العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 06-06-2010, 06:33 PM
اشرف حمدى اشرف حمدى غير متواجد حالياً

اشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the roughاشرف حمدى is a jewel in the rough
رد: عايز رأيكم فى ال BYD ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabpopo مشاهدة المشاركة

اولا : السلام عليكم ورحمة الله
انا بشكر كل الاصدقاء فى هذا المنتدى الجميل واشكر كل القائمين على هذا المنتدى الناجح جدا جدا جدا ...... مش ها اطول عليكم *
انا قرأت كل المشاركات عن السيارة ال BYD وانا كنت مقتنع جدا بهذة السيارة وكنت ناوى اشتريها ... لاكن بعد كل ما قراتة انا فكرى اتشتت جدا لدرجة انى مش عارف اشترى اى ماركة بالظبط ولاكن انا حابب ال BYD بس عايز اعرف هل السيارة دى بعد ما اتقفلت فى مصر عن طريق شركة الامل وضعها اية .. بنفس الكفاءة ولا لا ؟ولا بنفس كفائة المصريين ؟لو حد عندة معلومات مفيدة عن ال BYD بعد ما اتقفلت فى مصر .. يا ريت يفيدنى .. واكون شاكر جدا لية . .. اسف للاطالة وعلى فكرة دى اول مشاركاتى معاكم واتمنا نكون اصدقاء .... برجاء الرد باستفاضة ... واى العربيتين افضل ال BYD ولا الاسبرانزا تيجو 1600 **** وشكرا ptmnlo123per144

الاخ الكريم ptmnlo123per1147
اناكنت زيكم محتار بين ال byd & f3 وبعدين شوفت السيارة جاك (بى 15) 1500 سى سى قررت بعد كدة علشان اذا كان صينى يكون متقفل فى الصين ولما تروح تشوف السيارة جاك انت حتقرر لوحدك زيى والعنوان شارع البطل عبد العزيز العجوزة بجوار ابوالعنين بتاع السيراميك ومنتظر ردك بعد المشاهدة وكمان فى صور كثبرة فى نفس الموقع ممكن تشوفها الاول لواستهوتك روحptmnlo123per154
وشكرا
قديم 06-06-2010, 07:28 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز رأيكم فى ال BYD ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرف حمدى مشاهدة المشاركة

الاخ الكريم ptmnlo123per1147
اناكنت زيكم محتار بين ال byd & f3 وبعدين شوفت السيارة جاك (بى 15) 1500 سى سى قررت بعد كدة علشان اذا كان صينى يكون متقفل فى الصين ولما تروح تشوف السيارة جاك انت حتقرر لوحدك زيى والعنوان شارع البطل عبد العزيز العجوزة بجوار ابوالعنين بتاع السيراميك ومنتظر ردك بعد المشاهدة وكمان فى صور كثبرة فى نفس الموقع ممكن تشوفها الاول لواستهوتك روحptmnlo123per154
وشكرا
أنا كنت داخل برضه ألفت الإنتباه لنفس النقطة

السيارة الجاك بي منظرها روعة
رغم إني لم أشاهدها عن قرب

لكن الواضح أنها ستحطم كل أخواتها
والله أعلم

يمكن يعيبها تأخر التسليم

وأنا لم أشاهدها إلا في الصور

لكن أنصحك قبل القرار أن تتفرج عليها
قديم 07-06-2010, 01:29 AM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute

احنا مجربين توكيل الامل اقسم بالله توكيل زبالة زبالة زبالة بجد ابعد عن التوكيل الحقير ده هيطلع عينك انا بتكلم عن تجربة احنا عندنا لادا كالينا

العرية ما شاء الله تحفة بس التوكيل مطلع عينينا مرة استنينا بتاع اسبوعين عشان يجيب الكشاف عشان كان اتكسر ومرة بيت عنده العربية يومين عشان يصلح مشكلة في شحن الدينامو ماتخدش ساعة
بجد انت كده بترمي فلوس في الارض انا مش بسوء من سمعة العربية البي واي دي لان انا مجربتهاش بس انا بكلمك في التوكيل الي انا فقد ثقتي فيه دول مش عارفين يعملو صيانة لعربية تخيل بقي لما تبقي البي واي دي هما اللي بيقفلوها هبتقي .........
قديم 07-06-2010, 02:05 AM
الصورة الرمزية abo salem8882
abo salem8882 abo salem8882 غير متواجد حالياً
من انا؟: mohamed salem
التخصص العملى: student

abo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to allabo salem8882 is a name known to all

طب و فيها ايه لو تجيب حاجة كوري مستعملة استعمال خفيف ؟؟؟؟؟؟؟؟
واهي متجربة و قطع غيارها موجودة ؟؟؟؟؟؟؟؟
نا اخويا كان معروض عليه f3 راس براس مع الاكسيل ...
لما لقينا كده قولنا لأ يبقى الاكسيل احسن ..
قديم 14-06-2010, 01:14 PM
kae kae غير متواجد حالياً

kae is a jewel in the roughkae is a jewel in the roughkae is a jewel in the rough

هو أنا مش بكرة الصيني قوي بس يعني عربية اسمها ××× !!!!!!!!!!!!!!!!!! وصيني ومتجمعة في مصر يا راجل حرام عليك ترمي فلوسك في الأرض, بص من الآخر كده أنا كان معايا عربية مازدا 323 , غطى الرادياتر باظ جبت واحد صيني b-20 جنيه هو 3 اسابيع ورميته وجبت تايواني وبرضك شهر واديتو سكة , وبعدين دفعت في الاخر فلوس أكتر وجبت الأصْلي وبقالو 3 سنين !!!!. يعني اديك شايف السبرانزة ومشاكل الدينامو !!! يعني الشكل حكاية وكل حاجة بس إنت في الآخر راكب عربية عمرها الإفتراضي 3 سنين مش أكتر وهتفتح بقها بعد كده>

أنا عاوز اقولك إنت في العربية متبصش على الشكل ولا الكماليات لأن كل ده في أي عربية مع الوقت هيبوظ. لكن لازم ميكانيكا العربية وقطاع غيرها ...إلخ... تكون موجودة . والرأي ليك في الآخر واحب افكارك بـأأخر حاجة لو تتفتكر زمان كان اللي بيسافر السعودية ويجيب كاسيت ياباني كان بيطلع بيه السما ولسة شغال لغيت النهارده.

لما نازله الكاسيت الصيني هناك هو سنة وبترميه , هي دي اليستراتيجية رخص السعر واعمل سلعه مش معمرة علشان المستهلك يشتري تاني أو يجيب قطاع غيار !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 14-06-2010 الساعة 04:09 PM