العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 25-10-2009, 06:23 PM
rehab11 rehab11 غير متواجد حالياً

rehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of light
افانزا ولا سوران ولا بولو

ايه رأيكم فى العربيات
تويوتا افانزا
بولو
سوران
وهل فيهم حاجة تقفيل صينى وياريت حد يقولى عيوبهم ايه
شكرا
انا المهم المتانة مش مهم حجم العربية<!-- google_ad_section_end -->
قديم 25-10-2009, 06:59 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute
افتراضي رد: افانزا ولا سوران ولا بولو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab11 مشاهدة المشاركة

ايه رأيكم فى العربيات
تويوتا افانزا
بولو
سوران
وهل فيهم حاجة تقفيل صينى وياريت حد يقولى عيوبهم ايه
شكرا
انا المهم المتانة مش مهم حجم العربية<!-- google_ad_section_end -->
لو الكلام على البولو السيدان فهى تقفيل صينى
والافانزا ماليزى
السوران بصراحه معنديش فكره عنها بس معتقدش انها هتكون المانى
الافانزا مفيش ثبات بسبب علو العربيه وضيق قاعده العجلات اخرها 100 بعد كده اى حاجه بتخليها تتنطط
البولو السيدان لسه مفيش تجارب ليها
السوران نفس الكلام
انما الافانزا والسوران MCV ايه علاقتهم بالبولو؟؟؟؟؟؟ptmnlo123per 1127

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 25-10-2009, 07:00 PM
pro mada pro mada غير متواجد حالياً

pro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond reputepro mada has a reputation beyond repute

اولا اهلا و سهلا بيكي معانا في منتدانا الجميل ده

ثانيا حضرتك بتقارني بين عربيات مفيش بينهم اي مقارنه ( يمكن يكون في مقارنه بين سوران و افانزا عشان عربيات عائليه )

و حضرتك برضه موضحتيش نقطه مهمه
بولو اللي حضرتك بتستفسري عنها الهاتش باك و لا السيدان ( السيدان تقفيلها صيني و قطع غيارها مش متوافره فبلاش منها و دي وجهه نظري )
و لو حضرتك بتستفسري عن الهاتش باك فهي عربيه كويسه جدا بس قطع غيارها كعاده الالماني غاليه جدا

اما السوران شكلها مش حلو كعاده الفئه العائليه دي و مش منتشره و سعر اعاده البيع بتاعها ضعيف فبلاش منها ( دي وجهه نظري المتواضعه )

الافانزا تقفيل اندونيسي نقدر نقول كويس نوعا ما و طبعا اداء العربيه مش كويس عشان المحرك 1.5 لتر و حجم و وزن العربيه كبير فعزم العربيه و معدل التسارع مش هيبقي كويس ده غير عدم الانتشار

و دي أرائي في العربيات دي و طبعا في النهايه انصح بشراء البولو الهاتش باك

قديم 25-10-2009, 07:23 PM
rehab11 rehab11 غير متواجد حالياً

rehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of lightrehab11 is a glorious beacon of light

اشكركم جدا على ردودكم
انا بصراحة معايا 70 الف وكنت بفكر فى الرينو لوجان او الفيات بونتو او الجيتز بس مش الفيرنا
وبعدين انا نفسي فى التيريوس بس لقيتها غالية فقلت ممكن ازود الفلوس عشرة كمان واجيب الافانزا او السوران
انتو ايه رأيكم
قديم 25-10-2009, 07:30 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rehab11 مشاهدة المشاركة

اشكركم جدا على ردودكم
انا بصراحة معايا 70 الف وكنت بفكر فى الرينو لوجان او الفيات بونتو او الجيتز بس مش الفيرنا
وبعدين انا نفسي فى التيريوس بس لقيتها غالية فقلت ممكن ازود الفلوس عشرة كمان واجيب الافانزا او السوران
انتو ايه رأيكم
لو معاكى 70 الف ممكن تجيبى اللوجان وتريحى نفسك عربيه واسعه وقويه وعامله معدل انتشار عالى جدا دلوقتى انا عديت جنب مرور فيصل كنت بخلص ورق لقيت 6 عربيات لوجان زيرو داخلين يترخصوا
وده على مدى حوالى ساعه او ساعه ونص
يعنى العربيه بدأت تنتشر جامد مع مراعاه كفائه توكيل رينو (مش هنتكلم فى كفائه عربيات رينو لان الموضوع ده منتهىptmnlo123per172)

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس