العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 25-07-2012, 11:04 PM
الصورة الرمزية TiTo Sky
TiTo Sky TiTo Sky غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: طالب خدماوي
هواياتي: ركوب السيارات

TiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond reputeTiTo Sky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وأنت بتبيع عـــربيــتك.. أتـــــــقى الله وما تكدبش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

موضوع جميل

انا لما جيت ابيع الماتريكس 2007 قولت علي كل حاجة فيها

والراجل كان بيستغرب علي كل كلمة قولتها

وجة 11 واحد اتفرجو وبعدين سمعوا كلامي ومشيوا وماجوش تاني

وبعدين جة واحد بقي سمع كلامي استغرب وقالي هرد عليك بكرة ورد عليا وقالي هاخد العربية

وطبعاا خدها بخسارة شديدة

بسس الحمد للة نجينا منها باعجوبة

اهم حاجة الامانة في المعاملة

AHMED
قديم 25-07-2012, 11:51 PM
الصورة الرمزية ابو هيما
ابو هيما ابو هيما غير متواجد حالياً
من انا؟: أعمل ليومك كأنك تموت غدا
التخصص العملى: مرشد سياحى
هواياتي: العاب القوى والقراءة

ابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond reputeابو هيما has a reputation beyond repute
افتراضي رد: وأنت بتبيع عـــربيــتك.. أتـــــــقى الله وما تكدبش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

أخوانى فى الله .. ألف شكر لحضراتكم على تعليقاتكم وأضافاتكم الدينية من بعض الأحاديث لرسول الله صلى الله عليه وسلم .. وياريت الكل يعرف أن بركة ربنا هى الأحسن من الفلوس ..
والله العظيم انا جبت عربية بى أم دبليو من واحد المفروض أنه شخص محترم وابن ناس وكمان شغال محاسب فى شركة ادوية يعنى مش واحد من الشارع ..قعد يحلف ويتحالف أن ما فيها حاجة وانه لسة مغير عفشة امامى وأنه عمل وسوى وحاجات كتير من الكلأم المعسول اللى بيقولوا عند البيع , وأنا والله صدقتوا لأن نيتى صافية ومبحبش الكدب وكنت متوقع أن هو كمان مابيكدبش ..
العربية لم تقعد معى سوى شهر واحد ويومين أكتشفت خلألهم بلأوى فى العربية وبعتها بعد ما صرفت عليها كتير , بعتها بخسارة ما تقرب من خمسة الأف ده غير حرقة الدم والبهدلة فى الورش ووسط الصنيعية والوقوف بالساعات على رجلى وخروجى من صبحية النهار والرجوع أخر الليل , خسيت وتعبت ووشى أصفر وأخلاقى داقت وزهقت لدرجة أن فى مرة مستحملتش زن أبنى وضربته ضربة وحشة وهو واقف على السلألم نزل على وشه مدحرج دوور بحالوه , والحمد لله أن ما حصلوش حاجة فى عضمه ولأ وشه اتفتح .. وحسبى الله ونعم الوكيل فيه اللى كان السبب بحق الأيام المفترجة دي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
والله العظيم بعدها كرهت العربية وكل ما كنت أهدي من ناحيتها وأقول خلأص هتقعد معايا , أرجع بعدها أكتشف نصيبة تكرهنى فيها .. المهم عملت أعلأن فى النت وناس ياما ياما يامااااااااا أتصلوا بيا وكنت بقول لهم على كل حاجة فى التليفون ومكنش بكدب عليهم , وفى النهاية ولأ حد كان بيجي ولأ حد كان بيسأل , وكان كل زميللى ومعاهم ناس من قريبي بيقولوا لى مش لأزم الصراحة الزيادة عن الأزم دى .. وأقسم بالله أنى كنت برد عليهم وأقول أسكتوا أنتوا مش عارفين حاجة .. انا مش قد كلمة حسبى الله ونعم الوكيل وأخاف أن حد يدعي عليا بيها .. لحد ما جالها نصيبها وقلت للى أشترها عل كل حاجة ورضيت أنى أخسر عن أنى أظلم ..والله يرحمنا جميعا ويتوب علينا ويكفينا ويصرف عنا شر ولأد الحرام بحق الأيام المفترجة دي .. وكل عام وأنتم بخير

شـــــــــــقة مفــــــــــروشة للبيــــــــــع بــجــنـــــــــــــــوب
ســــــــــــــــــــــين اء

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
"خيركم للناس أنفعكم للناس"
صدق رسول الله

قديم 26-07-2012, 12:45 AM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

أخوانى فى الله .. ألف شكر لحضراتكم على تعليقاتكم وأضافاتكم الدينية من بعض الأحاديث لرسول الله صلى الله عليه وسلم .. وياريت الكل يعرف أن بركة ربنا هى الأحسن من الفلوس ..
والله العظيم انا جبت عربية بى أم دبليو من واحد المفروض أنه شخص محترم وابن ناس وكمان شغال محاسب فى شركة ادوية يعنى مش واحد من الشارع ..قعد يحلف ويتحالف أن ما فيها حاجة وانه لسة مغير عفشة امامى وأنه عمل وسوى وحاجات كتير من الكلأم المعسول اللى بيقولوا عند البيع , وأنا والله صدقتوا لأن نيتى صافية ومبحبش الكدب وكنت متوقع أن هو كمان مابيكدبش ..
العربية لم تقعد معى سوى شهر واحد ويومين أكتشفت خلألهم بلأوى فى العربية وبعتها بعد ما صرفت عليها كتير , بعتها بخسارة ما تقرب من خمسة الأف ده غير حرقة الدم والبهدلة فى الورش ووسط الصنيعية والوقوف بالساعات على رجلى وخروجى من صبحية النهار والرجوع أخر الليل , خسيت وتعبت ووشى أصفر وأخلاقى داقت وزهقت لدرجة أن فى مرة مستحملتش زن أبنى وضربته ضربة وحشة وهو واقف على السلألم نزل على وشه مدحرج دوور بحالوه , والحمد لله أن ما حصلوش حاجة فى عضمه ولأ وشه اتفتح .. وحسبى الله ونعم الوكيل فيه اللى كان السبب بحق الأيام المفترجة دي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !
والله العظيم بعدها كرهت العربية وكل ما كنت أهدي من ناحيتها وأقول خلأص هتقعد معايا , أرجع بعدها أكتشف نصيبة تكرهنى فيها .. المهم عملت أعلأن فى النت وناس ياما ياما يامااااااااا أتصلوا بيا وكنت بقول لهم على كل حاجة فى التليفون ومكنش بكدب عليهم , وفى النهاية ولأ حد كان بيجي ولأ حد كان بيسأل , وكان كل زميللى ومعاهم ناس من قريبي بيقولوا لى مش لأزم الصراحة الزيادة عن الأزم دى .. وأقسم بالله أنى كنت برد عليهم وأقول أسكتوا أنتوا مش عارفين حاجة .. انا مش قد كلمة حسبى الله ونعم الوكيل وأخاف أن حد يدعي عليا بيها .. لحد ما جالها نصيبها وقلت للى أشترها عل كل حاجة ورضيت أنى أخسر عن أنى أظلم ..والله يرحمنا جميعا ويتوب علينا ويكفينا ويصرف عنا شر ولأد الحرام بحق الأيام المفترجة دي .. وكل عام وأنتم بخير
ربنا يباركلك يا رب و يعزك
إذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة و مادام بيننا أمثال حضرتك فالحمد لله الأمانة موجودة و باب التوبة بأمر الله موجود

(ربنا لا تؤاخذنا إن نسينا أو أخطأنا)البقرة
(وما كان الله ليعذبهم وأنت فيهم وما كان الله معذبهم وهم يستغفرون )الأنفال
لم يبقى لنا سوى الاستغفار
استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
الحمد لله رب العالمين
و سلام على المرسلين
قديم 26-07-2012, 04:08 AM
الصورة الرمزية modyate2006
modyate2006 modyate2006 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: كرة القدم

modyate2006 has a spectacular aura aboutmodyate2006 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو هيما مشاهدة المشاركة

أنت انسان نبيل اوى يا استاذ ابو هيما .... اكثر الله من أمثالك وجعلك الله من المعتوقين فى هذا الشهر الفضيل

لا اله الا الله محمد رسول الله
قديم 26-07-2012, 04:12 AM
kimo10 kimo10 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الحديد والصلب
هواياتي: فيس بوك

kimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond reputekimo10 has a reputation beyond repute

اخى عملتها مرة والسيارة اتباعت بسعر بخس جدا بس بصراحة تانى مرة لما حبيت ابيع لم اذكر مميزات او عيوب السيارة والمشترى جاب ميكنيكى وسمكرى وفحصوا السيارة وبعتها بسعر السوق حينها هل ما فعلته حرام

كمال معروف

ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بانفسهم