العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > السيارات التجارية

السيارات التجارية كل ما يتعلق بعالم السيارات التجارية و يشمل سيارات النقل و الميكروباص و الأتوبييس

قديم 13-10-2011, 11:17 AM
mazagngi2010 mazagngi2010 غير متواجد حالياً

mazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to beholdmazagngi2010 is a splendid one to behold
افتراضي رد: التريللا

ايه سر تفوق الاكتروس على الفولفو والسكانيا والرينو
حاسس ان اعدادهم قلت جدا عن زمان والمرسيدس فى تزايد مستمر فى مصر
وايه رايك فى النقل الصينى اللى شبه المرسيدس القديم والصينى اللى شكله حلو وعصرى شويه
ومتابعين معاك يابطل
قديم 13-10-2011, 11:51 AM
الصورة الرمزية احمد الشناوى1981
احمد الشناوى1981 احمد الشناوى1981 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد الشناوى
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: السيارات

احمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant futureاحمد الشناوى1981 has a brilliant future

سبحان الله و بحمدة
سبحان الله العظيم

قديم 13-10-2011, 12:32 PM
الصورة الرمزية BmW MeRo
BmW MeRo BmW MeRo غير متواجد حالياً

BmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond reputeBmW MeRo has a reputation beyond repute

معلش انا صحيح من محب السيارات الرياضية والفخمة لكن برضة بحب النقل التقيل للهيبة الواضحة لية على الطريق السؤال اية الفرق مابين الجرارات والتريلات الى بكبوت زى المرسيدس وسكانيا والماجروس والى كبينة زى الاكروتكس هل بتفرق فى الحمولات ولا ولية اختفت الى بكبوتاية رايك فى الانواع الاخرى غير المرسيدس زى الرينو والافيكو والسكانيا والفولفو ومان مع تحديدكل نوع من دول بمميزاتة وعيوبة واخيرا اية رايك فى عربيات الماك الامريكانى الى نزلة المطاحنوتريلات الصينى بكل انواعها واخيرا عايزك تتكلم على الاتوبيسات شوية وخصوصا لانى هجيلى شللمن يوم مانزلت مصر كنت بركب فى نقل العام فى السعودية افخر انواع المرسيدس والفولفو ودلوقتى بركب داااااااااااااااااااااايو والمرسيدس تقفيل المصرى وانواع تعبانة جدا جدا ماتنفعش فى الهارد ووركر وخلتنى احرم اروح مطروح بسببها

Monster in the Roads and in the Off Road
It X5 M
قديم 13-10-2011, 04:11 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

الف شكر ياجماعه على التشجيع الجميل ده واحب اقول اني هاجاوب على كل الاسئله بس بالدور
واللي عنده سؤال تاني يسأل و انا مش ها نسى اي سؤال بس طول بالك شويه هتلاقيني جاوبت على سؤالك
هكمل دلوقتي تصنيفي المتواضع عن التريللات اللي اتعاملت معاها
قديم 13-10-2011, 04:46 PM
تامر ديزل تامر ديزل غير متواجد حالياً

تامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond reputeتامر ديزل has a reputation beyond repute

العربيه اللي هتكلم عليها دلوقتي عربيه صيني .... صناعتها صيني 100 % اسمها فوتون ودي عربيه موتورها 420 حصان موتورتقليدي جدا 6 سلندر وفتيس عاده 9 غيار زهر مش المونيوم والكابينه زي ما هنشوف ف الصور اللي جايه
دي صورةالعربيه
[IMG][/IMG]
وزي ما هنلاحظ ان الكابينه معتمده بشكل كبير على البلاستيك يعني هنلاقي الاكصدام والرفارف والخدود بلاستك غير العربيه المرسيدس اللي اكصدامها صاج
فيه نقطه عايز اوضحها ليه انا مش بحط مقارنات بين العربيات من حيث الموتور ومكوناته وامكانيات الفتيس وليه مكتفي بالمقارنه بين العربيات من خلال الشكل العام والكابينه والرد ان دي بدايه وان فيه ناس كتير ميعرفوش حاجه عن العربيات دي وهيا بالنسبه لهم طلسم فرعوني مغلق فلازم ف البدايه نبدا ندردش من السهل لحد ما ندخل للصعب
نرجع تاني ايه حكايةالعربيه دي ؟ زي مابقولك دي عربيه صيني نقل 6X4 وبتشتغل زيها زي اي عربيه نقل بمعنى انها بتشيل نفس حمولات المرسيدس وبتسافر لنفس الاماكن ومشاكلها نفس مشاكل اي عربيه نقل تانيه
طيب ليه اخترتها علشان تكون تالت عربيه في التصنيف ؟اقولك دي عربيه رخيصه تمنها من 350 الى 400الف جنيه جديده وقطع غيارها رخيصه جدا وبدات تتوفر في مصر وعشان هيا عربيه عاده كل حاجه فيها عاده مش كهربا فاي حد ميكانيكي ممكن يشتغل فيها بعد ( تدريب بسيط ) يعني صيانه واعطال ما تشيلش هم
وكمان عاوز اناقش معاكم الفكره الظريفه جدا دي
دلوقتي العربيه الاكتروس مكيفه ودبرياج اوتو شيفت وكابينه ملاكي وموتور تحكم كهربا ووحدات حقن الكتروني تمام ؟ وجنبها العربيه الفوتون اوالصيني عموما مفيش تكييف ودبرياج عاده والكابينه ناشفه شويه والموتور صوته عالي وعاده والاتنين بيمشوا على الطرق المصريه السيئه جدا والاتنين هيشتغل عليهمسواقين من المفتريين اللي ف رجليهم ملح وهيدغدغوا العربيات من الجري والسرعه والاتنين هيحتاجوا قطع غيار بشكل دوري زي تيل الفرامل مثلا تلاقي قطعة الغيار المرسيدس بكام الف وقصادها الفوتون قطعة الغيار شبه ببلاش ايه رايك
انا هقولك رايي قبل ما اسيبكم مع شوية صور للعربيه : لو عايز تشتري عربيه تحوش فيها فلوسك واهي شغاله ولما تيجي تبيعها تلاقي فلوسك معاك هات المرسيدس الاكتروس انما لو عايز تجيب عربيه تفرتكها شغل وماتشيلش هم تكاليف قطع غيارها وف الاخر بظروفها لو عرفت تبيعها يبقى عليك وعلى الصيني
ارجع واقول الاتنين نفس الاستخدام والحموله
هابسطهالك لو هاتجيب تاكسي تطحنه شغل هات الفيرنا لو هاتجيب عربيه تتعايق بيها و قرشك متحوش هات الاوكتافيا مثلا ... اسيبكم مع الصور وانشاء الله هكمل باقي الاجابات من غير تأخير
دي صورة العدادات
[IMG][/IMG]
ودي صوره لجزء من التابلوه والكاسيت وزرايرالتكييف
[IMG][/IM