العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 15-10-2012, 03:39 PM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of
افتراضي رد: Re: مساعده لاخوكم الصغير في شراء مستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة م/ سامح مشاهدة المشاركة

ممكن تفكر في لانسر بطة ثم لو نويت علي البيجو بص علي بيجو 405
405 سعرها غالي بزياده و مش عجباني الصراحه
لانسر بطه اول مره اسمع عنها انا اعرف مكواه و شارك و بومه و كرستاله !

قديم 15-10-2012, 03:41 PM
الصورة الرمزية hamed2020

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of
افتراضي رد: مساعده لاخوكم الصغير في شراء مستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

و مالها الفيرنا أو النوبيرا؟
النوبيرا بكرها لله في لله
الفيرنا قليل قوووووووووووووووووووووووو ووووووووووووي اما تلاقي واحده نظيفه و سعرها بيبقي عالي اوي

قديم 16-10-2012, 02:47 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamed2020 مشاهدة المشاركة

اولا شكرا لرد حضرتك
ثانيا نتناقش بقي بالنسبه للعربيه و المتور و مغير حاجه مهمه ولا الكلام ده بيتهيالي كل ده ده بيظهر في الفحص الشامل في التوكيل صح ؟؟؟
في الجزء بتاع العربيه علي الطريق وحش
انا مش فاهم قصد حضرتك انها وحشه علي الطريق و نسيت تكتب (مش ) مش وحشه علي الطريق يعني
قطع الغيار انا اعرف انها متوفره عندنا في القاهره و مقاربه لقطع غيار الجولف في السعر
سعر اعاده البيع انا عارف انو غالبا في الضياع بس ده لان بيجو مظلومه و سيتروين و حجات حلوه كتير مظلومه اما بسبب التوكيل او قطع الغيار
اما بالنسبه لعربيت حضرتك انا الكلام الي هقوله مش حاجه عن عربيتك بس فعلا والله اول ما فكرت و قلت لناس اصحابي هي دي اول عربيه اتعرضت عليا كرولا 93
بس انا قلت اجيب عربيه بقالها 20 سنه (مع دخول 2013 20 سنه بالضبت ) لأ اكيد عربيه بقالها 20 مش هتبقي حلوه يعني و بصراحه معرفش ازاي سعرها اكتر من عربيها بقالها 8 سنين بس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!
والكلام ده كلو مش علي عربيه حضرتك والله
و متشكر جدا علي رد حضرتك

اولا كلمه وحش مش يعني وحشه خاااااااااااااالص بالعكس يعني عربيه ثابته وراسيه وبتاكل الاسفلت تحتها كمان
ثانيا بالنسبه لعربيتي بغض النظر عن عربيتي خااااااااااااااااااااااال ص حاول تسأل اي ميكانيكي او سمكري علي الموديل ده بعينه من تويوتا وشوف هيقولك ايه انا مش باشكر فيها عشان عربيتي والله بس معروف ان كل حاجه وليها حاجه يعني ما ينفعش اقارن تويوتا بمرسيدس ولا ينفع اقارن فيرنا بتويوتا دي الفكره انا معاك طبعا ان لما تيجي تشتري مستعمل كل ما الموديل كان احدث كل ما كان اريح ف الصيانه لكن فيه حجه اسمها العربيه دي ركوبه الثبات هيكون عامل ازاي الامان مثلا كل ده حاجات لازم تتحط ف الحسبان برده
وانا مش باتكلم والله عشان عربيتي خاااااااااااااااااالص بس اول مره الاقي حد بيزم ف الكورولا وبالزات الموديل ده اللي هو معروف ان تويوتا مش هتعرف تصنع زيه تاني وفيه بعض الصنايعيه بيسموه مرسيدس التويوتا
وفيه احد الاعضاء كان عمل تقرير عن الكورولا موديلات من 1992 لحد 1997 هتلاقيه موجود ف قسم التويوتا وكل ردود الاخوه الاعضاء بجد تحسس الواحد بقيمه العربيه دي
قديم 16-10-2012, 02:49 AM
ahmed el gendy ahmed el gendy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب دعايه طبيه

ahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond reputeahmed el gendy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: مساعده لاخوكم الصغير في شراء مستعمل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamed2020 مشاهدة المشاركة

405 سعرها غالي بزياده و مش عجباني الصراحه
لانسر بطه اول مره اسمع عنها انا اعرف مكواه و شارك و بومه و كرستاله !
اللانسر البطه عربيه مش بياعه يعني مش بتتباع بسهوله وقطع غيارها قليله شويه
والنوبيرا برده تقيله ف البيع والشرا لكن قطع غيارها منتشره وببلاش

نصيحه خليك ف العربيات المنتشره اللي بتشوفها كتير انت اول مره تركب عربيات و واضح انك متعرفش يعني ايه تقعد تدور يوم كامل علي قطعه غيار وممكن ما تلاقيهاش انا شايفك عمال تزنق نفسك ف حاجات غريبه هتخليك تدفع دم قلبك ف صيانتها المبلغ الللي معاك يركبك موديلات حديثه زي فيرنا ولانوس وبيكانتو ممكن لانسر كريستاله بس حالتها مش قووووي ممكن اسبيرانزا برده قطع غيارها منتشره ومعقوله غير كده بصراحه انا ما انصحكش
حتي النوبيرا صعب تلاقي واحده بالسعر ده وموديل اعلي من 2000 هتلاقي بس موديلات اقدم من 2000
وعلي فكره المبلغ اللي معاك مش هيركبك غير موديلات تسعينات عشان تجيب حاجه نضيفه لان الفيرنا واللانوس النضيف مش هيقلوا عن 45
احسن خيار ليك هي لانسر كريستاله ممكن تزود ع اللي معاك 5 الاف هتبقي اخترت الحل الوسط ف كل حاجه عربيه ركوووبه ومحترمه وموديل مش قديم زي التويوتا بتاعتي ومش حديث قووووي يعني معقوله

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed el gendy ; 16-10-2012 الساعة 02:58 AM
قديم 16-10-2012, 07:16 PM
الصورة الرمزية hamed2020

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed el gendy مشاهدة المشاركة

اولا كلمه وحش مش يعني وحشه خاااااااااااااالص بالعكس يعني عربيه ثابته وراسيه وبتاكل الاسفلت تحتها كمان
ثانيا بالنسبه لعربيتي بغض النظر عن عربيتي خااااااااااااااااااااااال ص حاول تسأل اي ميكانيكي او سمكري علي الموديل ده بعينه من تويوتا وشوف هيقولك ايه انا مش باشكر فيها عشان عربيتي والله بس معروف ان كل حاجه وليها حاجه يعني ما ينفعش اقارن تويوتا بمرسيدس ولا ينفع اقارن فيرنا بتويوتا دي الفكره انا معاك طبعا ان لما تيجي تشتري مستعمل كل ما الموديل كان احدث كل ما كان اريح ف الصيانه لكن فيه حجه اسمها العربيه دي ركوبه الثبات هيكون عامل ازاي الامان مثلا كل ده حاجات لازم تتحط ف الحسبان برده
وانا مش باتكلم والله عشان عربيتي خاااااااااااااااااالص بس اول مره الاقي حد بيزم ف الكورولا وبالزات الموديل ده اللي هو معروف ان تويوتا مش هتعرف تصنع زيه تاني وفيه بعض الصنايعيه بيسموه مرسيدس التويوتا
وفيه احد الاعضاء كان عمل تقرير عن الكورولا موديلات من 1992 لحد 1997 هتلاقيه موجود ف قسم التويوتا وكل ردود الاخوه الاعضاء بجد تحسس الواحد بقيمه العربيه دي

انا معاك انها كويسه و طبعا تويوتا لا كلام عليها
لكن انا بالنسبالي اما اجيب عربيه بقالها 20 سنه و زي ما قلتلك انها اول حاجه اتعرضت عليا مش من حضرتك من اصحابي و هيا بقالها 20 سنه وانا اما اجي ابيعها علي الاقل 5 سنين يبقي عربيه شغاله بقالها ربع قرن 25 سنه ولا هجيب فلوسها و لا هتكون مطلوبه سعتها و كده كده سعتها محدش هيفكر يجيب عربيه شغاله بقالها 25 بغض النظر عن استعمال الي كان ركبها بس برده ده ماتور داير و عربيه مستهلكه بقالها 25 سنه وانت شايف الشباب كله باصص علي الجديد
لكن انا مش بزم فيها انا بفكر في المستقبل لو جبتها