العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN > صنى SUNNY

صنى SUNNY نيسان صنى

قديم 17-12-2010, 02:53 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقرير عن مشاكل وعيوب نيسان صني 2009 - 2010

انا مش هتكلم عن الصني انا حتكلم عن الاسكالا لان هي دي العربيه اللي جربتها وانت عارفين ان الصني ولاسكالا عربيه واحده بس دي نقفيل مصري والتانيه تقفيل مش مصري عموما العربيه جامده فوق الممتازه كل عيوب الصني اللي اتقالت في الموضوع ده مش موجوده فيها نستنتج من كده ان كل عيوب الصني فعلا عيوب تقفيل - طيب هل عيوب التقفيل دي تقصر علي عمر العربيه - انا شايف لو التوكيل كويس يبقي العيوب دي ملهاش تاثير لان التوكيل المفروض يعالج العيوب دي فنروح للسؤال المهم هل التوكيل كويس ولا لأ ؟؟؟ لما بتروح التوكيل بيحلو مشكلك ولا بيقولك هيا كده ؟؟ عشان انا شايف ان موضوع هيا كده دا كلام فاضي مفيش حاجة بتنزل معيوبة وهيا كده - ايه رايكو في الكلام ده؟
قديم 17-12-2010, 03:17 PM
الصورة الرمزية MmFFoR
MmFFoR MmFFoR غير متواجد حالياً

MmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond reputeMmFFoR has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى خاطر مشاهدة المشاركة

سلام عليكم يا أخونا
انا بعمل في الامارات و السيارة الصني هنا نتنزل تقفيل كوري و تمنها 44950 درهم يعني بالمصري حوالي 66 الف + جمارك 30الف توصل الفل اوبشن حوالي 99 الف جنية مصري موديل 2010 علشان عليها عرض
ايه رأيكم كدة هل هلاقي فيها نفس عيوب المصري ولا اتوكل على الله
عمر ما الجمرك يبقى 30 الف بس!!! متنساش ان في ضريبة 15% + سيف وارد 5%
قديم 11-01-2011, 06:22 PM
waleed essam el-din waleed essam el-din غير متواجد حالياً

waleed essam el-din is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.Khaled Youssef مشاهدة المشاركة

شاكر لحضرتك على الاهتمام
هوالمهندس قاللى انه فى حدود الطبيعى 30 او 40 فوق و تحت
وقاللى ان دة الطبيعى بتاع الصنى وقاللى كل الصنى الجديد كدة لأن موتور المروحة قوىجدا ؟؟!!
بس انا بشوف الهزة فى الموتور بعينى بتهز هزة كل ثانية او اتنين (غير الرعشة السريعة الطبيعية الموجودة برضة)
الهزة دى متحسش بيها الا لما المروحة تشتغل لان قوتها بتزيد!
السلام عليكم ورحمة الله
والله يا جماعة أنا عندى نيسان صنى 2009 EX نبيتى ، أنا شايف أن العربية ممتازة يمكن بس موضوع كرسى السائق بيزيق هو ده العيب الوحيد بيها ، وبعدين مين بيقول أن الصنى حوت بنزين ، العيب فى مالك السيارة لأنه ببساطة بيسيب البنزين لحد ما ينتهى من التانك وبعدين يحط بنزين ودة عيب فى جميع السيارات الحديثة لآنها برشاشات وليست كربراتير ، أنا لا يمكن أحلى مؤشر البنزين يوصل لحد النصف وبعدين أفول بنزين 90 تقريبا تأخذ 20 لتر والسيارة بتعمل معايا ما بين 200 - 220 كيلو فى 20 لتر
قديم 15-03-2011, 02:26 PM
خالد التلاوى خالد التلاوى غير متواجد حالياً

خالد التلاوى is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tigernet مشاهدة المشاركة

انا ياباشا لما اشتريت عربيتى لانسر من المعرض سالت صاحب المعرض راية فى النيسان صنى قالى انها كعربية حلوة بس احنا حطنا ايدانا فيها و انت عارف ايدانا
و انا العيوب الاى سمعتها عيوب تقفيل مش صناعة
انا سمعت انى اللى عاوز يشترى نيسان صنى اخره لغاية موديل 2005 عشان العربية يبانى 100%وانا عن نفسى معرفش استعمل غير النيسان وبخاصة فى الحر عشان تكيفها مشاء الله عليه وعربية مريحة فى القيادة وعملية وحمالة اسية لانى جربت كذا نوع من العربيات بس مش هحدد عشان محدش يزعل .
قديم 08-03-2012, 02:42 AM
ahmedmohelsayed ahmedmohelsayed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس

ahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really niceahmedmohelsayed is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adelahmed5 مشاهدة المشاركة

الحقيقه انا مبسوط جداً من هذا التقرير و انا معايا نيسان صنى اوتوماتيك 2010 و يسعدنى المشاركه فى هذا الموضوع
1-عزل غير جيد : مش قو ي ولكن طبعا ليس بمثيلتها في التقفيل اليباني( انت دافع كام)
2- كراسي بتزيق : نعم خصوصاً كرسى السائق بيزيق
3- كنبه بتهبط : مش عارف العربيه لسه عامله يدوب 5500 ك
4- دركسيون تقيل نسبيا : شوف هو فعلاً تقيل بس ممكن تكون ميزه أحياناً
5- بعض المشاكل المتعلقة بالمساعدين والعفشة : مقدرش أفيدك انما هى نشفه دا حقيقى
6- صوت الموتور العالي مقارنة بمثيلاتها 1600 cc : هو عالي فعلا و بيعلى اكتر بعد 120
7- ضيق الكنبه الخلفية : اعندك حق تماماً انا موافق جداً
8- دواسة البنزين بطيئة الاستجابة فى التسارع : موافق جداً انا ركبت اوبل استرا فرق كبير بين استجابه الأوبل و الصنى .
9- رعشة فى الفتيس : لأ غير موافق
10- خدمه ما بعد البيع : أسمح لى أضيف أكتر حاجه قرفانى فى النيسان حسبى الله فى مودرن موتورز ابو رواش
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا شكرا يا استاذ عادل على الامانة في الرد
ويعلم الله اني ما قصدت الاساءة الى نوع سيارة بعينها عند كتابة هذا التقرير
ولكني قصدت الافادة والاستفادة من آراء وتجارب الآخرين
لأني فعلا كنت في غاية الحيرة عند اتخاذ قرار شراءها وقت كتابة التقرير
وبسؤال أهل الخبرة وكثير من مالكي هذه السيارة جمعت بيانات التقرير
لذا اشكرك مرة ثانية على أمانتك في الرد وتوضيح العيوب والمشاكل بالسيارة في ردك على التقرير ليستفيد منه باقي الاعضاء.
وياريت كل

"لا اله الا الله عدد ما كان و عدد ما يكون و عدد الحركات والسكون"
بسم الله الرحمن الرحيم
(هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ)