العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > شاهين ، ريجاتا ، دوجان

شاهين ، ريجاتا ، دوجان الوريث الشرعى لسيارات فيات 131 و تم تصنيعها فى إيطاليا و تركيا و تجميعها فى مصر

قديم 29-05-2012, 12:47 PM
حواش حواش غير متواجد حالياً

حواش will become famous soon enoughحواش will become famous soon enough
افتراضي عايز احافظ علي الانجكشن في الشاهين

السلام عليكم جميعا انا لسه مشتري سياره شاهين مستعمله موديل 2006 في ناس خوفتني من الانجكجشن وقالتلي اقلبها عاده هل ده صحيح وايه الاشياء الا ممكن بيها احافظ علي السياره وكم سعر الكارونه للمستقبل للعلم فقط هيا كارونتها كويسه بس ياريت اعرف شووويه معلومات عن السياره انا كان عندي 128 شربتني المر بالاضافه اني طويل فكانت ركبي بتتكسر هههههههههههههه فيها ارجو الافاده من الاعضاء المحترمين
قديم 29-05-2012, 02:39 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز احافظ علي الانجكشن في الشاهين

السلام عليكم
للحفاظ علي دورة الوقود كلها بما فيها الرشاشات انك تحافظ علي الصيانه لفلتر البنزين وعدم ترك تنك البنزين للأخر (يعني فول التنك وكلما اتى عند النصف فول مره اخرى) وما تفولش علي الكارونه وعلشان تحافظ عليها راجع مستوي زيت الكارونه وحافظ علي مستواه مظبوط وعينك علي الكارونه من الخاج قبل ما تركب السياره وعند ملاحظة اي رشح للزيت روح اكشف علي الجوان ولا تكسل
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 29-05-2012, 02:59 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

ألف مبروك يا

مهم المحافظة على كمبيوتر الموتور من اى مياه تصل له
تنظيف الرشاش دوريا ،مع تركيب وصلات مبخر الزيت
الكرونة تغيير الزيت لها كل 25 الف بزيت فلفالين 140
وكذلك الفتيس
وغير كده بقى الصيانة الدورية للعربية وبقية الحجات اللى بتتعمل لما ربنا يكرمك بعربية مستعملة
زى الزيوت والفلاتر وكشف العفشة والزوايا والترصيص وبأضيف عليهم كمان مراجعة كهربا العربية كلها من الألف إلى الياء
وبالتوفيق بإذن الله
قديم 29-05-2012, 04:18 PM
nasr78 nasr78 غير متواجد حالياً

nasr78 has a spectacular aura aboutnasr78 has a spectacular aura about
للاهمية رد: عايز احافظ علي الانجكشن في الشاهين

معلش ياجماعة هو اية زيت الكرونة دة انا معايا رينو كليو هل فيها زيت كرونا ومكانة فين معلش مفيش خبرة
قديم 29-05-2012, 04:53 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nasr78 مشاهدة المشاركة

معلش ياجماعة هو اية زيت الكرونة دة انا معايا رينو كليو هل فيها زيت كرونا ومكانة فين معلش مفيش خبرة
تقريبا الكليو جر امامى

بتتأكد من زيت الفتيس بس

الكارونة فى العربيات الجر الخلفى
زى الشاهين وال132
من االفتيس للكارونة بتنقل الحركة
دى الكارونة :

فى الجر الامامى ، من الفتيس للعجلات الامامى مباشرة