العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 24-02-2011, 02:59 AM
ahmed milan ahmed milan غير متواجد حالياً

ahmed milan is on a distinguished road
افتراضي عايز نصايح فى السواقه

السلام عليكم
انا جديد فى السواقه بس اتعلمتها على فترات متباعدة جدا
ودلوقتى بقيت بعرف اتحكم فى العربيه وامشى بيها فى وسط العربيات بس باكل بلعات كتير وبخاف امشى على اليمين خالص عشان مخبطش فى العربيات اللى راكنه فابالتالى بمشى فى وسط الشارع شويه وبخنق اللى ورايا والجرأه ناقصه عندى
ياريت حد يقولى اتغلب على الموضوع ده ازاى
عايز كمان نصايح امشى بيها عشان ماتلغبطش وانا سايق
واسف عالاطالة
قديم 24-02-2011, 03:24 AM
الصورة الرمزية ahmedsherif1990
ahmedsherif1990 ahmedsherif1990 غير متواجد حالياً

ahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond reputeahmedsherif1990 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز نصايح فى السواقه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed milan مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا جديد فى السواقه بس اتعلمتها على فترات متباعدة جدا
ودلوقتى بقيت بعرف اتحكم فى العربيه وامشى بيها فى وسط العربيات بس باكل بلعات كتير
لحد دلوقتى كويس بس حاول تتعود انك تخلى البلاعات على يمينك او شمالك او تعديها من تحت العربية الا لو بلاعة عالية ما تخليش العربية تعدى من فوقها عشان ما تكسرش حاجة لا قدر الله

وبخاف امشى على اليمين خالص
سر المشى على اليمين انك تكون عارف ابعاد العربية كويس و انك تكون ماشى على خط مستقيم من غير ما تاخد الطريق زجزاج و اهم حاجة انك تبقى مقدر الجزء اليمين بتاع العربية (مقدره مش شرط تشوفه عشان معظم العربيات الحديثة ما بتشوفش الكبوت )
عشان مخبطش فى العربيات اللى راكنه فابالتالى بمشى فى وسط الشارع شويه وبخنق اللى ورايا والجرأه ناقصه عندى
ياريت حد يقولى اتغلب على الموضوع ده ازاى
عايز كمان نصايح امشى بيها عشان ماتلغبطش وانا سايق
واسف عالاطالة
اهم حاجة فى السواقة هى الهدووووء ..مش لازم تتوتر عشان لو خفت انك هاتخبط العربية يبقى هاتخبطها (اللى يخاف من العفريت يطلعله )بس لازم تبقى مركز و شايف كل حركة على الطريق قدامك نظرة نسر يعنى و الكلام ده كله هيبقى بالتعود ان شاء الله
و ربنا يسترها معاك و مع كل السائقين
قديم 24-02-2011, 12:12 PM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

بص ياباشا اهم حاجة تكون فى نيتك انك بتتعلم السواقة لله ولكى تستخدمها فى الطاعة
وتانى حاجة تاخذ الموضوع على انة شيء عادى خالص ولا تتوتر ويكون لديك شيء من الجراءة
وحاول تنزل الساعة 7 الصبح فى الاول انا كنت بعمل كنت لغاية ما تكتسب الجراءة

وربنا يوفقق بأذن الله

بسم الله الرحمن الرحيم
سؤال على بال كل شاب أو رجل يُريد أن يتزوج
كيف اختار الزوجة التي ستظل معي طوال العمر
اوووووووعة تفكر كتير شاهد هذة الحلقة وبأذن الله تأخذ القرار الأخير
وذلك مع فضيلة الشيخ أبي إسحاق الحوينى
الحلقة بجد راااااااائعة والله
طبعا الحلقة (مرئية) وبمساحة خيالية
قديم 24-02-2011, 12:23 PM
zago boss zago boss غير متواجد حالياً
التخصص العملى: باشمحاسب

zago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these partszago boss is infamous around these parts

الموضوع ممارسه مش اكتر يعني حياخد منك شويه وقت وده طبيعي
لازم تحفظ ابعاد عربيتك وتعرف اولها من اخرها من شمالها من يمينها ودايما تسيب مسافه حوالين العربيه يعني متزنقش نفسك سواء مع العربيات المركونه او اللي ماشيه

وحاول متتخضش وانت سايق وامسك اعصابك لانك لو اتخضيت مش حتلحق تتصرف....خليك بارد

كمان انت بتتعلم ملكش دعوه بالناس الي يزمرلك شاورله يعدي ولو مش عاجبه يضرب راسه في الحيطه ماكلنا كنا كده واحنا بنتعلم ولا هو نزل من بطن امه راكب عربيه ؟؟؟

وياسلام لو تاخدلك كام مشوار بالميكروباص وتشوف الخبره الحقيقيه
وبالمره تعرف احدث الشتايم اللي في السوق

كنت حقولك تشيل معاك عشرات علشان امناء الشرطه هههههههههه بس راحت عليهم
اهم حاجه
اهم حاجه
اهم حاجه
لو اتزنقت بين عربيه وبني أدم وخلاص حتخبط حد يبقى اخبط العربيه
لان العربيه حتتصلح لكن البني ادم لا

ربنا معاك يا ولدي
قديم 24-02-2011, 02:45 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

يا سيدي توكل علي الله ومتخافش لان عدو القياده الاول هو الخوف ويليه التهور واهم شيء التركيز وخلي دايما عيونك علي المرايات لانها صديقك الاول في رحله القياده