العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 17-11-2011, 03:27 PM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية سخنت وطلعت دخان ......

الف شكر استاذ سامح

انا الحراره عندي دلوقتي تمام مش بتعلي عن بين الربع والنص
بس ساعات بتقل لما اهدي او اشيل بنزين هل ده عادي

ثانيا انا جوان وش التاكيهات باظ وشكله ساح لما سخنت وبتسرب زيت من حوالين الموتور وساعات بلاقيه من تحت الموتور
هل لو سبتها شويه علي كده علما اني بمشي بيها مشوار كل يوم حوالي 5 كيلو فقط
وراكنها طول اليوم
عادي ولا في مشكله
قديم 17-11-2011, 04:06 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

اخطر الاشياء على الموتور هو السخونة والظاهر ان عدم انتظام التبريد قبل كده هو اللى سخن الموتور للدرجة التى ادت الى الضرر اللى وصفته
نصييييييييييييييييييييييي يحة ماتهملش الموتور ابد ابدا ابدا شوف ايه اللزم واعمله
لان مش من الطبيعى اللى حضرتك بتقولة (زيت من فوق وتسريب وجوان وش التاكيهات باظ...)
لا لا لا ماتسكتش على كده ابدا لا قدر الله مع الوقت حتى لو استعمالك خفيف ممكن الموتور يروح منك بسبب اللى حصل واللى ممكن يحصل
عامة مش عايز كلامى يخضك انا بس بنبهك جامد شوية عشان تهتم
وان شاء الله ماتتضرش اكتر من كده يا عم روميو

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 18-11-2011, 06:22 AM

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

جزاك الله خير
قديم 18-11-2011, 07:25 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romioromio مشاهدة المشاركة

الف شكر استاذ سامح

انا الحراره عندي دلوقتي تمام مش بتعلي عن بين الربع والنص
بس ساعات بتقل لما اهدي او اشيل بنزين هل ده عادي

ثانيا انا جوان وش التاكيهات باظ وشكله ساح لما سخنت وبتسرب زيت من حوالين الموتور وساعات بلاقيه من تحت الموتور
هل لو سبتها شويه علي كده علما اني بمشي بيها مشوار كل يوم حوالي 5 كيلو فقط
وراكنها طول اليوم
عادي ولا في مشكله
الحمد لله ان الحراره بقت تمام ..

بالنسبة لجوان وش التاكيهات .. اعمله على طول افضل بدل ما الموتور يغرق زيت ويلب تراب ويبقى مش نضيف .. وكمان بدل ما الزيت يقعد ينقص معاك ..

وبعدين جوان وش التاكيهات ده ب 15 - 20 جنية تقريبا وانبوبه سليكون ب 7 جنية ومصنعيه 10 - 15 جنية وخلص الموضوع ..وريح دماغك ...

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 18-11-2011, 06:10 PM