العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 16-08-2010, 11:49 AM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

الف الف شكر لحضرتك
ربنا يباركلك فى الجميله الاكسارا

I'M always
DAHAB
it's my Name
قديم 29-08-2010, 08:47 PM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

اخي الكريم استاذ محمود
ايه اخبارك يارب تكون في تمام الصحه والعافيه
عندي مشكله في الاكسارا وهي ان العربيه علي السلانسيه و الار بي ام تحت 10 فيها رجه عاليه في المحرك
كمان مؤخرا في لمبه بتنور وتطفي في التابلوه وهي
Engine auto-diagnosis
If it flashes or lights while the engine is running
it indicates a fault within the fuel injection,ignition or anti-pollution systems
Consult a the dealer as soon as possible

ارجو الاستفاده من خبرتكم عن حجم هذه المشكله
والف شكر مقدما
قديم 06-09-2010, 01:15 AM
mazaya010 mazaya010 غير متواجد حالياً

mazaya010 is on a distinguished road

اخوانى الاعزاء انا ناوى على الاكسارا ممكن اعرف الحجات الى اكشف عليها بنفسى مبدئيا لائن مش كل عربية اروح ادفعلها مبلغ 200 علشان الكشف ارجوا الرد سريعا ؟؟؟؟؟
قديم 06-09-2010, 11:56 AM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

انا معايا اكسارا ١ وهقولك علي شويه حاجات مش محتاجه خبرة لغايه مالاستاذ محمود يرجع بالسلامه

مبدئيا اكشف عالصاج بنظره عامه وغالبا العربيه دي مابيمسكش فيها اي صدأ لان صاجها معالج
هتلاقي رقم الشاسيه علي ايدك الشمال اول ماتفتح الكبوت مكانه حساس شويه لانه علي صاجه ضعيفه وراكب عليه الرفرف اتآكد انه مافيهوش اي انبعاجات او لحام
طبعا قوايم العربيه والمدادات واللي انت عارفه ده كله يكون تمام التمام
شوف العربيه عامله كام كيلو ولون الموتور ده معمر جدا
فك الخرطوم اللي عالعمه بتاعة الموتور ورايح لفلتر الهواء واتآكد انه مش معرق زيت
راجع مقاس الزيت واتأكد انه سليم علي الماكس ومش ناقص
بص عالريداتير مايكونش فيه لحامات وغيره
اتأكد ان العربيه بارده تماما ودور وشوف العربيه عالسلانسيه صوتها ناعم ولا فيها رجه
حاجة التابلوه لازم تكون كلها موجوده وراكبه واتأكد ان الكاسيت الاصلي موجود لانه ب ٣٠٠٠ جنيه
ولو موجود اتأكد انه شغال مع المالتي فانكشن لانها مش بتشتغل غير مع الكاسيت الاصلي
ماتنساش تاخد كود الكاسيت
العربيه بمفتاحين واحد بالريموت وواحد عادي + كارت كود المفتاح والمفتاح فالتوكيل ب ١٠٠٠ جنيه لو معاكش الكود
اتأكد ان جميع الزراير شغاله وتعمل بكفائه
التكييف بتاع العربيه دي ممتاز ومش بيأثر علي سحبها خالص اتأكد من كده
سوق العربيه طبعا وشوف الكبالن والمساعدين ومستوي الفرامل ...... الخ
اهم حاجه ضفاير الكهرباء هتلاقي الوحده المركزيه ورا البطاريه مباشرة وطالع منها الكابلات اتأكد انها سليمه مافيهاش لعب يعني مافيهاش قص و لحام ومغطاه بالعازل الاسود بتاعها وتمام التمام

ومافيش مانع انك تنزل صوره بتاعه الموتور من جوجل واطبعها وخدها معاك راجع منها ان مافيش خراطيم او وصلات ناقصه او حاجه
والباقي كشف عادي زي اي عربيه وهتعجبك انشاء الله وانا معاك لو شكيت في حاجه وعايز تسأل عنها
قديم 06-09-2010, 06:26 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrmaismail مشاهدة المشاركة

انا معايا اكسارا ١ وهقولك علي شويه حاجات مش محتاجه خبرة لغايه مالاستاذ محمود يرجع بالسلامه

مبدئيا اكشف عالصاج بنظره عامه وغالبا العربيه دي مابيمسكش فيها اي صدأ لان صاجها معالج
هتلاقي رقم الشاسيه علي ايدك الشمال اول ماتفتح الكبوت مكانه حساس شويه لانه علي صاجه ضعيفه وراكب عليه الرفرف اتآكد انه مافيهوش اي انبعاجات او لحام
طبعا قوايم العربيه والمدادات واللي انت عارفه ده كله يكون تمام التمام
شوف العربيه عامله كام كيلو ولون الموتور ده معمر جدا
فك الخرطوم اللي عالعمه بتاعة الموتور ورايح لفلتر الهواء واتآكد انه مش معرق زيت
راجع مقاس الزيت واتأكد انه سليم علي الماكس ومش ناقص
بص عالريداتير مايكونش فيه لحامات وغيره
اتأكد ان العربيه بارده تماما ودور وشوف العربيه عالسلانسيه صوتها ناعم ولا فيها رجه
حاجة التابلوه لازم تكون كلها موجوده وراكبه واتأكد ان الكاسيت الاصلي موجود لانه ب ٣٠٠٠ جنيه
ولو موجود اتأكد انه شغال مع المالتي فانكشن لانها مش بتشتغل غير مع الكاسيت الاصلي
ماتنساش تاخد كود الكاسيت
العربيه بمفتاحين واحد بالريموت وواحد عادي + كارت كود المفتاح والمفتاح فالتوكيل ب ١٠٠٠ جنيه لو معاكش الكود
اتأكد ان جميع الزراير شغاله وتعمل بكفائه
التكييف بتاع العربيه دي ممتاز ومش بيأثر علي سحبها خالص اتأكد من كده
سوق العربيه طبعا وشوف الكبالن والمساعدين ومستوي الفرامل ...... الخ
اهم حاجه ضفاير الكهرباء هتلاقي الوحده المركزيه ورا البطاريه مباشرة وطالع منها الكابلات اتأكد انها سليمه مافيهاش لعب يعني مافيهاش قص و لحام ومغطاه بالعازل الاسود بتاعها وتمام التمام

ومافيش مانع انك تنزل صوره بتاعه الموتور من جوجل واطبعها وخدها معاك راجع منها ان مافيش خراطيم او وصلات ناقصه او حاجه
والباقي كشف عادي زي اي عربيه وهتعجبك انشاء الله وانا معاك لو شكيت في حاجه وعايز تسأل عنها
مجهود رائع منك اخي الغالي .
تحياتي لك