الدنيا مختلف تماما عن اللي بتنزل مصر
والبومه بطلت خلاص .. معرفش بيجوبوها منين ؟؟!!
يا أستاذ سامح, انا معترض تماما على هذه النظرية.
مفيش شركة فى العالم بتعمل خط انتاج مخصص لكل بلد لوحدها, خاصة و اننا سوق صغير, يعنى مستحيل يكون فيه خط انتاج مخصص لمصر فقط كما يحدث مع الولايات المتحدة فقط.
أى شركة بتعمل تصميم للمحرك ثم تنزل هذا التصميم على عدة أحجام, و بعدين تدرس كل سوق على حدة و تنزل فيه المحركات المناسبة, فمثلا مصر و الدول النامية للمحركات الصغيرة, الولايات المتحدة محركات كبيرة, اليابان و اوروبا محركات صغيرة الى متوسطة و هكذا.
السيارات القديمة بتكون غالبا تجميع خارجى لنفس القطع التى تبقت من خط الانتاج القديم, و بدلا من اعادة تدوير هذه القطع فانه من الأفضل تجميعها فى شكل سيارات و بيعها فى الأسواق النامية, لذا فان البومة الحالية هى هى نفس البومة القديمة, و لكننى لا اعرف هل يتم تجميعها فى اليابان أم خارجها.
تويوتا برا هى هى تويوتا هنا, و هيونداى فى امريكا هى هى هيونداى هنا, مع فارق التجميع المصرى فقط, و هو لا يشكل فارقا كبيرا الا فى جودة بعض المكونات البسيطة مثل الزجاج و الكاوتش و هى القطع التى تصنع بمصر. أما بقية السيارة فتأتى فى كراتين من كوريا و كل ما يفعله غبور هو تركيب هذه القطع فى مكانها الصحيح!!
لاحظ برضو انو مقياس الاعتمادية يتركز على السنوات الأولى من عمر السيارة, و أى سيارة فى الزمن الحالى لا تتسبب بالعديد من المشاكل فى سنوات عمرها الأولى, سواء كانت كورية أو يابانية أو أوروبية, لكن على المدى الطويل لا تصمد الأسيويات أمام الأعطال و بيتبهدلو بسرعة, العربيات الأسيوية عموما بتقدم بشكل أسرع من الأوروبى و بتفقد رونقها سريعا.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى