العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 14-09-2010, 03:24 PM
Amr Zaki Kamal Amr Zaki Kamal غير متواجد حالياً

Amr Zaki Kamal is on a distinguished road
افتراضي رد: مين إللي إتقرص من تاجر عربيات

انا يا جماعة اتقرصت من تاجر عربيات برضوا بس بأعتبر الموضوع فى الاخر قسمة ونصيب وحظوظ
انا كنت عايز اشترى عربيه فى حدود 28 - 30 الف الى معايا وده كان فى يناير 2010 الى فات وانا على فكرة ساعتها كنت لسة بتعلم سواقه وقولت اتعلم عليها
المهم روحت سوق الجمعة الى فى مدينة نصر واخدت معايا اتنين سواقين من الشركة الى انا شغال فيها و سمكرى معرفة واحد منهم
روحت لقيت الاسعار مولعة ودورت كتير وفى الاخر لقيت عريبة مناسبة نوعا ما بس الى باين فيها ان الزجاج الامامى مشروخ وعايز يتغير
هى هيونداى اكسيل 97 كورى 1300 وصاحبها تاجر ومعاه توكيل
المهم السمكرى بص عليها لقى صاجها كويس .. وانا كونت واخدة على اساس انو فاهم فى كل حاجة فى العربيات طلع مش فاهم غير فى الجزئية بتاعته
التاجر كان عايز 32 الف ومن هنا لهنا رسيو على 30 الف
المهم اخدتها وخلصت ورقها وابتديت رحلة التظبيط فيها الى مش راضى يخلص من وقتها من 9 شهور الى الان
التاجر كان مفضيها من اى حاجة ينفع تتبدل او الله اعلم يمكن على حظى ان كل الى فيها تاريخ صلاحيته انتهى وهى معى فانا ظبط الاتى:
1- تغيير الزجاج الامامى
2- تغيير البطارية
3- تغيير فردتين كوتش والاتنين التانيين على وشك يتغيروا هما والاستين
4- تغيير الردياتير لانه كان فى حالة سيئة جدا وكل يوم ازودة ميه وبيعمل صدا
5- تغيير عصا المساحات والاشارات
6- تظبيط العفشة وعلى وشك تغيير الكبالن والمساعدين
7- شحن فريون للتكييف وبرضوا مش شغال - بيرج العربيه على الاخر
ودة غير كميه المرات الى روحت فيها للميكانيكية والكهربائية ولسه عايز اغير طقم الدبرياج (الاسطوانة والديسك والبلية ) لان العربيه سحبها وحش ويتاكل بنزين جامد اوى
انا صارف على الكلام دة حوالى 5000 جنيه ولسة فيها شغل كتير بس انا مش عايز ابيعها دلوقتى لانى مش عاوز اشترى مستعمل تانى وابدا قى مشاكل تانى مع عربيه تانيه انا مستنى احوش مبلغ تانى وابيع دى واشترى جديد ارحم بكتيييييير اوى

النصيحة ليكم بعد التجربة
- متشتريش ابدا من تاجر لانه اى حاجة ممكن ياخدها من العربيه هيخدها غلشان يبيعها لوحدها
- خد معاك حد بيفهم كويس ينفضلك العربية ويقولك على كل الى فيها
- لو تقدر تبعد عن المستعمل اصلا يبقى احسن بكتيير اوى ولو حتى هتشترى جديد بالقسط
قديم 14-09-2010, 06:44 PM
TELEBK TELEBK غير متواجد حالياً
التخصص العملى: دكتور جامعي

TELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to beholdTELEBK is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memoo9999 مشاهدة المشاركة

تعليق حضرتك في محله ، بس ياريت نخلي لغة التخاطب والحوار والكلام أرقي من كده ، لإن المنتدي فيه ناس محترمة وراقية كتيير أوي والكلام والألفاظ ديه صدقني بتجرح مشاعرهم وخصوصا إن ممكن أخوك الصغير أو إبنك أو بنتك يقرا الألفاظ ديه ويقولها أدامك ، وهوه شايف إنها حاجة عاديه ، فلو سمحت أتوسم فيك الخير وإن نيتك كويسة وقصدك مش وحش وحبيت تنفس عن غضبك ، بس ياريت المره الجايه تكون بصورة أفضل من كده .

د / خالد طلب

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 15-09-2010 الساعة 08:00 PM
قديم 14-09-2010, 07:35 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

انا بقى عشت تجربة مع واحد صاحبى ..

كان صاحبى وابوه عايزين يجيبوا عربية بس مش بيفهموا اى حاجة فى العربيات خااالص ..

المهم صاحبى سالنى قلت له هات يابانى او المانى احسن حاجة ...

المهم ابوة دور لقى عربية بولو 2001 فول اوبشن وفتحة سقف واتوماتيك وجنوط اسبور ومفيهاش خبطة وكانت عامله 33000 (منطقة حرة) وهى المفروض اخرها 28000 ..

ولانه غشيم فى العربيات اقتنع بيها علاطول وراح عامل عقد وشرط جزائى 5000

وصاحبها كان تاجر وقاله انها محتاجة بطارية واسكاترا بس وصاحبه يومها وصلهاله لغاية البيت ..

ويومها صاحبى كلمنى وقالى تعالى علشان تجربها قمت رحتله واتفرجت على العربية وفعلا عجبتنى جدا وكان شكلها نضيف اوى ..

جيت اسوقها فوجئت ان فتيسها خربااااااااان ..واقف على التالت بس ومش بينزل او بيطلع عنه (مش عارف الراجل مخدش باله من كدة ازاى)

المهم قلتله ايه ده يا ابنى العربية جايبة فتيس ...

وبعد كدة راحو كشفوا عليها لقوها مسقطة موتور ومحتاجه فتيس وبطارية ودينامو واسكاترا ومحور امامى ...

وراح صاحبنا لاغى العقد ودفع ال 5000 جنيه من غير مايسوقها خالص .. هههههههههههه

حاجة غريبة صح ....
قديم 14-09-2010, 09:21 PM
memoo9999
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

انا بقى عشت تجربة مع واحد صاحبى ..

كان صاحبى وابوه عايزين يجيبوا عربية بس مش بيفهموا اى حاجة فى العربيات خااالص ..

المهم صاحبى سالنى قلت له هات يابانى او المانى احسن حاجة ...

المهم ابوة دور لقى عربية بولو 2001 فول اوبشن وفتحة سقف واتوماتيك وجنوط اسبور ومفيهاش خبطة وكانت عامله 33000 (منطقة حرة) وهى المفروض اخرها 28000 ..

ولانه غشيم فى العربيات اقتنع بيها علاطول وراح عامل عقد وشرط جزائى 5000

وصاحبها كان تاجر وقاله انها محتاجة بطارية واسكاترا بس وصاحبه يومها وصلهاله لغاية البيت ..

ويومها صاحبى كلمنى وقالى تعالى علشان تجربها قمت رحتله واتفرجت على العربية وفعلا عجبتنى جدا وكان شكلها نضيف اوى ..

جيت اسوقها فوجئت ان فتيسها خربااااااااان ..واقف على التالت بس ومش بينزل او بيطلع عنه (مش عارف الراجل مخدش باله من كدة ازاى)

المهم قلتله ايه ده يا ابنى العربية جايبة فتيس ...

وبعد كدة راحو كشفوا عليها لقوها مسقطة موتور ومحتاجه فتيس وبطارية ودينامو واسكاترا ومحور امامى ...

وراح صاحبنا لاغى العقد ودفع ال 5000 جنيه من غير مايسوقها خالص .. هههههههههههه

حاجة غريبة صح ....
اول مره اشوف شرط جزائى 5000ج !!!!!!!!!!
قديم 15-09-2010, 01:24 AM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-salama مشاهدة المشاركة

كروسر تعرف ان بضيع قدام الناس المتدينة وسبحان الله دايما باخد مقلب والتانى من الناس الى بتهتم بالشكل مش عارف ليه وربنا يهدى الجميع

انتا عامل زي والدي بالظبط بينخدع بالمناظر المتدينة طالما اللي قدامه دقنه في الارض يبقي خلاص كلامه مصدق ومفيش بعد كلامه كلام يتقال