العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 08-01-2015, 07:22 PM
عمر سليمان عمر سليمان غير متواجد حالياً

عمر سليمان will become famous soon enoughعمر سليمان will become famous soon enough
افتراضي رد: مساعدين هيدروليك بموتور او بمب

A320 Family
The best keeps getting better
A330 Family
A340 Family
A350 XWB
A380 A320 Family
A320 FAMILY
THE MARKET LEADER
THE BEST KEEPS ON GETTING BETTER
The A320 single-aisle jetliner family (composed of the A318, A319, A320 and A321) is the world’s best-selling single-aisle aircraft family. It is used in a full range of services from very short-haul airline routes to intercontinental segments, on operations from challenging in-city airports to high-altitude airfields and an Antarctic ice runway, and on VVIP and government missions with the most discerning passengers.
To ensure this true market leader keeps its competitive edge, Airbus continues to invest in improvements across the product line, including development of the A320neo (new engine option) Family, enhancements to the jetliner’s aerodynamics such as Sharklets wingtip devices, upgrades to the widest passenger cabin in its class, and extended service intervals for the airframe.
Airbus has booked over 3,000 firm orders for new engine option aircraft, comprising an important percentage of the more than 10,500 overall orders logged by Airbus for the entire A320 Family.
قديم 08-01-2015, 11:30 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ربنا يزيدك و يباركلك ....

عذرا ... حنخرج من الموضوع شوية ... انا ما بصدق الاقى حد بيعرف فى الطائرات علشان اتعلم منه

حضرتك اشتغلت فى البوينج ؟ ال 737 ؟؟
من معلوماتى القديمة ... ال737 -200 او 300 .. تقريبا فى نفس فئة ال 320 ... بس كفاءة و اعتمادية اعلى ( العهدة على مهندسى هنجر 7000 ) .. و انا شفت بعض الانظمة فيها .... بس للأسف مشفتش الى فى 320 .... ايه رأى حضرتك فى الكلام ده ؟

ايه الاختلاف الفريد فى دورة الوقود الموجودة فى ال 340 ؟

ايه انواع المحركات الى ممكن تركب على ال 380 ..... انا اعرف الترنت 900 و GP 7000 ... ايه كمان ممكن يركب عليها ؟

ابو نورا ممكن يفيدك اكتر فى البى ام ....

صديقى كان معاه دبانة موديل 93 ... و كان بيفكر يركبلها الموتور الاسود 6 سلندر 2500 سى سى .. و كانت بتركب عادى جدا ... بس كان محتاج يغير العفشة و الطنابير

قديم 09-01-2015, 04:04 AM
عمر سليمان عمر سليمان غير متواجد حالياً

عمر سليمان will become famous soon enoughعمر سليمان will become famous soon enough

بوينج مدرسه وايرباص مدرسه تانيه ده فكر وده فكر بوينج مش معايه فرقها بس هيا فى تتلخص فى كلمتين بوينج كتاب مقفول ولا تثق فى الاشخاص الممارسين عليها ومغرورين جدا فعملت سيفتى عالى جدا واكتر من سيستم امان لدرجة انها عملت سيستم وير على بكر لترحريك كل شئ فى حالة الطوارئ وتعتبر معقده فى اكتشاف العيوب اثناء الصيانه طبعا فيه منيوال وكل شئ\ايرباص على النقيض كتاب مفتوح كل شئ بالحساب ورقه وقلم كل شئ بالطائره على سينسور وكمبيوتر مسؤل تقدر تشوفه من قمرة القياده وتكشف على الطائره بالكامل وتعرف مستويات ونسب كل جزء اكثر تطورا من بوينج ايرباص لا ينقصها سو بضعة اشياء غير اساسيه ووفرت لها بدائل بالنسبه لصيانتها ايرباص تجعل الكمبيوتر يتحكم فى الطائره بحيث لو اراد الكابتن ينتحر بيها تمنعه بالنسبه للمحرات الصانع هو اللى بييحدد كام نوع للمحركات تصلح لتركب على هذا الطراز ويرجع الاصل فى الكلام ده لطبيعة فيوزلاج الطائره وابعاده وقوة تحمله لانه صاحب التصميم والمتحكم والمحتكر بانسبه للدبانه E36 انا مش عايز اركب مكنه 28¨ سته سلندر عاديه لان استهلاكها فى البنزين عالى اناعايز اركب مكنه 28¨ V6 بس تكون دبل فانوس لانها اوفر فى الاستهلاك من العاديه واكفاء فى حرق البنزين هل الحوض يكفيها ولا لا وعن تجربه
قديم 09-01-2015, 07:43 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

استمتعت بالحوار جداً شكراً ليك يا عمر والشكر موصول لاستاذنا الباشمهندس احمد على مداخلتة الطائرة الجميلة وياريت انتو الاتنين تعملولنا شوية مواضيع مبسطة كدة عن علوم وهندسة الطائرات

عمر باشا ياريت تبص على الرسائل الخاصة بخصوص استفسارك عن مواتير البى ام
ومبروك بالمناسبة ربنا يهبك خيرها ويكفيك شرها وفى انتظار ارائك وتجاربك عنها

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 09-01-2015, 12:26 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

انا اختلف مع حضرتك فى بعض ما ذكرته عن بوينج .... عوامل الامان الزيادة بتكون افضل لأداء الطائرة فى حالة الطوارئ .. و وجودها كمان بصورة منفصلة ميكانيكية بيديها اعتمادية اكبر

انا قرأت المانيوال الخاص بال 737 ... و قرأت المانيوال بتاع ال 600-300 ... فيه فرق كبير فعلا فى الفكر ... و انا كمبتدأ .. استمتعت جدا بمانيوال ال 737 .. علشان بيفهمك هو بيعمل ايه بالظبط
مانيوال الايرباص ... خطوات ثابتة .. منظم جدا .. و مختصر و يخليك تعمل الى انت عاوزه ... بس لو حبيت تفهم ليه بتعمل كدة ... مش حتلاقيه فى المانيوال

تحكم الكومبيوتر فى كل حاجة فى الطائرة ..... فى الغلب اراه مش كويس ....
انا اعلم بضعف احتمالات الحالات دى ... بس ماذا لو حدث عطب فى الكمبيوتر الاول و تبعه عطب فى الكومبيوتر التانى ؟ ( ال 777 ) فيها 2 كومبيوتر
ماذا يحدث لو عندى عطل تام فى الكهرباء و البطاريات ؟
لو عندى سنسورز بيقرأ معلومات خطلأ .... نتيجة تلف او نتيجة تراكم ثلوج مثلا ؟!!
الحل فى نظام مانيوال لمحاولة قيادة الطائرة

كنت بسأل على محركات ال 380 لو فيه نوع تانى غير الى ذكرتهم .... و اخبار الترنت ايه فى الصيانة ؟
اخر مرة كنت فى المطار ... رولزرويس كانوا بيجهزوا هنجر كامل لصيانة ال ترنت 700 لطائرات 330 .. و كانوا بدأوا يدوا مهندسين عمرة المحركات فكرة عن محركات الترنت .... و اذكر ان المهندسين كانوا بيشدوا فى شعرهم ... نظرا لوجود 3 اكسات متداخلة فى محركات الترنت

سعيد بالنقاش مع حضرتك ...
ابو نورا خبير البى ام هو الى ممكن يفيدك فى المواتير

الكلمات الدليلية
بيجو, ستروين, هيدروليك مساعدين