العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > اخبار السيارات > معارض السيارات الدولية

معارض السيارات الدولية تغطية معارض السيارات المصرية والعالمية (معرض اتوماك - فورميلا الاهرام - ديترويت - فرانكفورت - باريس - جينيف - لوس أنجلوس)

قديم 16-12-2010, 12:04 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تغطية مصورة لمعرض الكويت الدولي للسيارات 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SuMo مشاهدة المشاركة

نقطة نظام يا شيرى اللألفا 260 حصان
راجع و اتأكد
و الله يا سومو باشا ده اللي مكتوب عليها
و حتي اسال محمد باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

شكر ليك يا استاذ شريف و انا قولت انك انت او استاذ محمد الى هيعمل التغطيه لمعرض الكويت فى الموضوع بتاعى
و شكرا على التغطيه الجميله دى وكمان الصور الى تعقد دى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة magd131 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك يا باشا تغطيه شامله و رائعه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دحداحي مشاهدة المشاركة

لالالالالالالا بجد حرام عليكو ايه المناظر المريبه ديه انا حاسيس اني كونت بتفرج علي فيلم خيال علمي
هي اه العربيات جامده بس الاجمد والاحلي ان الباشاوات الي عملين لينا هنا التقرير ده وكأني كونت في الكويت وفي المعرض كمان وبتفرج علي العربيات المرعبه ديه
ده انا وفي بيتنا دوخت من الاشكال الجامده ديه امال بقي لو كونت في المعرض ده كان زماني اغمي ليا من الجمال ده

تسلم اديكو يا كبااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااار بمعني الكلمه
العفو يا رجاله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسرأبوعاصي مشاهدة المشاركة

ردك دليل احترامك للمشاركات ...اشكرا كثيرا على جهدك ومتابعتك الجيدة
لا شكر علي واجب يا زعيم
و اتمني اكون افدتك

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 16-12-2010, 02:33 AM
الصورة الرمزية SuMo
SuMo SuMo غير متواجد حالياً

مشرف قسم رياضة المحركات

SuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond reputeSuMo has a reputation beyond repute

http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_159
أى خدعه

www.darelhasanat.jeeran.com
قديم 16-12-2010, 10:08 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

السلام عليكم يا شباب
طبعا بشكر شريف باشا مرة تانية على مجهوده فى التصوير و التحميض و التحرير و الطباعة
و بشكر كل من علق على الموضوع
و شكر خاص للأستاذ سومو على إضافته إن الالفا روميو 260 حصان مش 191 .. و انا طبعا شفت اللنك اللى باعتها و اتأكدت من المعلومة .. بس بأكد للاستاذ سومو كمان انهم فعلا كانوا كاتبين فى المعرض انها 191 حصان .. انت فاهم بقى توكيل فيات و الفا لسة فاتح فى الكويت من كام يوم و مالحقوش يظبطو نفسهم .....ربنا يسهل بس و يعرفوا يسوقو العربيات بتاعتهم كويس و مايبقوش توكيل كسلان زى توكيلات كتيرة هنا فى الكويت

و دلوقتى انا همسك الميكروفون من شريف باشا و اكلمكم شوية عن المعرض..
مبدأيا اتفقنا انا و شريف باشا على الرحلة الى المعرض و عملنا اعلان عنها بس للأسف ماحدش جه معانا غير أخويا مع اننا كنا هنفسح اللى هييجى معانا فسحة كويسة

المهم انطلقنا الى المعرض الذى يشغل 4 صالات من أرض المعارض بالكويت و قلنا هانعيش بقى
و بعد اللف شوية علشان نلاقى ركنة توجهنا الى اول القاعات و التى كانت تضم توكيلات .. ميتسوبيشى و فيات و ألفا روميو و جيب ودودج و كرايسلر و كيا و بيجو و بعض الموتسيكلات
هارلى و دوكاتى و هوندا و سوزوكى ..

