العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 09-11-2011, 04:16 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: ارجو ان تساعدني في سيارتي 308 SW مصري بالرياض

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed ghaith مشاهدة المشاركة

شكرا لاهتمامك السريع والله ياباش مهندس بدون مجاملة او نفاق ردورك وتعاونك وشرحك لتفاصيل دقيقة فنية جعلتني ارتاح لعربيتي بعد ما كنت ناوي ابيع بخسارة كبيرة فقط للالغاز التي لا تفسر لي مشاكلي مع العربية وحسستني اني إتورط في اختيار البيجو فادعو الله تعالي في ايامه المباركة ان يسخر لك من يفك كربك وسخر لك من يعنيك علي مشاكل الدنيا كبيرها وصغيرها

المشكلة الاولي من ملاحظتي الصوت يصدر من الدريكسيون نفسه عند ارتفاع درجة حرارة المكان بسبب الشمس وليس حرارة موتور ثم يتنهي نهائيا عند برودة المكان بعد غياب الشمس او وضع العربية بجراج مثلا

مشكلة المروحة : من متابعتي للتوكيل شهور عدة هما بيوصلوا الكمبيوتر وتقريبا كما يقولون بيجدوا الجهاز سجل اوقات دوران المروحة فيقوموا بعمل مسح لهذه الاعطال الكترونيا فقط بالكمبيوتر ويقولون هذا عيب (لحظي) وان المروحة تعمل لارتفاع نسبة العادم بالشكمان عن النسب المحددة لثاني اكسيد الكربون

حتي لا اطيل واضيع وقتك انا كنت باحاول ان تدلني لو نظريا عن مكان وسبب العيب علشان اذهب لهم واطلب تغيرة فيفهموا اني فاهم فقط ويهتموا
المروحة تعمل فجأة وان اسير بالعربية وبيكون الجو غير حار وانا مش مشغل المكيف وساعات علي سرعة بطيئة او متوسطة
لان المروحة تعمل احيانا مع المكيف وهذا باعتبره عادي ولا يلفت نظري ولكن الملفت دورنها بدون مكيف وبدون ارتفاع درجة حرارة الموتور وعند ايقاف العربية وسحب المفتاح منها تظل المروحة تعمل عدة دقائق ثم تنطفي

اخر سؤال هل ممكن التواصل معك تليفونيا ؟؟؟؟
اه ممكن حضرتك تتصل عليا وإن شاء الله نوصل لحل وكان فى أخ مصرى من البحرين كان عندو مشكلة وكلمنا التوكيل والحمد لله وصلنا لحل المشكلة

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 13-11-2011, 01:34 PM
Ahmed_pcm Ahmed_pcm غير متواجد حالياً

Ahmed_pcm is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا
قديم 13-11-2011, 10:17 PM

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_pcm مشاهدة المشاركة

ايه رايك لو الواحد عايز يختار بين ستروين سى4 جراند بيكاسو ولا بيجو 5008
يختار مين فيهم
شكرا
5008 وعامة البيجو والستروين واحد بس الاختلاف فى الشكل الخارجى والداخلى ...... وده يرجع لأختيار العميل يعنى انا مثلا أحيانا بفضل شكل الستروين عن البيجو

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668
قديم 13-11-2011, 10:54 PM
الصورة الرمزية dr.cureman
dr.cureman dr.cureman غير متواجد حالياً

dr.cureman has a spectacular aura aboutdr.cureman has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisam2010 مشاهدة المشاركة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Shabrawy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-2.png[/IMG]السلام عليكم
معاكم المهندس/ هيثم من توكيل بيجو انطلاقا من مقولة خيركم أنفعكم للناس

الموضوع دة هيكون مخصص لاى استفســـار عن بيجو او ستروين (الاتنين انتاج ومصنع واحد PSA ) وانا هحاول طبعا اكون جاهز معاكم لاى سوال بعيدا عن اى فتى بدون علم واتمنى ان الموضوع يكون عملى ومفيد للناس
دى اول مشاركة ليا هنا فى المنتدى ويارب اكون عند ظنكم.

شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي
قديم 16-11-2011, 01:10 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr.cureman مشاهدة المشاركة

شكرا يا بشمهندس علي محاوله مساعده الناس انا عايز اعرف كل حاجه عن بيجو 306 لو مفيهاش تقل عليك ميرسي
والله ال 306 مشفتهاش غير مرة واحدة فى التوكيل ممكن حضرتك تسأل ناس أكثر منى قدما فى مجال البيجو

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668