العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 24-05-2011, 11:35 PM
magdy elshikh magdy elshikh غير متواجد حالياً

magdy elshikh is on a distinguished road
افتراضي رد: عاوز اوبل وخايف

الاوبل عربية ممتازة بس محتاجة صيانة وراعية ولو اشتريت لازم حاجة صح كويسة علشان متصرفش معاك وهى لاتقارن مع اليابانى و لا الكورى فى قطع الغيار ولا الامكانيات
يعنى وانت ماشى 170 او 180 تاخد غرزة منتهى الثبات ولو عربية كورى او يابانى البقاء لله

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
م/ مجدى الشيخ
قديم 10-08-2011, 06:14 PM
kingbrazile kingbrazile غير متواجد حالياً

kingbrazile is on a distinguished road

ياجماعة من الاخر الناس الى بتقول قطع غيار نار محدش فيه راكب اوبل قطع الغيار اغلى حاجة بسيطة من الكورى وتقريبا فى نفس سعر اليابانى انا بتكلم عن الاوبل فيكتر او الكورسا الموديلات القديمة شوية لغاية مثلا 2003
يعنى انا لسا شارى سير كاتينة لعربيتى الكورسا بتاع الاوبل 60 جنيه وبتاع لانوس 50 جنيه وفلتر الهواة والبنزين سعر الواحد 35 سير دينمو الاصلى 85 جنيه هو اغلى حاجة ديسك والاسطوانة 1100 جنيه وطول ما انت سوائقة محترمة ومحافظ على العربية مش هتصرف كتير ده فى اى عربية مش الاوبل بس وموضوع الاخ الى ناوى يشترى عربية فعلا لازم تكون حال نظيفة علشان صاحبها ممكن يكون مبهدلها اوى وفتحة معاها فعاوز يخلص منها وده ناس كتير بيعملو يشترى عربية ويبهدلها جامد لانه معفن فى سوائقة وبعد كده يديها رشة من برة وينزل يلبسها لاى حد ويقولك دى عربية احسن من الزيرو زى التجار الشاطرين بتوع السوق وبعدين لو انت حسبتها صح هتلاقى العربية الالمانى ركوبة محترمة عربية قوية ثبات عامل امان اعلى لقدر الله وفى النهاية هى هى لو انت بتروح للمكانيكى فى الكورى كل شهر هتروح فى الاوبل كل 3 شهور يعنى العملية تقدر تقول زى القسط والكاش طبعا القسط بتدفع فيه فلوس اكتر بس على فترات وفى النهاية هى نظرية
قديم 10-08-2011, 06:25 PM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

ممكن تجيب بيجو 405 فرنساوى
سيارة قويه وأعتماديه وقطع الغيار متوفرة
ربنا يوفقك

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 24-08-2011, 04:08 AM
الصورة الرمزية Tarekyusry
Tarekyusry Tarekyusry غير متواجد حالياً

Tarekyusry is just really niceTarekyusry is just really niceTarekyusry is just really niceTarekyusry is just really nice

السياره ملهاش قاعده ثابته فى السوق من حيث الاسعار ولكن بما يرضى الله انا اخى لديه فيكترا مو 2000 لقد تزوقت ثباتها على الطريق والملفات ولكنها ضيقه من الداخل والزجاج وقايم الباب السواق قريب جدا من وجهى حوالى 20 سم بل اقل واسمع شكوى اخى من قطع الغيار غاليه فعلا غير ان المساحات تحت الكبود ضيقه للغايه تخنق الصنايعى اثناء الصيانه ومنها 1600 فاشل من حيث تجميع السرعات وضغط التكييف وعلى فكره كل قطع غيارها لها مده زمنيه محدده ويجب تغيرها \ نصيحه لاتنتظر كثيرا طول الوقت يسرق المال فتوكل على الله وحدد موقف بسرعه وانا من وجه نظرى المرسيدس لايعلا عليها صدقنى \ الشرقيه بلد الرجوله والكرم على حق وخيرهم على راءسى واتمنى اكون اضفت اى معلومه لحضرتك وبالتوفيق ان شاء الله
قديم 08-11-2011, 07:33 PM
aboghazy aboghazy غير متواجد حالياً

aboghazy will become famous soon enough

عربية ممتازة ، معايا اوبل استرا 2000 ، عربية ممتازة ما شاء الله ، ولا أريد تغييرها .