العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 07-03-2010, 08:48 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز تروح اى محافظة او مكا ن داخل مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

على فكره حاولت كثيرآ أمس أتصل بك على موبايلك لكن بدون رد ! لذلك ستجد ميسد بنمر السعوديه !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
اه والله تصور انا لقيت ميسد بنمر السعودية وتصورت انه من بعض التجار اللى بتعامل معاهم هناك لانى فاهم انك هنا وطلبت النمرة رد عليا الكومبيوتر بالانجليزى وحسيت ان شكله بيشتمنى فدوست واحد للغة العربيه فحسيت انه اتعصب وهيضربنى رحت قافل المهم 3 جنيه ونص وشتيمتين من الكومبيوتر فداك يادكتور
وحكاية فريد شوقى دى موجودة فعلا ماعدا موضوع الضرب على القفا والاهانة لايقبلها ابدااااااااااا هو ممكن يقبلها فى السعودية لانه دافع هنا 10 الاف جنيه لمكتب السفريات وصارف زيهم علشان يسافر السعوديه وهيتكسف يرجع البلد من غير م يجيب على الاقل الفلوس اللى صرفها وعليهم قرشين لكن معاملاته هنا فى مصر او بره مصر مع المصريين اساسها الريبة والشك
لكن فعلا بتوع قنا يخدموك واول مرة نزلت قنا سالت على عنوان فالراجل اللى سالته قال عايز مين هناك فقلت يبقى من هناك فقلت عايز فلان فقال مقاللكش من عيلة مين قلت لا والله ولا من بيت مين قلت لا والله فقال طيب ونادى على واحد معدى تعرف فلان قال له لا فنادى واحد تانى فقال لا فلما غلب حماره خاااالص قال طيب تعالى وراح مركبنى ميكروباس وقال للسواق نزله عند مديرية الامن وفعلا هناك روحت لقيت المحل اللى رايح له لكن هو كان عايز يعرف قصة حياة الراجل ليه مش عارف صراحة لكن اهل قنا عصبيين جدااااا وتستفزهم بسهولة ومرة فى القطار كانو هيرمونى من القطار لانى قلت لواحد هولعهالك حريقة دلوقت وقلت كلمتين وحصلت مشكلة لكن لميت الدور ففوجئت بيهم تفهمو الموقف وسكتو وشوية وروحت مولعها تانى فزعلو وبعدين هديت الجو فسكتو فواحد فيهم لاحظ فقال بص انت من الصبح عمال تولعها حريجة (حريقة) يابو ى عليا الطلاج (الطلاق) لو فتحت خشمك (فمك )تانى لاكون راميك من الجطر (القطار) فضحكنا وفهمناه اننا بنهزر وبقينا اصحاب وعزمنا على شاى كمان
ثم انا مولود فى القاهرة يعنى من 45 سنة فى القاهرة فاتعالجت بنسبة 90% فى 45 سنة ومعلش الصعايدة كده بيتعالجو ببطء شديد ههههههه
وياسيدى ربنا يخليك ده انتو اللى اجدع ناس
وحكاية لوس انجلوس دى تدل على مدى القناعة اللى هما عايشين بيها والصعيدى بالذات (واديك فى السعودية واكيد لاحظتها ) لو حوش قرشين بنى بيت بالمسلح زى مبيقولو عندنا واشترى لامؤاخذة كام بهيمة وحتة ارض صغيرة حتى ولو قيراطين هيسيب السعودية باللى فيها
وفعلا اصل معظم الصعايدة عرب وانا شخصيا اصل عيلتنا من حوالى 400 سنة او اكتر من الشام ومن حلب تحديدا ولذلك لو شفتنى هتقول عليا من سوريا او فلسطين لكن مش صعيدى ههههه

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 07-03-2010 الساعة 08:59 AM
قديم 15-08-2010, 01:42 AM
الصورة الرمزية إبراهيم عثمان
إبراهيم عثمان إبراهيم عثمان غير متواجد حالياً

إبراهيم عثمان will become famous soon enough

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عايز أعرف أفضل طريق للزقازيق من المعادى

وجزاكم الله خيرًا

قديم 15-08-2010, 01:57 AM
الصورة الرمزية ahmed_menaiem
ahmed_menaiem ahmed_menaiem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: import & export
هواياتي: modified cars

ahmed_menaiem is a jewel in the roughahmed_menaiem is a jewel in the roughahmed_menaiem is a jewel in the rough

بجد و موضوع حلو و معلومات قيمة و اظن ممكن احتاجك قريباااااااااا
قديم 15-08-2010, 03:58 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إبراهيم عثمان مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عايز أعرف أفضل طريق للزقازيق من المعادى

وجزاكم الله خيرًا
انا اسف للتاخر فى الرد لكن ده بسبب ان الموضوع قديم وانا نسيته
عموما
افضل طريق من الزقازيق للمعادى بعيدا عن الزحام والسالك علشان ممكن تسمع فتاوى كتير
الزقازيق / منيا القمح / بنها / ثم يسارا حتى قليوب / ثم الطريق الدائرى يمينا حتى محور المريوطية الجديد هتنزل جوه المعادى يابطل
وتيجى بالسلامة
قديم 15-08-2010, 03:59 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_menaiem مشاهدة المشاركة

بجد و موضوع حلو و معلومات قيمة و اظن ممكن احتاجك قريباااااااااا
انا تحت أمرك واتشرف واتنور بيك فى اى وقت