العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 25-07-2011, 02:04 AM
الصورة الرمزية مبارك القناوى
مبارك القناوى مبارك القناوى غير متواجد حالياً

مبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond reputeمبارك القناوى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

اولا شكرا على التفاعل مع الموضوع
ثانيا يا دكتورة هبة ويا ا مرمر دة بحث من جامعة امريكية مش احنا
ثالثا عضو جديد يرد على الموضوع دة مش ممنوع ولا علشان انة بيقول حقيقة على الستات خليكى ديمقراطية يا دكتورة
وطبعا كور سير بيعبر عن رائة
فبلاش حتت العنصرية فى الرد ما انتوا كتبتوا كتير عن السواقة بتاعت الرجالة وقطعتوا فيها
ومتزعلوش من الردودد
تقبلوا تحياتى
مبارك القناوى

جميع المواضيع منقولة للأمانة

لا تجادل احمق فانه ينَزلك لمستواه ثم يغلبك بالخبرة

قديم 25-07-2011, 06:15 AM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل المراه اسوا من الرجل بقياده السياره؟

ازي حضرتك يا استاذ مبارك
اتفضل

بالنسبة بقي للدراسة دي دي سنة 2007
في بقي دراسة تانية 2009
قيادة النساء للسيارات أفضل أربعة أضعاف من قيادة الرجال
أعلن بحث أعدته أكبر منظمة سيارات في أستراليا ..
أن السائقين من الذكور يتسببون في حوادث قاتلة بنسبة تبلغ أربعة أضعاف السائقات الإناث .
وذكرت (هيئة الطرق والمرور الأسترالية) : إن 469 رجلا تسببوا في حوادث سيارات مميتة في مدينة (نيو ساوث ويلز) في عام 2009 مقارنة بـ 118 سيد
وأكدت الدراسة أن الرجال أكثر عرضة للحوادث حتى مع الأخذ في الاعتبار حقيقة أنهم يقودون سياراتهم أكثر من النساء .
سوامز جوب - مدير (مركز سلامة الطرق) - قال : " إن الرجال الذين يتعرضون لحوادث مميتة يكونون على الأرجح مسرعين أو تحت تأثير الكحول .. وبنسبة أقل بسبب عدم وضع حزام الأمان " ..
وقال جوب : " إن الرجال يفخرون بأنهم سائقون بارعون ، بينما تسعى النساء إلى أن يكن سائقات حريصات للحفاظ على سلامتهن " .
جيمس ستيوارت - أحد معلمي القيادة - قال لإذاعة (إيه بي سي) : إنه يفضل أن يكون راكبا في سيارة تقودها سيدة عن الركوب مع قائد سيارة من الرجال ..
وقال : إن " الذكور يكونون عرضة للخطورة بدرجة كبيرة .. إنهم جميعا يعتقدون أنهم أفضل كثيرا مما هم عليه في الواقع ؛ وذلك نظرا لأنهم يعتقدون أنهم تعلموا القيادة بواسطة آبائهم ، وأن أباءهم كانوا يجيدون القيادة ولذلك فهم يجيدون القيادة مثلهم " .

وفي دراسات اجنبية تانية كتير لو حضرتك عايز
وشركات اتامين في الخارج بتخفض قيمة التامين للسيدات !!!
اما بقي علي الدراسات اللي موجودة في المنتدي هنا
كتير جدا لو عايزني اذكرها قولي
وبالنسبة للديموقراطية و العنصرية
انا مش هتكلم لان عنوان الموضوع ومواضيع اخري كتير برضة تناولت العنصرية اللي بحق وحقيقي
وبرضة لو عايزني اذكرهالك ممكن !
وعادي جدا جدا بعد كل المواضيع دي كل ما اشوف موضوع ابتسم
لان اولا والدي واخوية رجالة ولهم علية فضل سواء في السواقة او غيرها
ثانيا كتير من المشاركين في المواضيع دي كان ليهم علي فضل في اختيار عربيتي او التعامل مع المشكلة اللي كانت فيها
ثالثا المنتدي كلة له علية فضل بتوفير معلوما ت كتير في مكان واحد
وانا اول واحدة بعترف ان الستات مش بتسوق كويس بس يا ريت تعلموهم بدل ما تهاجموهم ولو عليهم هم مش عايزين يسوقو اصلا
ودي مشاركاتي في موضوعين منهم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.هبه77 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
موضوع ان يبقي في مشاكل في السواقة دة راجل او ست معرض لية وكل واحد حسب خبرته بقي ف العربيات وطبعا انا بعترف ان خبرتي في العربيات=0 بالضبط نفس درجة امتحان الرسم وانا في تانية ابتدائي!!
ومش انا لوحدي ناس كتير لازم نعترف لكن مبقاش حد يستحمل حد ولا يصبر نهائي

علي فكرة انا مبزعلش من التريقة عادي يعني انا اول واحدة بتريق علي سواقة الستات !!
نظام ان لما تلاقي واحدة ست سايقة ما هي مبتعرفش تسوق بقي والرجالة بيخافو من سواقتها!!
بالتالي بقي نعمل اللي احنا عايزينه
براحتنا بقي

هو ممكن نقلب الموضوع حاجه حلوة كل واحد يعترف سواء راجل او ست بخطا او حادثة كان هو السبب فيها
هبتدي بنفسي .....
والاخير دة من موضوع الحوادث اللي حصلتلك بسبب قيادة السيدات
كالعادة اختم حديثي قائلة
شكرا للمرور

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم