العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تعتقد ان نظام التقسيط فى كونتاكت كارز حلال أم حرام ؟
حلال 2 18.18%
حرام 9 81.82%
المصوتون: 11. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 05-02-2013, 03:55 PM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حلال أم حرام ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix مشاهدة المشاركة

و الله انا كنت عندهم من شهر 11 الي فات عشان كنت بشتري عربيه و فكرت في التريوس في نفس الوقت كان جاي موفقه من كونتكت بس مكنتش مرتاح لهم و كنت حاجز من عندهم ستيب واي
بص عبد اللطيف الجميل المعامله معاه مباشر مفيش اي بنك خالص الا ممكن الشيكات الي بمضيها
السداد مباشر
افتكر مثلا كان عنده كروز و سيراتو و اكسنت جديده كلهم كسر زيرو بس المقدم 40% علي ما اتذكر و الباقي علي 3 سنين

عموما انا مكنش عندي اي مشكله ان اي بنك او شركه تقسط لي عشان انا شغال في شركه كبيره بس الحمد لله في الاخر لغيت فكرة التقسيط و جبت عربيه بالمقدم الي معي و الحمد لله راضي بيها و زي الفل و لما احب اغير ابقي اغير بمزاجي و في اي وقت و بدون قيود
هو طبعا حضرتك مشكور
بس اللى أنا أقصده
لو عندهم مثلا أوكتافيا 2004 و هى سعرها كاش حوالى 75000 جنية برة
هتكون عندعم بكام بعد الأرباح ؟؟؟
و لو السيارة اللى العميل عاوزها مش عندهم و موجودة فى مكان تانى بيتصرفوا ازاى ؟؟؟
لو حد يعرف تليفوناتهم يا جماعة
احنا ممكن نكلمهم و نعرف منهم كل التفاصيل
لأن معلوماتهم على النت موجود فيها تليفون يتيم و ما بيردش خااااالص
قديم 10-02-2013, 02:53 PM
imagine imagine غير متواجد حالياً

imagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond reputeimagine has a reputation beyond repute

كلنا عاوزين عربيات بالتقسيط المعتدل و ليس فيه أى شبهة .
حضرتك عربيه مثلا ب 100 الف جنيه .. البنك بياخد فايده عليها سنويا 10% على خمس سنوات
يعنى بياخد على ال 100 الف جنيه 50 الف جنيه فايده .. ده شغل نصابين و حراميه

و تيجى تشوف الغلابه اللى البنك بيشتغلهم و هما واقفين طوابير مستنيين القبض بتاعهم و البنك عمال يمص فى دمهم و ياخد من لحمهم الحى بالفوايد القذره دى قلبك يوجعك من مناظرهم
و ييجى عيل ولا بت ساقعين مش فى وشهم ريحة الدم من اللى بيشتغلو فى البنوك يقولك طيب و هو احنا ضربناهم على ايدهم
مهو راضى بالجرايم اللى بتحصل لانه نازل حرت فى الناس ولا الجرار الزراعى و بياخد فى الشهر خمس تلاف جنيه ده غير المصالح و العموله على كل زبون ييجى ياخد قرض
مش زى الغلابه اللى هما راتبهم اصلا مش بيكفيهم لنص الشهر (بحالة تقشف) اللى بيلاقو نفسهم مضطرين عشان خاطر المساكين فاكرين انهم لو خدو القرض ده هيقدرو يعملو مشروع صغير يخليهم ياكلو عيش
النظام الرأسمالى احقر نظام مالى موجود فى العالم و اصحابه اليهود اقذر من معنى القذاره
قديم 01-04-2014, 09:28 AM
Pope2000666 Pope2000666 غير متواجد حالياً

Pope2000666 is on a distinguished road

الدقيقة34