العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 13-10-2012, 05:07 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute
افتراضي رسوم اصدار شهادة البيانات!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

النهاردة وانا بطلع شهادة البيانات (طلعت 2 واحدة للمرور وواحدة للشهر العقارى)

فوجئت انى بدفع فى الخزنة مبلغ 180 جنية
واما سئلت واحد قالى انت كدة دفعت الضريبة ولازم ياخد منك الرخصة (مع ان الموظف ماخدش منى الرخصة)
روحت راجع تانى للموظف راح كاتب لى على شهادة البيانات الموجهة للمرور يراعى تسليم الرخصة!!

طب دلوقتى انا كدة دفعت ضريبة العربية ومش هادفعها فى المرور ؟
ولا مبلغ ال 180 جنية دة مجرد رسوم لأصدار شهادة البيانات ولا اية بالظبط !

ولو كدة دفعت الضريبة انا ماخدتش اى حاجة تثبت انى دفعت
قديم 13-10-2012, 05:29 PM
jemy_tnt jemy_tnt غير متواجد حالياً

jemy_tnt has a spectacular aura aboutjemy_tnt has a spectacular aura aboutjemy_tnt has a spectacular aura about
افتراضي رد: رسوم اصدار شهادة البيانات!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

النهاردة وانا بطلع شهادة البيانات (طلعت 2 واحدة للمرور وواحدة للشهر العقارى)

فوجئت انى بدفع فى الخزنة مبلغ 180 جنية
واما سئلت واحد قالى انت كدة دفعت الضريبة ولازم ياخد منك الرخصة (مع ان الموظف ماخدش منى الرخصة)
روحت راجع تانى للموظف راح كاتب لى على شهادة البيانات الموجهة للمرور يراعى تسليم الرخصة!!

طب دلوقتى انا كدة دفعت ضريبة العربية ومش هادفعها فى المرور ؟
ولا مبلغ ال 180 جنية دة مجرد رسوم لأصدار شهادة البيانات ولا اية بالظبط !

ولو كدة دفعت الضريبة انا ماخدتش اى حاجة تثبت انى دفعت
هو اولا اول مره اعرف انو ينفع تطلع شهادتين بيانات فى نفس الوقت اللى اعرفه بيطلع واحده بس للشهر العقارى و لما تستخدمها فى عمل التوكيل او التسجيل ترجع تانى تطلع شهاده بيانات للمرور انما مع بعض دى جديده ده اولا
ثانيا طالما انمت دفعت الضريبه مش لازم ورق هيبقى مكتوب فى شهاده البيانات نهايه الضريبه هتلاقيه زود سنه عن تاريخ الرخصه و لو مش مكتوبه يبقى هترجعله تانى عشان لازم تتكتب
قديم 13-10-2012, 07:36 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jemy_tnt مشاهدة المشاركة

هو اولا اول مره اعرف انو ينفع تطلع شهادتين بيانات فى نفس الوقت اللى اعرفه بيطلع واحده بس للشهر العقارى و لما تستخدمها فى عمل التوكيل او التسجيل ترجع تانى تطلع شهاده بيانات للمرور انما مع بعض دى جديده ده اولا
ثانيا طالما انمت دفعت الضريبه مش لازم ورق هيبقى مكتوب فى شهاده البيانات نهايه الضريبه هتلاقيه زود سنه عن تاريخ الرخصه و لو مش مكتوبه يبقى هترجعله تانى عشان لازم تتكتب

يعنى مستحيل يكون مبلغ ال 180 جنية دة رسوم اصدار شهادة البيانات بس صح !
لازم اكون كدة دفعت الضريبة !
قديم 13-10-2012, 08:17 PM
Emgrand Emgrand غير متواجد حالياً

Emgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond reputeEmgrand has a reputation beyond repute

انا من سنتين طلعت شهاده بيانات بدون فلوس (لانى مشاى بتصريح ولا يعترف به فى الشهر العقارى)
فوجئت من شهر واحد اعرفه طلع 2 بمقابل !!!!!(رخصته منتهيه)
وضعه ايه المقابل الله اعلم