العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 05-06-2009, 03:41 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute
افتراضي هام جداا رايك في صنيعيه التوكيل

السلام عليكم ياجماعه
في موضوع مهم جداا عايز اخد رايكم فيه وهو رايكم في صنيعيه التوكيل بصراحه رايي الشخصي انهم مش اكفاء لان الصنيعيه في التوكيل بيشتغلو بمرتب شهري ودائما وابدا بيكون اقل من الدخل الخارجي بس ده في حاله لو هو صنيعي شاطر واكيد كلكم فاهمين قصدي لان والهي انت بشوف صنيعيه بتاخد في ورش بره اكتر من 100 جنيه في اليوم غير الاكراميات بس لانهم شطار ده غير اللي بيفتحو ورش واذكر علي سبيل المثال في واحد بتاع عفشه في منطقه الكيت كات في امبابه الراجل ده دكتور عفشه بس مشكلته في الزحمه وعنده صنايعيه ممتازه اسمه احمد سوسته مره روحت له كنت معدي الرصيف بالعربيه علي سرعه جامه والهي اكتر من 120 المهم العربيه اتدمرت من تحت الراجل ظبطها وروحت كشفت كمبيوتر علي العربيه تمام

وفي واحد بتاع شيروكي عند سور مجري العيون ميكانيكي اسمه محمد شروكي بيقال عنه انه مافيش حد في التوكيل زيه

وفي ناس كتير كده
مش معقوله ناس زي دي تقفل الورش بتاعتها وتروح تشتغل في التوكيل
انا بتهياء لي اللي بيشتغلوا في التوكيلات الصنيعيه النص كم بدليل شوف شغل السمكره والدوكو بتاع التوكيل وخصوصا منصور

مستني ردودكم ورايكم انا مجرد فتحت موضوع للنقاش ارجو الاضافه من خبرات حضراتكم
وشكرا

Essam Badawi
قديم 05-06-2009, 05:41 PM
الصورة الرمزية mahmoudnada80
mahmoudnada80 mahmoudnada80 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا سيارات

mahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond reputemahmoudnada80 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هام جداا رايك في صنيعيه التوكيل

انا معاك ان التوكيلات في مصر مش علي مستوي جيد
بس لسه تعليق العامل او الصنايعي في التوكيل لازم يحقق عدد ساعات محدد عشان يقبض المرتب غير الخصومات والكلام ده عشان كده العامل في التوكيل عليه ضغط كبير بس الميزه الوحيده الي في التوكيلات في مصر هي البيع سواء عربيات او قطع غيار وده كويس عشان اقتصاد البلدptmnlo123per145
نيجي للعامل الي بره ممكن يعمل حاجه بسيطه في العربيه ويقعدها عنده 3 ساعات عشان الحساب يكون مقنع للزبون
وكمان ممكن تكون حاجات راكبه غلط يركبها زي ما كانت هي كانت راكبه كده يا باشا انت حتعلمني شغلي
انا اسف علي الطاله وانا عن نفسي بعمل كل حاجه في العربيه بنفسي ولو احتجت صنايعي بقعد اتفرج عليه ولما اروح البيت اطلع العفريته واعمل الي انا عاوزه ptmnlo123per171
قديم 06-06-2009, 02:57 AM
fepsceasar fepsceasar غير متواجد حالياً

fepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond reputefepsceasar has a reputation beyond repute

متهيالى صيانة التوكيل بتعمل راحة نفسية مش اكتر، وتوفير قطع الغيار الأصلية
قديم 06-06-2009, 06:18 AM
الصورة الرمزية د./أليشع ثابت
د./أليشع ثابت د./أليشع ثابت غير متواجد حالياً

د./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond reputeد./أليشع ثابت has a reputation beyond repute

أنا رأى أن أى عمل يتم خارج التوكيل أفضل بكل المقاييس

ولكن بشرووووط

أن تذهب الى صنايعى مشهود لة بالخبرة و عن طريق معرفة من صنايعى أخر تعاملت معة

و بالتالى

صنعة نظيفة + تكلفة أقل من التوكيل (بمراحل)

و هذا عن تجارب شخصية

فأى صنايعى خارجى يهمة اسمة و سمعتة كأى مهنة أخرى طبيب أو مهندس ألخ

أما صنايعى التوكيل فلا يهمة شىء و راتبة محدد بعمل أو بدون

_________________________ _________________________ _________________
أحبوا أعداءكم باركوا لاعنيكم. أحسنوا إلى إلى مُبغضيكم، وصلوا لأجل الذين يسيئون إليكم ويطردونكم
قديم 06-06-2009, 06:30 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute

مش عارف بالبلدي كده بحس ان الصنايعيه دوول لو متسيطين وشطار عمرهم ماهيروحو لمرتبات التوكيل
ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Essam Badawi