العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 29-06-2012, 03:07 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله في سرعه سيتروين ax

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamada20008 مشاهدة المشاركة

انا كنت لسه مغير الفتيس و الديسك جيد وغيرت تيل الاسطوانه
السلام عليكم
مادام لسه مغير الطقم يبقي مش مظبوط اللجلاش بتاعه
اظبطه عند الميكانيكي
ومعلش سؤال هو الدبرياج بيفصل فوق خالص؟
لازم الدبرياج يفصل في المنتصف (نصف مشوار الدواسه لا تحت خالص ولا فوق خالص)
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-06-2012, 03:12 PM

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فهمى مشاهدة المشاركة

بص يا أخى لو فى مشكله فى أسطوانة الدبرياج ال rpm ها يعلى ومش ها يكون فى سحب بس انت بتقول انه كان على 4000 وده مش عالى يعنى ده مستبعد وناس بتقول اى كلام فالسبب هو يأما انت كان معاك حموله فى العربيه او ماشى عكس اتجاه الريح والريح كان جامد ( الريح بيفرق مع العربيه دى لأن وزنها خفيف ) او السبب الثالث وهوالأرجح ان الموتور بدأ يخف (يبقى ضعيف ) وكتر خير الدنيا الموديل ده بقاله معايا 17 سنه و270 الف كيلو فطبيعى نخش فى موضوع شنبر وربنا يخليها لنا .
السلام عليكم
احب ابين لك
اولا موضوع ان المحرك يلف علي 4000 rpm مالوش اي دعوه بالدبرياج لأن بكل بساطه لو المحرك علي الأرض ولا يوجد فيه الفتيس بيلف اكثر من ذلك كمان
فالكلام الى بتكلمه مش اى كلام
كمان التفويت والشنبر له ظواهر ودلائل غير ذلك
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

قديم 30-06-2012, 06:14 PM

السلام عليكم
احب اضيف انه لما الواحد يكون محمل السياره او يسير عكس الريح فأن ال rpm لايكون مرتفع لأنه يوجد مقاومه للسياره ككل وليس على السرعه فقط فتكون سرعة المحرك وسرعة السياره منخفضه
والله المستعان

قديم 30-06-2012, 08:20 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فهمى مشاهدة المشاركة

بص يا أخى لو فى مشكله فى أسطوانة الدبرياج ال rpm ها يعلى ومش ها يكون فى سحب بس انت بتقول انه كان على 4000 وده مش عالى يعنى ده مستبعد وناس بتقول اى كلام فالسبب هو يأما انت كان معاك حموله فى العربيه او ماشى عكس اتجاه الريح والريح كان جامد ( الريح بيفرق مع العربيه دى لأن وزنها خفيف ) او السبب الثالث وهوالأرجح ان الموتور بدأ يخف (يبقى ضعيف ) وكتر خير الدنيا الموديل ده بقاله معايا 17 سنه و270 الف كيلو فطبيعى نخش فى موضوع شنبر وربنا يخليها لنا .
rpm 4000 على الغيار الخامس وسرعة 120 فقط وحضرتك بتقول الار بى ام مش عالى ؟!!!!
اعتقد ومع كامل احترامى لرأى حضرتك ان تقدير حضرتك خطأ لأن 4 ار بى ام على الغيار الخامس والعربية سرعتها 120 فقط يبقى الار بى ام عالى على السرعة دى
الا لو العربية ماروتى مثلا اللى اخر عدادها 140 ساعتها اصدقك ان الاربى ام مش عالى

اما موضوع اتجاة الريح والحمولة دة بيفرق فى سرعة العربية ككل (ار بى ام + سرعة) مش سرعة بس وار بى ام يعلى براحتة
قديم 01-07-2012, 09:59 AM
فهمى فهمى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معمارى حر
هواياتي: نباتات الزينه صيد السمك

فهمى is a jewel in the roughفهمى is a jewel in the roughفهمى is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

rpm 4000 على الغيار الخامس وسرعة 120 فقط وحضرتك بتقول الار بى ام مش عالى ؟!!!!
اعتقد ومع كامل احترامى لرأى حضرتك ان تقدير حضرتك خطأ لأن 4 ار بى ام على الغيار الخامس والعربية سرعتها 120 فقط يبقى الار بى ام عالى على السرعة دى
الا لو العربية ماروتى مثلا اللى اخر عدادها 140 ساعتها اصدقك ان الاربى ام مش عالى

اما موضوع اتجاة الريح والحمولة دة بيفرق فى سرعة العربية ككل (ار بى ام + سرعة) مش سرعة بس وار بى ام يعلى براحتة
بالمنطق مشاكل أسطوانه الدبرياج هى يأما السلك أتقطع يعنى مش هاتعرف تنقل ....... يأما الدبرياج واطى أو عالى (الريبلاج) وفى الحاله دى يبقى فى عضه فى الدبرياج أو يفصل فوق أوى وأنت مش متعود على كده ( مسالة تعود ) أو الأسطوانه نعمت ( يعنى مافيش أحتكاك بين الديسك والأسطوانه ) وفى الحاله دى بتنزلق الأسطوانه على الديسك بدون ما يلف الأثنين معا يعنى أكنك دايس دبرياج من غير ماتدوس دبرياج وفى الحاله دى لما تدوس بنزين ال rpm ها يعلى ويوصل معاك للمنطقه الحمراء لو عاوز انما هو بيقول أن أخره على 4000 لفه فى الدقيقه يعنى بالبلدى من غير هندسه مافيش كبس( مافيش كبس مافيش كبس مافيش كبس مافيش كبس مافيش كبس مافيش كبس مافيش كبس كفايه كده ) هل ما لاحظتش ( اذا كانت عربيتك صغيره ) اختلاف فى سحب السياره وأنت رايح الأسكندريه من القاهره طبعا على الصحراوى مساءا عن سحبها فر رحلته العوده فى نفس التوقيت ؟ السحب بيكون أحسن من الأسكندريه الى القاهره والعكس تماما ازا كان السفر صباحا لآن اتجاه الريح بينعكس فالصباح الباكر وشكرا على الحوار البناء وفى النهايه ها أقولك المثل الشعبى - أسأل مجرب ( مهندس معمارى ) ولا تسألش طبيب ( مهندس سيارات ) الكلام ده للباشمهندس مشمش ههههههههه والفيصل بيننا نحط العربيه على جهاز Dyno