العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 18-01-2013, 10:21 AM
yomna_sakr yomna_sakr غير متواجد حالياً

yomna_sakr is on a distinguished road
افتراضي رد: كل ما يخص الشهر العقارى

السلام عليكم عايز اشكر حضرتك على الموضوع وانه فعلا مهم
بس عندى استفسار انا هاجيب نيو اكسنت 2010 عليها حظر بيع بس المالك سدد اخر قسط وقالى انه لسه واصله جواب المرور والاصل لسه موصلش المرور والرخصة هتنتهى يوم 25 يناير وطبعا مكتوب عليها حظر بيع هل لازم استلم رخصه ساريه ومش مكتوب عليها حظر بيع من البائع ولا استلم العربيه وانقل ملكيه واعملها اسمى وفيه كلام تانى انى ممكن اجدد على اسمه هو؟؟
انا فعلا مش عارف اعمل ايه حيران جدا والمفروض ان البائع مستعد يسلم العربيه وامشى بصورة فك الحظر والتوكيل بس انا خايف ارجو الرد وحد يطمنى
قديم 19-01-2013, 01:21 AM
asyl84 asyl84 غير متواجد حالياً

asyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud ofasyl84 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yomna_sakr مشاهدة المشاركة

السلام عليكم عايز اشكر حضرتك على الموضوع وانه فعلا مهم
بس عندى استفسار انا هاجيب نيو اكسنت 2010 عليها حظر بيع بس المالك سدد اخر قسط وقالى انه لسه واصله جواب المرور والاصل لسه موصلش المرور والرخصة هتنتهى يوم 25 يناير وطبعا مكتوب عليها حظر بيع هل لازم استلم رخصه ساريه ومش مكتوب عليها حظر بيع من البائع ولا استلم العربيه وانقل ملكيه واعملها اسمى وفيه كلام تانى انى ممكن اجدد على اسمه هو؟؟
انا فعلا مش عارف اعمل ايه حيران جدا والمفروض ان البائع مستعد يسلم العربيه وامشى بصورة فك الحظر والتوكيل بس انا خايف ارجو الرد وحد يطمنى
بص انا مش خبير بس هتكلم منطق اى عربية البطاقة الشخصية بتاعتها هى الرخصة والرخصة مكتوب عليها حظر بيع يبقى اى بيع يتم يصبح من لايملك هو الى بيبيع اعتقد خليك فى المضمون رخصة سارية مش محظورة واخطف رجلك لاى شهر عقارى اسئل هل ممكن تسجلوا البيع وهى عليها حظر بالرغم ان فى جواب من البنك ان السيارة اصبحت لا تخص البنك وتم سداد ثمنها كامل
قديم 20-01-2013, 01:44 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asyl84 مشاهدة المشاركة

بص انا مش خبير بس هتكلم منطق اى عربية البطاقة الشخصية بتاعتها هى الرخصة والرخصة مكتوب عليها حظر بيع يبقى اى بيع يتم يصبح من لايملك هو الى بيبيع اعتقد خليك فى المضمون رخصة سارية مش محظورة واخطف رجلك لاى شهر عقارى اسئل هل ممكن تسجلوا البيع وهى عليها حظر بالرغم ان فى جواب من البنك ان السيارة اصبحت لا تخص البنك وتم سداد ثمنها كامل
اذا كان البنك قد حصل جميع اقساطة يطلب صاحب اليارة اخطار للمرور يتم ارسالة من البنك مباشرة بعد اعتمادة بخاتم الشعار من البنك المركزى (10 ايام تقريباً) ويروح صاحبها الاصلى المرور يرفع الحظر من الرخصة ويجددها بأسمة سنة لأنة مش هينفع يسجلك والرخصة منتهية إلا اذا اخد يبانات من المرور للشهر العقارى وسجلك العربية وتروح انت بعد كدة تنقلها باسمك

تحياتى
قديم 19-02-2013, 12:49 AM
Heroeagle Heroeagle غير متواجد حالياً

Heroeagle is on a distinguished road

سؤال أرجو منكم الرد عليه هل يمكن عمل توكيل أداره سياره واحده لاكثر من شخص

شكراا ليكم
قديم 19-02-2013, 09:45 AM
waleed nagy waleed nagy غير متواجد حالياً

waleed nagy is on a distinguished road

لو سمحت انا اشتريت عربيه جيتا 2008 1600 سى سى من الاسماعليه بتوكيل من سنتين من الشهر العقارى هناك مع العلم التوكيل نسخه كمبيوتر وده تانى توكيل يعنى انا الشخص التالت والرخصه قربت تنتهى . ارجو معرفه الاجراءات لنقل ملكيه والترخيص ومعرفه التكاليف لنقل الملكيه والتسجيل والترخيص مع العلم انا قى مرور اخر