العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 25-08-2009, 08:22 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forensic2000 مشاهدة المشاركة

والله بدون مجاملة انت فعلا جامد وبحس من كلامك إنك فاهم بتقول ايه
بالنسبة لأسعار قطع الغيار بتاعت اللوجان

سعر طقم "البوجيهات" يبلغ 88 جنيها
سعر فلتر بنزين المحرك 60 جنيه
سعر فلتر الزيت 30 جنيه
سير الدينامو 90 جنيه.
سعر طقم سير الكاتينة 295 جنيها
طقم تيل الفرامل 225 جنيها
سعر المساعد الأمامي 385 جنيها ، والخلفي 390 جنيه
الرفرف الأمامي 679 جنيها
والفانوس الأمامي 495 جنيها ، والخلفي 225 جنيها.

وأشارت (EIM) إلى أن أسعار جميع قطع الغيار السالفة لا تشمل ضريبة المبيعات وعليها ضمان 12 شهرا.

إيه رأيك يا باشا والأسعار دي قريبة من أسعار قطع غيار إيه غير رينو وبتبقي أرخص أد ايه لو مش أصلية ومدي صلاحية الغيار اللي مش أصلي

معلش آخر استفسار العربية اللوجان اللي ركبتها كانت فئة ايه فيهم بالظبط ولا كلهم واحد ؟
ربنا يكرمك يا باشا وارجو انى اكون قدرت افيدك فى استفساراتك
بالنسبه للاسعار دى قريبه من ايه هى اغلى من اللانوس والفيرنا لكن قريبه شويه من اسعار الاسبيرانزا ودى العربيات اللى فى نفس الفئه السعريه
لكن برضه فيه جزء الضمان ال12 شهر ومعتقدش انه موجود فى قطع الغيار للانوس او الفيرنا ولو حد من الاخوه عنده فكره يا ريت يقولى
ولو مش اصليه هى بتبقى ارخص انما ارخص اد ايه ده اللى انا بصراحه مقدرش افتى فيه لانى معرفش لانها بتختلف من بلد الصناعه ومن محل للتانى
وبالنسبه للفئه هى كلها كأساسيات واحد الاختلاف فى الكماليات
كان فيه واحده هاف اوبشن وواحده فول اوبشن
والاتنين نفس العربيه بكل حاجه الفرق فى حاجات بسيطه جدا الازاز السنتر الفوجات المرايات الكهرباء كلام ميعتبرش فرق بين العربيات هما شايه واحد وموتور واحد غير كده كلها حاجات شكليه
غير كده انا جربت الرومانى (دى كلمه حق انا مجربتش المغربى انما اللى جربوها بيقولولى هى هى الرومانى مفيش فرق بينهم)
ارجو انى اكون قدرت اجاوب حضرتك ولو احتجت حاجه انا موجود بأذن الله

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 25-08-2009, 11:57 PM
forensic2000 forensic2000 غير متواجد حالياً

forensic2000 will become famous soon enough

ربنا يكرمك ويجازيك خير وأكيد مش هستغني عنك أبدا
والهاتش باك هي هي برضه ؟؟
قديم 30-08-2009, 08:37 PM
seether seether غير متواجد حالياً

seether is on a distinguished road

السلام عليكم

انا كان عندي استفسار بخصوص الرينو الكليو موديلات 2003 انا عاوز اعرف رأي حضرتك فيها كمجمل
من حيث الاعتمادية , وهل قطع غيارها غالية؟,هل قطع غيارها موجودة في كل مكان؟,وهل اي ميكانيكي يفهم فيها؟ , هل اقتصادية في البنزين؟ , تكييفها جامد؟ , تستحمل السفر لمسافات طويلة مع الحمولة؟ وجزاك الله كل خير مقدما
قديم 30-08-2009, 10:44 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seether مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا كان عندي استفسار بخصوص الرينو الكليو موديلات 2003 انا عاوز اعرف رأي حضرتك فيها كمجمل
من حيث الاعتمادية , وهل قطع غيارها غالية؟,هل قطع غيارها موجودة في كل مكان؟,وهل اي ميكانيكي يفهم فيها؟ , هل اقتصادية في البنزين؟ , تكييفها جامد؟ , تستحمل السفر لمسافات طويلة مع الحمولة؟ وجزاك الله كل خير مقدما
بالنسبه لموضوع الاعتماديه فهى حقيقى اعتماديتها عاليه
قطع غيارها موجوده فى كل حته وبالنسبه للموديل ده فقطع غياره منتشره عند اى حد من بتوع الرينو
وبالنسبه لموضوع الغلو فده شئ نسبى لان العربيه مش بانتشار اللانوس مثلا فأكيد هتلاقى اسعارها اغلى
اى ميكانكيى بيفهم هيفهم فيها لانها مش معقده زى الميجان مثلا هى صيانتها زى اى عربيه مش معقده اوى زى ما الناس متخيلين
بالنسبه للاقتصاديه البنزين فهى فعلا اقتصاديه
الحاجه الوحيده اللى ممكن الشعب المصرى يعتبرها عيب ان تكييفها مش قوه اليابانى والكورى هو تكييف كويس بس حقيقى مش بقوه اليابانى والكورى
موضوع السفريات تستحمل السفر جدا انما بس ياريت حضرتك تفهمنى قصدك من حيث الحموله اشخاص ركاب يعنى ولا حضرتك ممكن تحتاج تنقل فيها حاجات اتمنى انى اكون قدرت ارد على حضرتك فى استفساراتك

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 30-08-2009, 11:17 PM
seether seether غير متواجد حالياً

seether is on a distinguished road

جزاك الله كل خير علي ردك الغالي يا بوب ويا جامد اوي كمان

هو انا كنت اقصد بالحمولة الركاب يعني,تستحمل العيلة بشنطهم بسلاطتهم ببابا غنوجهم

بس انتا كدة طمنتني منها لاني بصراحة محتار جدا بين الرينو كليو والدايو لانوس والانسر الكرستالة

بس اكتر حاجة زعلتني التكييف ptmnlo123per144

وميرسي اوي علي ردك السريع
موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول