العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 24-01-2014, 08:23 PM
الصورة الرمزية Ahmed Nageb61
Ahmed Nageb61 Ahmed Nageb61 غير متواجد حالياً

Ahmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura about
Angry مشكله فى فتيس البوينتر .. الرجاء الرد من الخبراء

السلام عليكم
انا معايا بوينتر 2005 1000cc ماشيه 103000 كم
المشكله ظهرت معايا مره واحده من كام شهر بعد مارحت الجامعه الصبح وانا بركن لقيت العربيه مش راضيه تاخد اى غيار خالص وهى دايره كانى مش دايس دبرياج خاااالص .. المهم سبتها وبعد كده فى اخر اليوم وانا مروح دورت العربيه واديتها غيارات وانا واقف تمام جربت امشى تمام برضوا قلت خلاص مش مشكله والعربيه من ساعتها شغاله معايا عادى جدا ولا عملت اى حاجه
وبعد كده من يومين سافرت بيها من القاهره للمنيا تقريبا مشيت بيها مسافه 350 كم وكانت ماشى على سرعه 140 معظم الطريق ومشغل التكييف وقبل ما اوصل بحوالى مثلا 50 كم شميت ريحه زى الريحه اللى بتطلع من عود الكبريت وهو بيولع بالظبط فركنت على طول ونزلت فتحت الكبوت وفضلت اشم لقيت الريحه خفت خالص وبعد كده راحت وبس كملت لحد البيت والحمد لله وصلت بالسلامه ... النهارده الصبح دورت العربيه لقيت فيها صوت خشوله تقريبا بليه الدبرياج على الرغم من انه ما كنش الصوت ده موجود من قبل السفر وبعد كده مشيت بيها جوه البلد ما كملتش 2 كم ولقيت العربيه مش عايزه تاخد اى غيار خااااالص ركنها واستنيتها تبرد وبرضوا مفيش فايده جيت بالليل دورتها على غيار ومشيت بيها وبدوس دبرياج لقيته اشتغل ثوانى كده وفصل تانى وهكذا يشتغل ثوانى وبعدده يفصل .

المهم دلوقتى حاليا الميكانيكى اللى عندنا قاللى ادورها على غيار وارميلها غيارات وانا ماشى لحد ما اوصل الحرفيين .. وانا للاسف ما اعرفش حد يكون شغله كويس وبيشتغل فيها لانها لسه جديده معايا وكمان كنت عاوز اعرف هو كده ايه المشكله بالظبط هل طقم دبرياج مثلا ولا الفتيس بيودع؟؟

وآسف جدا على الاطاله

[/CENTER]
قديم 24-01-2014, 10:23 PM
الصورة الرمزية Moha28
Moha28 Moha28 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مندوب مبيعات سيارات
هواياتي: صاحب محل تعديل سيارات

Moha28 has a spectacular aura aboutMoha28 has a spectacular aura aboutMoha28 has a spectacular aura about
افتراضي رد: مشكله فى فتيس البوينتر .. الرجاء الرد من الخبراء

واللهي انا عاوز اعرف المشكله في ايه حتى اقولك بتعمل ايه المشكلة بالقير او بالمكينة لاكن اتوقع والله اعلم
ان فيه مشكلة بالاديتر ياليت تقولي الريحة من ايه

TOYOTA COROLLA
قديم 24-01-2014, 11:43 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

يعنى الغيارات فى العصايا بتروح فى الحارات بتاعتها لكن فعليا مفيش اى ترس بيعشق ؟
و الدبرياج على واير و لا على زيت
و هل لما بتدوس دبرياج الدراع على الفتيس بيتحرك ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 24-01-2014, 11:51 PM
الصورة الرمزية Ahmed Nageb61
Ahmed Nageb61 Ahmed Nageb61 غير متواجد حالياً

Ahmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura aboutAhmed Nageb61 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

يعنى الغيارات فى العصايا بتروح فى الحارات بتاعتها لكن فعليا مفيش اى ترس بيعشق ؟
العصايه بتروح فى الحارات بتاعتها وهى مبطله ميه ميه بس وهى دايره لأ لانى بدوس دبرياج ولا كانى دايس فطبيعى الحارات مش بتفتح
و الدبرياج على واير و لا على زيت
الدبرياج على واير والواير سليم وبيحرك الدراع بتاع الفتيس كمان
و هل لما بتدوس دبرياج الدراع على الفتيس بيتحرك ؟

انا جربت مشيت بالعربيه بانى بدورها على غيار وبعد كده بخف رجلى سنه من البنزين واغير بدون دبرياج وهى العربيه فيها صوت خشوله جايه من الفتيس وتقريبا البليه الله اعلم

[/CENTER]
قديم 25-01-2014, 03:15 AM
الصورة الرمزية ramy safwt
ramy safwt ramy safwt غير متواجد حالياً
من انا؟: The Toy maker
التخصص العملى: CEO
هواياتي: innovation

ramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond reputeramy safwt has a reputation beyond repute

احسن حد فى الحرفيين متخصص فى العربيات البيوتنير و البولو واحد اسمه سيد جولف فى مركز كبير اسمه الالمانية للسيارات

مش معايا رقمه لكن لو سئلت عليه هتوصله

لو قدرت توصل لحد العبور بعد الحرفيين ب 10 كيلو تعال عليا هحدد معاك العيب و افكلك القطعة اللى عاوزه تتغير و ابعتك على التاجر اللى بيبيعها