العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 14-09-2009, 10:58 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن الاوفر دريف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل قطب الشملي مشاهدة المشاركة

اولا انا عاجز عن الشكر وربنا مايحرمنا منكم جميعا وسعيد جدا بمشاركتكم وكما استجابتكم لاستفساري
اشكر نيسان وبالنسبة(الزيت اللى بيتغير كل 5000 كم لو غيرته فى معاده مش هيكون ليه اى تأثير سلبى على المحرك
و يا ريت توضح السؤال الخاص بالزيت تانى)انا الاول كنت بغير على 1500 كيلو مرة بالفلتر ومرة من غير بس ولكن الان كل 5000 الاف فعاوز اتاكد غلط ولا لا لاني خايف انه يكون تاثيرة سلبي على الماكينة ..... وشكرا

اشكر bmkbmk وانت جبت الرقم الجااااااامد ده ازاي عرفنا ازاي بقى واشكرك

واشكر ال م/ احمد كامل جزيل الشكر

واشكر الدكتور /bolbdan ولكم مني جزيل الشكر على توضيح الامر وتبسيطة وربنا يجعل مصر موتورز عمار
زي ماقال محمد

وسعيد جداااااااااااا بانضمامي اليكم وربنا مايحرمني
شكرا يا باشا و جميع اخوانك فى المنتدى تحت امرك و بالنسبة للرقم يا باشا ..انا بصراحة كنت اعرف رئيس المرور بتاع نويبع ,,بس عموما قوللى لما تيجى تنزل مصر و انا هقولك تظبط رقم جامد ازاى

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 14-09-2009, 11:05 PM
الصورة الرمزية وائل قطب الشملي
وائل قطب الشملي وائل قطب الشملي غير متواجد حالياً

وائل قطب الشملي has a spectacular aura aboutوائل قطب الشملي has a spectacular aura aboutوائل قطب الشملي has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

شكرا يا باشا و جميع اخوانك فى المنتدى تحت امرك و بالنسبة للرقم يا باشا ..انا بصراحة كنت اعرف رئيس المرور بتاع نويبع ,,بس عموما قوللى لما تيجى تنزل مصر و انا هقولك تظبط رقم جامد ازاى
اوك منتحرمش منك ولما انزل هبقى اقول لك وانت حضرتك فين
واسمك حضرتك اية بقى وكل سنة وانت طيب

الله اكـبر ولاحول ولا قوة الا بالله
قديم 14-09-2009, 11:21 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

كل سنة و انت طيب يا باشا و بالف خير
اخوك محمد كمال من طنطا و عايش حاليا فى الكويت

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 14-09-2009, 11:45 PM
الصورة الرمزية وائل قطب الشملي
وائل قطب الشملي وائل قطب الشملي غير متواجد حالياً

وائل قطب الشملي has a spectacular aura aboutوائل قطب الشملي has a spectacular aura aboutوائل قطب الشملي has a spectacular aura about

اهلا وسهلا بيك وانا بردوة بالكويت واسمي وائل طبعا جديدة انك تعرف اسمي

الله اكـبر ولاحول ولا قوة الا بالله
قديم 15-09-2009, 12:43 AM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

* الاوفر درايف هو سرعة منفصلة ( يعني لا هي ثالث ولا رابع ) .
* يتم تفعيل النظام عندما تصل درجة حرارة الماء ( سائل التبريد للمحرك ) الى 50 درجة ويتم التعرف على ذلك عن طريق حساس حرارة الماء او سائل التبريد .
* عند تفعيل النظام يتم تثبيت صمام يتحكم بالانتقال بين السرعة الثالثة والرابعة عن طريق الزيت .
* يتم تثبيت الصمام عن طريق امر من الكمبيوتر عند وصول درجة الحرارة للماء الى 50 ، هذا الامر يعطى لملف مغناطيسي ( سولينويد الاوفر درايف )

معلش يا احمد محتاج توضيح النقطة دى

إزاى الاوفر درايف سرعة منفصلة؟
رأيى : إنه الغيار الرابع أو الغيار الاخير فى الأوتوماتيك و المانيوال على فكرة و للتذكرة هو إن عدد اللفات الخارجة من الفتيس يكون اكبر من عدد اللفات اللى داخلة الفتيس
و الموضوع مالوش علاقة بحرارة مياه التبريد ( أو وضحها لى لو سمحت )
فى الجزء التانى من تعليقك انت قايل إن ان السرعة التالتة و الرابعة ليها علاقة بالموضوع عن طريق ضغط الزيت و سونولويد ((((((( يبقى إزاى الاوفر درايف سرعة منفصلة؟)))))))

اللينك ده ظريف
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission

شارك دافع عن أفكارك

الكلمات الدليلية
اوفر درايف