فى توكيل بيجو كانو حاطين عربياتهم المعروفة و اللى كان أجددهم 3008 وده كان تقرير سابق عنها

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=26303

أما الوحيدة اللى لفتت نظرنا كانت RCZ عربيتهم الرياضية الكوبيه الجديدة و اللى ماقدرناش نصورها لضيق المكان و زحمة الناس و باقى عربيات بيجو حواليها هى عموما من جوة ماتختلفش عن باقى عربيات بيجو و لكن من برة شكلها مميز بالسقف الاسود ذو الفريم السلفر اللى شبه القبة و دى صورة ليها من الانترنت

و من بيجو انطلقنا الى جيب و دودج و كرايسلر و طبعا الوحيدة الجديدة كانت جراند شيروكى و كنا عملنا عنها تقرير قبل كدة فى جولة من الجولات أما باقى السيارات فا مكنش فيها جديد

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39615

ثم إلى توكيل فيات و ألفا روميو لرؤية كتكوتة فيات الجديدة 500 بعد ما رجت للحياة بشكل يناسب الألفية الجديدة رحنا طبعا و كلنا فضول لرؤيتها المهم هى فعلا شكلها لذيذ و مبتكرو عجبنى جدا التقفيل و الخامات و النسخة اللى كانت موجودة كانت 1400 سى سى و بقدرة حصانية 100 حصان و عجبنى قوى كمان الجير بوكس الجديد بتاعهم بس زى ما قال شريف باشا مبالغين جدا فى سعرها و خصوصا ان النوع ده من العربيات غير مرغوب بدرجة كبيرة فى دول الخليج عموما .. و دى طبعا فيات 500

و بعد فيات طبعا دور ألفا روميو و كانو حاطين عربية واحدة 159 و انا بصراحة مستنى شريف باشا يفضى علشان نروح نعمل لها تست درايف علشان اعرف المقولة الشهيرة (اللى ماساقش ألفاروميو ماساقش عربيات) اتقالت ليه بالظبط .. هى عموما العربية فى المعرض كانت مخيبة للآمال حيث ان الخامات الداخلية غير جيدة أو على الأقل ليس كما توقعنا و بصراحة شكلى الكونسول و الداش بورد تحسسك ان العربية قديمة قوى مع انها 2010 و كمان العربية من جوة ضيقة جدا يعنى علشان اقعد مرتاح مش هينفع طفل حتى يقعد ورايا مع ان 159 لا تعتبر من سيارات ألفا الصغيرة و كمان خيب املنا حكاية ان الموتور 3200 سى سى و بيطلع 191 حصان بس و اللى وضح استاذ سومو بعد كدة ان دى كانت غلطة مطبعية .. بس و انا فى انتظار التست درايف....

بعد كدة انطلقنا الى ميتسوبيشى و مكنش عندهم جديد غير ASX وقد تم تغطيتها من قبل ,, إلا انهم كانوا المرة دى سايبين اللانسر إيفوليوشن مفتوحة للى يحب يركب و طبعا ركبتها و بصراحة مارتحتش خااالص نظرا لوجود الكراسى الرياضية الضيقة ,, و دى أخر جولة تم فيها تغطية ASX من ميتسوبيشى

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=37733

وبعد ذلك انطلقنا الى كيا بموديلتها الجديدة و المبتكرة و اللى اخرهم طبعا كان الاوبتيما و السبورتاج و الكادينزا و قد تم تغطيتهم أيضا فيما قبل
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=39615
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=25822

و بذلك انتهينا من القاعة الأولى بالمعرض .. ثم انطلقنا الى القاعة التالية و هى قاعة (التوحيد و النور) تويوتا و لكزس قعدنا فيها خمس دقايق و شريف باشا صور العربية الكوبيه الجديدة بتاعت تويوتا و اللى هى اصلا بتنزل أمريكا تحت ماركة سيون و لفت نظرى كمان انهم كانوا حاطين عربية كامرى موديل أوائل الألفين و كانت ماشية مليون كيلومتر و طبعا حاطين كام لاند كروزر كدة على ستاندات مايلة و باقى موديلاتهم المعروفة و المملة (بالنسبة ليا أنا على الأقل) علشان ماحدش يزعل

ثم انطلقنا الى قاعة الفخامة و التميز و قد تم تخصيصها للإنجليز و الألمان و الايطالين و واحد يابانى .. ههههههههه
و كانت قاعة رينج روفر و استون مارتن و مرسيدس و بى إم و مينى و رولز رويس و جاجوار و مازيراتى و هوندا

و شريف باشا طبعا انطلق فى التصوير
وكانت العربيات المميزة عن استون هى بيبى استون مارتن الجديدة سايجنت (عربية الخضار) و التى لا ياح شراؤها إلا لمالكى أستون مارتن و هى طبعا تويوتا IQ بس استون مارتن واخدها و مزبطاها

وأما رينج روفر كان الجديد عندها LRX و هى السيارة الكروس اوفر الجديدة بحجمها الصغير و التى سوف يتم اصدراها رسميا للأسواق فى الكويت فى شهر يونيو 2011 بمشيئة الله

و اما بى إم دبليو فكان لديها أكثر سيارة مميزة فى المعرض كله وهى Efficient Dynamics و هى سيارة اختبارية ثورية من الصانع البافارى العريق قد روعى فى تصميمها من الاف الى الياء ان تكون ديناميكة الى اقصى حد و تتبع التكنولوجيا الخضراء كما يظهر من اسمها و كانت هناك ايضا جديدة بى ام X3 و اللى تظلمت بوضعها جنب التحفة التانية .. بس هى طبعا احسن بكتير من سابقتها فى كل شئ

أما مينى فقد اصدرت النسخة الكروس اوفر من مينى كوبر و هى كانترى مان و اللى انا عن نفسى لسة مش فاهمها قوى

ثم اتجهنا الى وحش الوحوش مرسيدس و لكنه للأسف لم يكن لديه جديدا بالرغم من انه كان اكبر جناح بالمعرض فا سالت أحد اصدقاءنا بتوكي مرسيدس مافيش جديد ليه .. قاللى ما انت بتيجى كل اسبوع .. هنلاحق عليك جديد منين بس .. هههههههههههه
فا طبعا متعنا اعيننا شوية بالوحوش الموجودة و كان ابرزهم SLS اللى شغلوها كام دقيقة علشان يعقدونا بصوتها (صوت الرعد) على رأى شريف باشا و طبعا كان فيه كمان CL65 AMG يعنى و الكثير من تحف مرسيدس
أما باقى التوكيلات فى تلك القاعة لم يكن لديها جديد باستثناء هوندا اللى كانت عرضة TYPE R و NSX ذات المحرك الوسطى و اللى انا شخصيا كنت أول مرة أشوفها ...

ثم انطلقنا الى القاعة التالية و هى قاعة العضلات الأمريكة المفتولة و كان يوجد بها بعض السيارات الامريكية الكلاسيكية بالإضافة إلى بعد السيارات الجديدة من كاديلاك و شيفروليه و فورد و لنكولن و أكثر سيارة مميزة كانت كاديلاك CTS-V-coupe و التى يتم إظهارها لأول مرة و ايضا تم اظهار فورد إيدج الجديدة للمرة الأولى و كان هناك فورد تورس (السيارة السرير) ههههههه كل ما اركبها احس انى عاوز انام من كتر الراحة هههههه

بس كدة يا شباب و دى كانت تغطية سريعة كدة من ناحيتى و اتمنى تكونوا استمتعتم بالصور و الى جولات و تغطيات اخرى بمشيئة الله

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 16-12-2010, 10:09 PM
الصورة الرمزية أبوسالم
أبوسالم أبوسالم غير متواجد حالياً

أبوسالم is a jewel in the roughأبوسالم is a jewel in the roughأبوسالم is a jewel in the rough

شكرا ليك على مجودك الرائع .................

قديم 19-12-2010, 01:24 AM
الصورة الرمزية Moh.Osama
Moh.Osama Moh.Osama غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب فى كلية الادارة والاقتصاد بجامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا

Moh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant futureMoh.Osama has a brilliant future

والله الواحد مش عارف يقول ايه على المجهود والتغطيه اللى اكثر من ممتازة بجد تسلم اديكوا