العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 06-01-2012, 10:51 AM
الصورة الرمزية DK.Cupo
DK.Cupo DK.Cupo غير متواجد حالياً
من انا؟: Driving King
التخصص العملى: Don't Ask Please
هواياتي: السباحة والعاب القوى ورياضه الكنغوفو وقفز المظلات

DK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond repute
عاجل سيــــــــــارات المعاقين

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معلش يا احبابي انا غصب عني اني مش بدخل على المنتدى لانى مشغول بأحداث الثورة شوية

انا بس كنت عاوز اعرف من المتخصصين اسعار السيارات المعاقين حاليا واية هي الاجراءات اللازمة علشان اجيب عربية معاقين
لانوس - جوليت - نوبيرا - بومه - جييتا - باسات - BMW 318i - اوبترا - فولكس اي نوع - اوبل برده اي موديل

:funny2 5:
وابقى مشكور جدا

I do not like driving a fast but I love fly slowly

قديم 07-01-2012, 02:48 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيــــــــــارات المعاقين

اخى الفاضل
1 - انك بتروح تقدم علي كمسيون طبي ( مستعجل قبل شهر او عادي بعد 3 شهور )
2 - يتم الكشفك عليك نظر وعظام فى مستشفى المنيرة
3 - بتستلم الجواب ان شاء الله بالموافقه و تقدر تروح تجيب العربيه من الجمرك المشار اليك في الجواب واللى بتحددة عند تقديم الورق
قديم 07-01-2012, 03:53 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا كابو
العربيه فيها مخاطره و لو هتستحمل مخاطرها توكل علي الله
الاسعار مش هقدر افيدك فيها اوي
بس عموما اخر اسعار من حوالي سنه
كانت النوبيرا 1 ب 18000 جنيه
النوبيرا 2 ب 27000 جنيه
الاوكتافيا a4 عندك من 32 موديلات 98 الي 60 الف موديلات 2004 او 2005
البي ام مافيش 318 الا لو معاق حربي و ال316 كانت في حدود الخمسينات
الباسات موديلات التسعينات بتتكلم في الستينات
دا اللي فاكره الصراحه لكن لا شوفت لا بومه و لا ميراج و لا جولف !!!!!!

حـازم خـضـر

قديم 07-01-2012, 10:17 AM
الصورة الرمزية DK.Cupo
DK.Cupo DK.Cupo غير متواجد حالياً
من انا؟: Driving King
التخصص العملى: Don't Ask Please
هواياتي: السباحة والعاب القوى ورياضه الكنغوفو وقفز المظلات

DK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond reputeDK.Cupo has a reputation beyond repute

مشكور جدا يا حازم يا حبيبي على الاسعار انا بس كنت سمعت موضوع الاسعار ده ومصدقتش بس انت اكدت الكلام ده

اما بخصوص Tham1010 انا مش المشكله عندي لا انا اقصد سمعت انك بتنزل بورسعيد وهناك في العربيات والناس المصابه (المعاقه) بياخد منك مبلغ مقابل بجيبلك العربية بأسمه وبعد فك حظر المعاق من العربيه بيعملك تحويل ملكيه وانت طبعا المحامي بتاعك واخد اجرئاته علشان الراجل ده ميضحكش عليك يعني شيكات ووصلات وكده ياريت اللى يقدر يفيدني بالكلام ده او عنده اي فكره يقول

ومشكور جدا للمتابعه ........

I do not like driving a fast but I love fly slowly

قديم 10-01-2012, 10:44 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DK.Cupo مشاهدة المشاركة

مشكور جدا يا حازم يا حبيبي على الاسعار انا بس كنت سمعت موضوع الاسعار ده ومصدقتش بس انت اكدت الكلام ده

اما بخصوص Tham1010 انا مش المشكله عندي لا انا اقصد سمعت انك بتنزل بورسعيد وهناك في العربيات والناس المصابه (المعاقه) بياخد منك مبلغ مقابل بجيبلك العربية بأسمه وبعد فك حظر المعاق من العربيه بيعملك تحويل ملكيه وانت طبعا المحامي بتاعك واخد اجرئاته علشان الراجل ده ميضحكش عليك يعني شيكات ووصلات وكده ياريت اللى يقدر يفيدني بالكلام ده او عنده اي فكره يقول

ومشكور جدا للمتابعه ........
لو ساكن فى القاهرة وبتاع سفر وبتحب تسوق عربيتك كل يوم يبقى بلاش حوار العربيات بتاع المعاقين دة لعدد من الأسباب مالية ومخاطرة:

أولا : المعاق لازم يطلع رخصة سواقة. وهذه الرخصة بيطلعها على عربيته المجهزة. إذا حضرتك هتتكلف مصاريف إستخراج رخصة قيادة للمعاق وتركيب جهاز فى العربية. هذا بالإضافة للفلاوس بتاع المعاق اللى بتكون 5000 حد أدنى.

ثانيا: الرخصة بتاع العربية بيتكتب عليها "حظر مصلحة جمرك" من الأمام و كذلك مكتوب عليها " سيارة مجهزة لا يقودها إلا مالكها". طبعا أى حد يوقفك لاى سبب هيعمل لك مخالفة تسير مركبة الغير ويسحب لك الرخصة. الحكاية فيها مخاطرة كبيرة وتستمر لحد 5 سنوات هتكون فيها على اعصابك. ولو لقدر الله حبيت تبيع العربية لاى ظروف خلال الخمس سنين مش هتقدر إلا بعد فك الحظر وفى النهاية الأمر مش فارق جامد عن العادى. أنا مثلا جبت عربيتى الماتركس 39 الف مانيول فبريكة برة وجوة وحالتها جيدة جدا وواحد تاجر فصل هالى علشان يشتريها بمبلغ 51 الف. طبعا أنا مش كنت عاوز أبيع اصلا فمدخلتش فى مفاصلة بس دة اول كلامه.