العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

قديم 03-04-2011, 03:11 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تعديل المواتير بين الواقع والخيال

بس بحس ان في حاجه مش مظبوطة او بمعني تاني بحس ان سحب العربية مش الي هو رغم انها 6 سلندر
وكمان بحس ان الجير مش بيغير بسرعة علشان كده العربية مش بتسحب هل الموضوع ده له علاقة بالكمبيوتر ولا ده كلام فاضي؟ ولو مش كده يبقي الموضوع ايه بالظبط رغم ان في ناس قالولي ان الموضوع ده عادي وناس تاني قالو ان الكمبيوتر عايز برمجه من جديد
فممكن تنصحني اعمل ايه بالظبط
واكون شاكر جدا ليك

اولاٌ
ربنا يباركلك فى سيارتك

ثانياٌ
حضرتك بتتكلم فى اتجاهين مختلفين تماماٌ

ازاى ؟

حضرتك بتقول ان سحب العربيه مش مظبوط بالرغم من انها 6 سلندر ( مشكلة موتور )

وبتقول ان الغيارات بتتأخر ( مشكلة فتيس )

بس الموضوع سهل اوى

1

هتعمل صيانه للموتور ( تغيير فلتر هواء , تغيير فلتر بنزين , تغيير الزيت وفلتر الزيت بعد استخدام فلش اويل , تغيير البوجيهات مع الحرص على تركيب رقم البوجيهات الخاصه بالمصنع , شيك على سلوك البوجيهات وعلى خرج موبينة الكهرباء , شيك على ضغط طرمبة البنزين من خلال خرطوم الراجع ) ده بالنسبه للموتور

2

هتعمل صيانه للفتيس ( تغير زيت وفلتر الفتيس بالنوع الخاص بالسياره حسب توجيهات المصنع )

بعد ده كله هتفصل كابل البطاريه السالب لمدة 3 دقائق ثم تعيد توصيله ثم تعمل ايدل ليرن كالتالى

هتدور العربيه لمدة 3 دقائق على السلانسيه

ثم

تفتح جميع انوار السياره على العالى مع الشبوره وكمان تشغل التكييف على اعلى سرعه كل ده لمدة دقيقتين

ثم

تطفى كل ما سبق وتطفى السياره

وبكده نبقى عملنا ريستارت للموتور والفتيس والكومبيوتر

نفذ ما سبق وبلغنى بالنتيجه

ومتنساش تدعيلى

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا
قديم 03-04-2011, 03:15 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

ربنا يباركلك ويخليلك فارس

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 03-04-2011, 03:28 AM
xabi xabi غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود مدحت
التخصص العملى: طالب بكليه تجاره

xabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to beholdxabi is a splendid one to behold

تسلم ايديك ياعصام باشا موضوع ممتاز..وشرح اكتر من ممتاز

اللهم انزله منازل الصديقين والشهداء والصالحين وحسن اولئك رفيقا
قديم 03-04-2011, 11:29 AM
elbarody elbarody غير متواجد حالياً

elbarody is on a distinguished road

ياباشا الله يباركلك ويوفقك
الكلام الي انت قولتو ده صحيح ميه في الميه حتي انا كنت بفكر فيه يمكن انت لاحظت اني في الكويت والحجات الي انت قولت عليها دي بيسموها هنا (تصفية)
انا هعمل ان شاء الله الحجات دي قريب وهبلغك بالنتيجة وان شاء الله خير
بارك الله فيك وكثر من امثالك
قديم 16-04-2011, 06:30 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

ياباشا الله يباركلك ويوفقك
الكلام الي انت قولتو ده صحيح ميه في الميه حتي انا كنت بفكر فيه يمكن انت لاحظت اني في الكويت والحجات الي انت قولت عليها دي بيسموها هنا (تصفية)
انا هعمل ان شاء الله الحجات دي قريب وهبلغك بالنتيجة وان شاء الله خير
بارك الله فيك وكثر من امثالك
ايه الأخبار طمنى عليك

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا