العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

مشاهدة نتائج الإستطلاع: fredom
مجبر 0 0%
مخير 1 100.00%
حاحة تانية 0 0%
المصوتون: 1. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 22-03-2011, 07:24 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الصين ما عملتش حاجة عدلة!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

هو المستهلك المصري لو مكنش بيحترم الحاجة الي بتتوفر قدامه كان اشتراها ؟؟؟
طيب هو فيه بديل عندك سعره رخيص غير الصيني ؟؟
حتى في الصناعة الوطنية
واضربلك مثال فيه منتج مشهور مصري بتاع مراية العربية ( مش هقول اسمه طبعا ) كنت قاعد مع واحد والعربية ناقص فيها مرايه روحنا اشتريناها
الراجل فيه صيني وفيه ماليزي وفيه التركي وفيه المصري وكل واحد سعره كذا عاوزين مين فيهم
قلنا هات نشوف
وجدنا ان المنتج المصري هو افضلهم من حيث الخامة والتصنيع
ولكن التشطيب زي ال............. كل الاحرف بتاعت لحام الخام ظاهره وفيها حاجة بارزة ممكن تجرح ايدك فطبعا الشكل العام ليها كان سيء
حد عندك بقى السعر مرة ونص ثمن الصيني
والصيني حاجة ظريفة وشيك ( بيلبوسنا العمة ) ومتفنشة كويس واشرب يا زبون هتختار مين لو انت في الموقف ده الصيني والا المصري طبعا الصيني لو عاوز تلم الدور ولو بتدور على الصناعة الوطنية زي ما الصينيين بيعملوا في بلدهم هتشتري المصري ولو عاوز انضف هتجيب تركي يا اما بقى هتقوله لاااااااا انا عاوز الاصلي

بعد ما مشينا الراجل اللي كان معايا بيقولي يعن العالم الاغبياء دول لو بيفهمو هو ماتور وعليه حجر جلخ وعامل واحد هيقف يضبط احراف الشغل اللي بايظة دي بدل منظرها ما هو كده لكن تقول ايه بقى
لا حضرتك فهمت قصدي غلط

دلوقتي لو انت لقيت منتج صيني ممتاز مثلا ب 1000 هتفكر الف مره قبل ما

تشتريه عشان اتعودت انو حاجت الصين تعبانه بالرغم من انو المنتج ده ممتاز

ولو حد شافك جايب حاجه غالية صيني هيقولك حد يجيب حاجه صيني دي بالسعر

انت شكلك فيك حاجه دي سيني بالسين حته عشان اتعودنا على انو الصيني تعبان

يبقى الغلط في مين؟
قديم 22-03-2011, 07:26 PM
الصورة الرمزية MIDO-SPICY
MIDO-SPICY MIDO-SPICY غير متواجد حالياً
من انا؟: متأمل فى حال الدنيا
التخصص العملى: مدير فرع بشركة مطاعم بابا جونز

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تحذير خطييييييييييييير جدا جدا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة BASSEM BESO مشاهدة المشاركة

مااتأكدت بنفسى من ان كل انواع البسطرمه واللانشون والبرجر والسوسيس ماهى الا نفايات حيونات نافقه
باسم فى البداية انا حابب اقولك انى مصدقك لاقصى درجه ..انت انسان محترم وروايتك كلها انا مصدقها ..
لكن مش معنى ان الراجل دا حكالك يبقى انت كده اتاكدت .. بدليل انك رجع بعد كد وقلت مافيش دلي على كلامى
وده ينطبق على شركات كبيره زى شركه حلوانى للحوم
على فكرة مش حلوانى بس الى فيها ش تجارى .. ها مش ظبطوا فى مصنع مؤمن اللى فى العبور من 3 شهور 2 طن لحوم فاسده فى الثلاجات

وكو دوور كمان انا كنت بسمع ان فيها قرف من النوعيه دى بس فى الاول قبل ما تبقى شركه كبيره ..
وكمان شركه صاح وعبد الفتاح كان مندوب الشركه بيقولى انهم اول ماكانوا بيشغلوا المكن بتاع الفرم الصبح كانوا بيسمعوا صوت صويت الفئران اللى بايته جوه المكن من قبلها بيوم
واحنا ماشيين فى مدافن
انت كنت بتعمل ايه فى الحته المقطوعه دى مردش عليا
انا اسف يا بيسو بس هنا فيه تناقض فى كلام الراجل دا .. ازاى هو فى مدافن وازاى هو بيخلص مع مدير الفرع فى حاجه لسه ميته النهارده؟؟
يعنى انت عايز تقولى انه بيروح يدفن وبعد كده بيرجع يطلع
ومين اللى بيدفن المفروض انهم اصحاب الحاجه اللى ماتت .. طيب بيدفنوها ليه وهما عارفين انهم هيبيعوها بمبلغ كبير؟؟
راح السواق قايلى مهو ده شغلته ولقيت السواق بيضحك
برضه هنا فيه تناقض لكلام السواق المرادى ..
ازاى هو عارف ان دى شغلته وازاى كان بيضحك والموضوع بيس قوى معاه وازاى انت بتقول انه صعق لما سمع المكالمه اللى دارت بين جمال واحمد دا وقالك انه فاكره بيهزر؟؟
ده انتو اللى غلابه انت متعرفش ياباشا ان فى جهاز كبير جدا ب12 مليون جنيه فى مصنع حلوانى اللى فى العاشر مخصوص لفرم الحيوانات لتصبح لانشون وسوسيس وبسطرمه
هو فعلا الماكينه دى موجوده فى معظم مصانع اللحوم والفراخ زى مؤمن برضه وكوكى والحاجات دى وبيطلع منه بعض انواع الماكولات زى التشيكن الكرسبى مثلا
قالى طيب جرب تجيب بسطرمه وحطها فى التلاجه يومين بدون اكل ولاحاجه وشوفها بعد كده هتلاقى لونها مال للأزرق
الكلام دا غير مظبوط علميا وفى مجال حفظ الاطعمه .. اى مواد غذائية بتتحول للون الازرق او الاسود لما بتوصل لدرجه التعفن ودرجة التعفن دى بتتم فى درجه حراره معينه فيها حراره عاليه
يعنى لا يمكن ان حتى لو الحاجه دى ميته تتعفن فى الثلاجه
نفس فكره المشرحه كده بتاعت الناس
هل الناس اللى بتتشرح دى فى الطب الشرعى بتعفن بعد يومين ؟؟
هتقولى بتزرق .. هقولك اللى بيزرق فيها اماكن تجمع الدم مش اللحم نفسه اللى بيزرق
( بيعرف ربنا قوى الكافر الفاسد )
انت رديت على نفسك .. هل انسان بالصفات دى ممكن تصدقه فى حاجه ؟؟ ( على فكره حرام انك تصف واحد بالكفر .. يجب نطق الشهاده الان حتى لا تكون على مثل ما وصفته به )
ده ماسك مدير فرع فى حلونى
اولا انا اول مره اعرف ان حلوانى ليها فروع .. وحتى لو فيه انت متخيل ان لو الناس دى بتعمل كده فعلا هتروح تشرد لنفسها وتقول حتى اللى بتعمله لمديرين افروع علشان اول ما تختلف الاداره مع حد فيهم فى جزا ادارى ولا قرار مش عاجب موظف يروح يبلغ عنهم ؟؟؟
عم بيسو انا شغال فى نفس المجال وفى نفس الوظيفه ولما بيوردولى حاجه مش مظبوطه وببعت تقرير بان فيها مشكله بيسحبوا منى البضاعه وبرضوا بدون اعتراف منهم بده
احمد : طالبنى ليه متأخر كده
جمال : معلش ياباشا بس عندى امانه من اللى بجبهالك واصحابها عايزيين 5000 جنيه فيها
احمد : الأمانه ميته النهارده ولا من كذا يوم
جمال : النهارده ياباشا
احمد : حاول تخلص معاهم على 3000 بس ويكون كبير ولو وفقوا ابعتهولى بكره الساعه 2 بليل وهحاسبك على تمن العربيه النقل اللى هتجيبوا
جمال : ححاول مع الناس واكلم ساعدتك الصبح
احمد : بس خلى بالك
جمال : هى دى اول مره ياباشا انا مش تلميذ سلام
مش عارف بس حاسس ان المكالمه كانت بين تجار مخدرات مش تجار لانشون
حتى السواق ميعرفوش غير معرفه سطحيه ولا حتى يعرف تليفونه
مش غريب شويه الموضوع دا .. انى لما اشوف واحد اعرفه معرفه سطحيه تماما بدون حتى ما يكون معايا رقم تليفونه وعارف انه بمشبوه وبيشتغل فى بلا ازرق واقف اعمل معاه واجب واوصله ؟؟
الرد فى الاقتباس
قديم 22-03-2011, 07:28 PM

MIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond reputeMIDO-SPICY has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karem ali مشاهدة المشاركة

يا راجل حرام عليك على كده با انا واكل حمير كتير اوى
ماشى يا باسم
عارف انت فكرتنى بايه يا كريم
فيلم يانا يا خالتى
لما حسن حسنى اخد محمد هنيدى عزمه على اكله كباب بعد ما راح خطب دنيا سمير غانم
وفى الاخر بعد ما اتمزجزا واكلوا اكتشفوا ان اللى بياكلوه لحم حمير
وفضلوا ينهئوا
:craz yW14:
قديم 22-03-2011, 07:31 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

مع إننا كنا نثق جداً فى منتجات هذه الشركة بالذات ولا نشترى سوى منتجاتها مرتفعة الثمن ، طب نقول ايه فى منتجات فرج الله من مصنعات اللحوم واللى هى أرخص بكثييييييييير
مع إننا كنا نثق جداً فى منتجات هذه الشركة بالذات ولا نشترى سوى منتجاتها مرتفعة الثمن
ماهى لازم تبقى غاليه .. مش الجمل الواحد بـ 3000 ج ووصل بعد الثوره لـ 5000
طب نقول ايه فى منتجات فرج الله من مصنعات اللحوم واللى هى أرخص بكثييييييييير
احنا مش هنقول بعد كده .. احنا هنهىء ونرفص
قديم 22-03-2011, 07:38 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الصين ما عملتش حاجة عدلة!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _amr.mostafa_ مشاهدة المشاركة

لا حضرتك فهمت قصدي غلط

دلوقتي لو انت لقيت منتج صيني ممتاز مثلا ب 1000 هتفكر الف مره قبل ما

تشتريه عشان اتعودت انو حاجت الصين تعبانه بالرغم من انو المنتج ده ممتاز

ولو حد شافك جايب حاجه غالية صيني هيقولك حد يجيب حاجه صيني دي بالسعر

انت شكلك فيك حاجه دي سيني بالسين حته عشان اتعودنا على انو الصيني تعبان

يبقى الغلط في مين؟

انا عننفسي لو كنت بفكر بالمنطق اللي بتقول عليه ده مكنتش قولت الكلام اللي في المشاركة اللي فاتت

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

الكلمات الدليلية
27 مايو, لادن, ليبيا, أسامة, آسفون, موبينيل, مونتو, أضرار, المينا, المصري -اللي -علي- حق -ما, الثانوية العامة, الجامعة الامريكية, الحاضر, الغلطة, القسم . الاجباري, الكسوف, ابيدال-برشلونة-عنصرية-ابراهيم عيسى, ابويا بقي مراقب, ابوك\عربية, club aldo, تعليم قيادة السيارات, ثورة 25 يناير, بوروروم, تنس -رياضة-, تونس, بكاء, بكار, libya, سيارة مستعملة للبيع, سيارة-زرافة-برنامج, شعار المرور الجديدة لعام 2011, revolution, sory, tunise, علم -اجتماع, عضة, إندومى, ولع ولع حريقة ولع ولع حريقة, نتيجة 2011, نتيجة الثانوية العامة, نجيب, نصر-اكتوبر-القوات-المسلحة, كلمة