العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 10-02-2009, 08:29 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي ** عايز رأي عقلاني **

صباح الخير على الجميع ، طبعا عارفين الحيرة اللي أنا فيها من وقت طويل ، وقد زادت هذه الحيرة بعد نزول المرسيدس الجديدة السي 180 ال 1600 سي سي ، المهم رحت امبارح اتفرج عليها طبعا مش عايزه كلام عربية من الآخر بس ناقصها شوية حاجات بسيطة قوي زي تعدد اختيارات ألوان الفرش وزراير الطارة (أربعة فقط) ، المهم مش هي ديه القصة ، القصة إن سعرها 130 ألف ريال ، طيب خلصت من مرسيدس وطلعت على البي إم ( فشخور قوي أصلي ) بسأل على ال 116 وفوجئت إنها مابتنزلش أساسا طيب ليه يا جماعه ؟ قالك مانطلبهاش للخليج قولت طيب أعمل أوردر مخصوص قالي ما ينفعش علشان مش عتبقى مواصفات خليج ، قولتله اللي هي إيه قالي الدهان بيختلف والتكييف بيختلف وحاجات تانية مش فاكرلاها الصراحة ، المهم قالي خد 118 بصراحة عربية تحفه بس المشكلة في الجمرك طبعا .

طيب خلصت من البي إم وطلعت على السكودا وعرفت إن المركب هتوصل بالشكل الجديد يوم 2/24 وهما طالبين 150 عربية وتصدقوا محجوز منهم 75 عربية والراجل وراني وصولات الحجز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

طبعا كل اللي حاجزين مصريين لأن سعر العربية كويس وهو 85 ألف للإليجانس الكاملة فرش بيج وفتحة وخلافه بس غباااااااااااااااااء قوي من غير بلوتوث ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بعد هذه المقدمة الموضوع وما فيه إني سامع كلام كثير عن تخفيض الجمارك على السيارات الأوروبية فهل فعلا الكلام ده صحيح ولا كلالالالالالام كالعادة ؟

طيب هل فيه فرق بين جمرك المرسيدس مثلا والبي إم والأوكتافيا مع إن الثلاثة 1600 ؟؟؟ لو فرضنا إن البي إم ال 116 نزلت هنا ؟؟؟

المشكلة إن فيه حاجة غريبة وهي إن أسعار العربيات في العالم كله بتنزل ما عدا هنا يعني أنا متابع أسعار مصر والمقاطعة وغيره وفي السعودية كمان الدنيا خربانة والكويت إلا هنا مش عارف ليه ؟ أنا خايف الأسعار تعلى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كل اللي عايزه تأكيد على موضوع الجمرك ده وهل فيه فرق بين عربية وعربية حتى لو اتفقوا في السعة اللترية ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

قديم 10-02-2009, 09:26 AM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ** عايز رأي عقلاني **

صباح الفل يا سمسم باشا

ربنا يحافظ عليك و ترجع بالف سلامة ان شاء الله

نصيحتى لك ما تجيبش من الخارج خالص

لية بقة ؟؟؟؟

نحسب على سعر الاوكتافيا طبعا انت تقصد على ال 5 اليجانس

سعرها 85 الف ريال *1.50 من قيمة الجنية = 127500 ( مائة سبعة و عشرةن الف جنيها و خمسمائة

127500*100% الجمارك =255000 مائتان خمسة و خمسون الف

دة غير 2000 جنية شحن الباخرة على ما اتذكر و شوية مصاريف من اللى بالى باللك

يعنى هتعدى ال 260000 مائتان و ستون الف جنية

من هى سعرها هنا فى مصر لاعلى فئة الهاى لاين ب 235 الف جنية و اسمها وكيل مصرى

و تستفيد بالضمان و الصيانات

يارب يارب اكون قدرت اساعد حضرتك

و ترجع بالف سلامة

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم
قديم 10-02-2009, 09:45 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute

صباح النور يا جميل

يا باشا إنت أكيد حسبت حاجة غلط في الجمرك لأن جمرك العربية لو هنزلها في سنتها على طول 61/% يعني بالضبط حوالي 65 ألف جنيه +127500 = 192500 جنيه ده لو هنزلها في سنتها ، لكن أنا طبعا مش هنزل بيها دلوقتي خاااااااااالص ، وبعدين ماهو أساسا أنا عايز أعرف بالضبط بقه إيه حاكاية الجمارك والجات والأوروبي ديه بالذات ؟؟؟؟؟

قديم 10-02-2009, 09:55 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

الجمارك حتنزل من 2010بنسبه 10 % من قيمه الجمرك ... و بمان ان الجمرك على ال 1600 سي سي 40% من تمن العربيه
يبقى الجمارك حتنزل 4 % من تمن العربيه
والانخفاض ده سنوي لحد ما تبقى نسبه الجمرك 0% بعد 10 سنين ان شاء الله
البي ام 116 او حتى 118 دي فئه تانيه خالص غير الاوكتافيا A5

الجمرك بيختلف من عربيه للتانيه حسب التجهيزات ( تكييف - كاسيت - اوبشنز )
لكن على العموم العربيه تجهيزاتها بتغير سعرها الاصلي و بالتالي بيتغير جمركها
يعني لو جايب عربيه 1600 سي سي هاف اوبشن سعرها حيختلف عن نفس العربيه فول اوبشن و بالتالي جمركها حيختلف

او مثلا السي 180 سعرها بتقول 130 الف ... يبقى المفروض تدفع نسبه الجمرك على ال 130 الف
لكن الاوكتافيا اي فايف سعرها بتقول 85 الف .. يبقى المفروض تدفع نسبه الجمرك على ال 85 الف

اوكتافيا بتعمل عروض على عربياتها في مصر دلوقتي ... و عاملين عرض حلو على الفابيا خصوصا ان الطلب عليها قليل بعكس ال A5
وكانو عملو عرض على ال A4 موديل 2008 ... بس معرفش لسه شغال و لا خلص
والله اعلم

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

التعديل الأخير تم بواسطة sam ram ; 10-02-2009 الساعة 09:59 AM
قديم 10-02-2009, 09:59 AM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Semsem999999 مشاهدة المشاركة

صباح النور يا جميل

يا باشا إنت أكيد حسبت حاجة غلط في الجمرك لأن جمرك العربية لو هنزلها في سنتها على طول 61/% يعني بالضبط حوالي 65 ألف جنيه +127500 = 192500 جنيه ده لو هنزلها في سنتها ، لكن أنا طبعا مش هنزل بيها دلوقتي خاااااااااالص ، وبعدين ماهو أساسا أنا عايز أعرف بالضبط بقه إيه حاكاية الجمارك والجات والأوروبي ديه بالذات ؟؟؟؟؟
بص يا حبيبى

انا فعلا اعرف ان الجمارك 61%
لكن هناك حسابات اخرى
دى الحقيقة زى مثلا 15% ضريبة و مش عارف كام فى اية كذا
بنود متعددة هتصل معاك الى 100%
حضرتك ممكن تتاكد كويس دة اولاااااااااااااا
ثم انا حسبت لك على اساس اعلى فئة تماما هنا فى مصر و هى الهاى لاين

لكن اخر موديل هنا فى مصر و هو الشكل الجديد من الاوكتافيا 2009 عاملة 165 الف جنية

ممكن تدخل كونتاكت كار و تشوف الاسعار
دة رأى انا و حضرتك طبعا لك مطلق الحرية
و بالتوفيق ان شاء الله

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم