العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 17-08-2014, 01:31 AM
mostafamoner mostafamoner غير متواجد حالياً

mostafamoner will become famous soon enough
افتراضي رد: بخلص فى اوبل فيكترا كنت عاوز ارائكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aa.ss مشاهدة المشاركة

الفيكترا عربية ممتازة وحتلاقى فيها كل اللى انت عاوزه بس لو بحالة نضيفة لانها لو ملعوب فيها هتتعبك اوى اوى ..يعنى الموتور والفتيس تتأكد انهم تمام و التكييف و الباور لو فيهم مشكلة ممكن تصرف الاف ..الموديل اللى حضرتك ذكرته سعره فى الحالة النضيفة مش بيقل عن 48 بل بيزيد عشان كدا اكشف عليها كويس ..وربنا يوفقك
نص كلامك الاول شجعنى اوى على الشراء النص التانى قلقنى اوى وخصوصا ان خبرتى فى العربيات مش اوى على العموم انا هاخد معايا واحد بيفهم فى العربيات ولو نزلت مصر هحاول اكشف عليها فى مغسلة وانا كان معايا صور ليها من برة بس كلام حضرتك فهمت منه انى اهتم اكتر بالماتور والعفشة والتكييف وكلها تقريبا حاجات داخلية
قديم 17-08-2014, 02:29 AM
الصورة الرمزية aa.ss
aa.ss aa.ss غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو عبد الرحمن الدميرى
التخصص العملى: مراسل
هواياتي: التصوير

aa.ss will become famous soon enough

بص يا باشا..انا اقصد اقولك يعنى ان ممكن عربية تانية بالسعر دا كوري ولا يابانى لوفيها حاجة فى الموتور او العفشة او التكييف ممكن الليلة كلها تتلم ببساطة شديدة ...اما فى الالمانى عموما و الاوبل خصوصا بيكون مكلف فى الصيانة و مش اى حد بيصلحها..بل بالعكس الميكانيكية بيلعبوا فيها بيهلكوها ..فلذلك اكشف على الموتور و العفشة و التكييف لو بحالة جيدة توكل على الله و انا من ملاك الفيكترا بصراحة عربية متميزة فى ادائها جدا و هتعشقها اوى بس لو بالحالة النضيفة ..يعنى دور كويس اوى على الحالة النضيفة فى الفيكترا ..و على فكرة موديل 99 و مو 98 واحد فى كل حاجة مفيش فرق ..الحالة اهم حاجة..وربنا يوفقك

قديم 17-08-2014, 08:30 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

الفيكترا اللى بتتكلم عليها اسمها فيكترا B لان نزل قبلها فيكترا A ونزل بعدها فيكترا C
امتى بقى نزلت العربية دى فى مصر
فى سنة 1996 واشتركت فى الموديل دة مع الفيكترا A
ونزل منها نوعين من سنة 1996 الى سنة 1999
نوع 1600 سي سي ونوع 2000 سي سي
الـ 1600 نزلت مانيوال فقط
اما الـ 2000 نزل منها اوتوماتك
لكن الـ 1600 و الـ 2000 كانو بنفس الموتور (الموتور الاسود ) واختلفو بس فى السعة اللترية
الموتور دة قول زى ما تقول فية من تحمل وقوة وجرى وهرى (غسيل ومكوة ) لكن عيبة انة ملوش قطع غيار جديدة ومفيش منة استيراد نهائي لانة منزلش فى دول اوربا واعتقد نزل فى البرازيل فقط
واحنا اتفقنا ان شكل العربية واحد انما العفشة ممكن تكون مختلفة شوية ما بين الـ 1600 و الـ 2000

من سنة 2000 الى سنة 2003 منصور افندى عمل اية بقى
غير شكل العربية من برة لكن تغيير بسيط جدا وسماها فيكترا B2
غير فى شكل الاكصدام الامامى والخلفى
غير شكل الفوجات
عمل عتب فى العربية
ونزل العربية بـ 3 فئات
الفئة الاولى 1600 مانيوال وهى هى نفس الفيكترا B حتى الموتور
الفئة التانية 1600 اوتو ودى الناس بتحبها اوى بس انا لا
ونزل فيها الموتور اللى بينزل فى الاسترا البرازيلى 1600 اوتو بس الموتور دة انا مبحبوش خالص
الفئة الثالثة 2000 اوتو ودى بقى احسن حاجة فيهم ( من وجهه نظرى ) موتور 130 حصان وكلام حلو اوى بقى وعربية فعلا تستاهل وزنها دهب لكن الموتور دة حساس اوى وبيحتاج صيانة دورية باستمرار وعلى فكرة الموتور دة متاخد منة للدايو ليجانزا وعدلو فية شوية ومشو دايو نوبيرا

عموما بقى سعر الاوبل متفاوت جدااااااا
انما الفئة اللى حضرتك بتتكلم فيها اللى هى فيكترا B 1600 مانيوال سعرها للحالة الكويسة اوائل الخمسينات
وتعالى نتفق ان زمن المثالية راح ومحدش بيبيع عربيتة او بيطلب فيها اقل من تمنها المتعارف علية الا لو كانت فيها مشاكل
وحتى لو فيها مشاكل الناس بتطلب السعر المتداول
طب لية بقى العربية دى اقل من سعر السوق
هاسيب الاجابة لحضرتك
ومش عاوزك تتغر فى شكل العربية لان الاوبل بالزات القالب بتاعة مهما كانت حالة العربية وحشة بيفضل ماسك نفسة وتحس انها واقفة وشدة حلها
اتانى وثق تماما ان محدش اهبل النهردة او انكة يبيع عربية وعشان خطرك انت هاينزل من تمنها
بالتوفيق .....اسف على الاطالة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 17-08-2014, 09:23 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute

اية الكلام الكبير دة يا استاذ محمد
الي صاحب الموضوع لو انت من القاهرة ابعتك لناس متخصصة في الاوبل
بلاش ميكانيكي عادي يكشف عليها

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 17-08-2014, 09:39 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

اية الكلام الكبير دة يا استاذ محمد
الكلام دة ربع اللى اتعلمتة منك

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا