العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

موضوع مغلق

قديم 24-03-2010, 03:29 PM
الصورة الرمزية hossamhussein0
hossamhussein0 hossamhussein0 غير متواجد حالياً
من انا؟: مهووس بالعربيات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: العربيات

hossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant futurehossamhussein0 has a brilliant future
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن رينو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ziadamro2003 مشاهدة المشاركة

اشكرك على روحك الحلوه دى بس للاسف انان ماليش فى الميكانيكا خالص
ورايك الكربراتير الاستيراد بيعمل كام
ولا اروح لحد بتاع كربراتير يبص عليه ويحاول يظبطه
ومتشكر ليك جدا
أخي العزيز ،،،

شوف ميكانيكي الاول يبص عليها لعل و عسي تكون التعليقة من حاجة هايفه مثلا زي سلك الاكسلاتير و لو كانت من الكربراير اكيد 100% روح لبتاع كربراتير موثوق فيه و شوف هيقولك ايه ،،، بس لو عملك اكس و باب ،،،، يبقي اعمل حسابك تحوش حق واحد ثاني استيراد ،، بيعمل من 300 الي 400 ج و ربنا يصلح لنا الحال جميعا

و طبعا نحن في انتظار تعليق بوب الجامد اللي ممكن جدا يكون ليه اضافة و تشخيص اخر نستفيد منه جميعا

ptmnlo123per122

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه وواسع رحمته و زنة عرشه و مداد كلماته

الحمد لله و لا حول و لا قوة الا بالله و الله اكبر عدد ما كان و ما سيكون ملئ الفراغ و ملئ السكون
قديم 25-03-2010, 12:54 PM
ehabelmasry ehabelmasry غير متواجد حالياً

ehabelmasry is on a distinguished road

لو سمحت انا عايز اعرف مقاس الكاوتش الاصلى بتاع رينو ميجان 1 هل هو 15/185/65 ولا 15/185/60 وياريت ترد عليا بسرعة علشان انا عاوز اشتريهم النهاردة
قديم 26-03-2010, 01:30 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اى حد محتاج اى معلومه عن الرينو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud desouky مشاهدة المشاركة

سلام عليكم
بخصوص اللوجان المغربى صحيح ممكن يتعمل صيانه لها بره فى اى مركز وقطع الغيار الاقيها بسهوله بره لان بيقولوا انها مش معقده
2-موضوع الباور انه مش كهرباء ميتهالى مش هيفرق كتير
3- العربيه دى هتفرق عن الانوسوالفيرنا بصراحه؟

باشا الباور الكهربائى مش موجود فى عربيات عاديه(اقتصاديه)
يعنى لا اللانوس ولا الفيرنا ولا الساجا ولا الاسبيرانزا ولا الكيا بيكانتوا ولا الكيا ريو ولا حتى نيسان صنى(مع مراعاه انها من فئه اعلى شويه من العربيات المذكوره قبلها)
فحكايه الباور الزيت ده عادى مفيهوش اى مشاكل خالص
وموضوع الفرق عن اللانوس والفيرنا ده حضرتك تقدر تحدده بنفسك لو عملت بحث فى المنتدى هتلاقى مقارنات كتير بين اللوجان وبين اللانوس والفيرنا
الحاجات اللى تختلف فيها اللوجان عن تجربه هى:
الوسع الداخلى اكبر من العربيتين
العلو عن الارض
الثبات على الطريق
اكتر من كده حاجات حضرتك تقدر تقرا المواضيع وتحدد المميزات والعيوب اللى تقدر تتعامل معاها
وبعتذر لحضرتك عن التأخير فى الردptmnlo123per122

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 26-03-2010, 01:32 AM

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

صباح الفل يابوب انا عايز اسال عن امكانيه تغيير تابلوة رينو 9 مو 87
يتكلف كام بشرط ان يكون التابلوة اللى هاركبه تكون حالته كويسه
وكمان اتعبك معابا لو تقوللى الاقيه فين ومين اللى يركبه بحرفنه
شاكر ليك جدا وارجو الرد سريعا للاهميه
باشا اى عربيه تابلوها ممكن يتغير وموضوع يتكلف كام ده مقدرش احدده لان التابلوه ده مش هتلاقيه جديد ده هيكون استيراد والتمن بيكون حسب الحاله وبصراحه الناس اللى بتعامل معاهم استيراد معندهمش تابلوهات 9 اساسا
ولو على التركيب شوف حضرتك اى سروجى محترم هيركبهولك عادى هو مش مشكله كبيره يعنى
وبعتذر لحضرتك عن التأخير فى الرد

قديم 26-03-2010, 01:35 AM

صباح الفل ياباشا مارديتش عليا
عايز اسالك فىحاجه حصلت معايا مرتين فيه باب من الكاربيراتير علق قبل كده
بتحس انك دايس بنزين وانت مش دايس والعربيه ماكانتش بتبطل وماشيه لوحدها
وديتها لميكانيكى عملها وبعد شهر اتكرر الوضوع ده تانى النهارده
انصحنى اعمل ايه والاقى فين بتاع كاربراتير كويس ارجو الرد سريعا لان العربيه عطلانه
انا معايا رينو 9 ارجو الرد سريعا
باشا لو صيانه كاربيراتير يبقى متخصص كاربراتير هو اللى يعملها مش ميكانيكى
حضرتك بس قولى انت منين عشان اقولك على اقرب واحد لمكانك لانى اعرف 4 فى اماكن مختلفه

موضوع مغلق

الكلمات الدليلية
رينو, رينو 19, رينو ميجان, رينو لوجان, رينو سيمبول