العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 31-01-2013, 09:34 PM
tarekadawy tarekadawy غير متواجد حالياً

tarekadawy will become famous soon enoughtarekadawy will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار بين السوزوكى ماروتى وبين الألتو وبين الشانا بينى 2013 ... ياريت حد يساعدنى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رأيي الشخصي بداية سيبك من شانا .... ميش علشان وحشة بالعكس السيارة حلوة جداً من برة و جوة و سعرها حلو ... بس بما انك بتفكر اعادة البيع هتخسر كثير ... طبعاً لأن نظام الصيني في مصر كدة

الماروتي حلوة جداً و ناس كثير بتشكر فيها بلاشك بس لأنها من غير تكييف و احنا عايزين التكيف خاصة في الصيف و شهر رمضان دلوقتي بقه بيجي في الصيف و انت راي و جاي الشغل بتبقى عايز متتعبش

علشان كدة أنصحك بالالتو .... سواء التو 800 القديمة و دي فيها تكييف أو الجديدة و دي فيها زجاج كهربا و تكييف و شكلها جميل جداً أو تجيب ألتو كي تن و دي أغلى شوية بس روعة بصراحة ...

استخير الله ثم توكل عليه

أرجو اكون افدتك
قديم 31-01-2013, 10:01 PM
الصورة الرمزية محمد اشرف
محمد اشرف محمد اشرف غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed ashraf
التخصص العملى: Student
هواياتي: Everything about cars of all types

محمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond reputeمحمد اشرف has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار بين السوزوكى ماروتى وبين الألتو وبين الشانا بينى 2013 ... ياريت حد يساعدنى

انا رايي بئه الالتو احسن واحده

نادى السيارات الصينيه على الفيس بوك نرحب بانضمامكم

http://www.facebook.com/NadyAlsyaratAlsynyh

جروب نادى سيارات البيجو على الفيس بوك
https://www.facebook.com/groups/172929839542780/

قديم 01-02-2013, 01:07 AM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

الى ركب الالتو و الماروتى حيعرف الفرق ما بينهم
قديم 01-02-2013, 04:36 AM
jojojojojo jojojojojo غير متواجد حالياً
من انا؟: foash
التخصص العملى: accountaning
هواياتي: ps3,cars

jojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond reputejojojojojo has a reputation beyond repute

انا رايي الماروتي عربيه مشاكلها قليله واعتماديه وسوقها كويس وقطع غيارها منتشره ونصيحه من اخ مدورش علي تكيف مع العربيات ديه التكيف مع العربيات 1600 بياثر علي السحب وفي بعض العربيات بيبقي ضعيف فما بالك بعربيه 800 سي سي هيخلهالك بطه بلدي فبلاش الالتو وابعد عن الصيني في الفئه السعريه ديه والله الموفق
قديم 01-02-2013, 11:13 AM
Mohammed Hamada Mohammed Hamada غير متواجد حالياً
من انا؟: انا اللى ضاع من عمرى سنين
التخصص العملى: CSR@LinkDotNet
هواياتي: السيارات

Mohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud of

ماروتى فعلا عربية أقتصادية و أعتمادية جدا و موفرة فالبنزين و قطع غيارها منتشرة و رخيصة ده غير أنك لو محافظ عليها نادرا ما حتبوظ بس رأيي أنك تجيب واحدة مستعملة و تكون فابريكا و حالتها جيدة جدا و توفرلك 10 الاف أنت اولى بيهم و مبروك مقدما

تذكر دائما أن
الليل هو بداية النهار
والشتاء هو بداية الصيف
والألم هو بداية الراحة
والتحديات هى بداية الخير
والتفاؤل بالخير هو بداية القوة الذاتية

الكلمات الدليلية
ألتو, ماروتى, بينى, شانا, سوزوكى