العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 20-07-2010, 10:13 PM
ahmedromance ahmedromance غير متواجد حالياً

ahmedromance is just really niceahmedromance is just really niceahmedromance is just really niceahmedromance is just really nice
افتراضي رد: اي مساعده في الاكسارا انا جاهز

با شا كلمني علي afrecano_00@yahoo.com
قديم 01-08-2010, 07:56 PM
maroguidehouse maroguidehouse غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحبه الشركه العالميه للتوريدات العموميه
هواياتي: الكشافه

maroguidehouse will become famous soon enough
افتراضي تركيب abs لاكسارا2

سمعت ان الاكسارا2 مجهزه لتركيب abs فهل هذا صحيح و لو صحيح كم تتكلف و من يقوم بتركيبه و من اين اشتريه علمآ بأني اتعامل مع مركز صيانه فريد شوقي وهو ممتاز و لكن لا اريد ان اسئله الا و انا اعرف كل المعلومات حول الموضوع و كما يقال حرص ولا تخون .
قديم 02-08-2010, 10:18 PM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تركيب abs لاكسارا2

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maroguidehouse مشاهدة المشاركة

سمعت ان الاكسارا2 مجهزه لتركيب abs فهل هذا صحيح و لو صحيح كم تتكلف و من يقوم بتركيبه و من اين اشتريه علمآ بأني اتعامل مع مركز صيانه فريد شوقي وهو ممتاز و لكن لا اريد ان اسئله الا و انا اعرف كل المعلومات حول الموضوع و كما يقال حرص ولا تخون .
اخي العزيز ..
انا لا اعتقد abs له كمبيوتر كامل و جدلات كثيره من الاسلاك ما اعتقد الشركه تقوم بالتجهيز بدون ثمن.
ممكن ان يكون مجهز بكشافات اماميات .
و اسلاك سينسورات الرجوع الى الخلف.
واشياء عديده ممكن اضافتها كلها مجهزه في المركبه.
تحياتي

قديم 03-08-2010, 01:02 PM
amrmaismail amrmaismail غير متواجد حالياً

amrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the roughamrmaismail is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudfs مشاهدة المشاركة

هلا بيك اخي الغالي
الموضوع الاول انا مش فاهم عليك ..اذا ممكن صوره او اسم القطعه .<<<السكاترا>>
اما نقص الزيت في المحرك ولا يوجد عندك تسريب زيت .
تكون المشكله من نفس نوع الزيت المستخدم عندك يوجد به نسبه تبخر ناتجه عن الحراره.
السكاترا هنا بيقولوها علي الباور ستيرنج بالجزء اللي بينقل الحركه للعجلات والجزء بالضبط اللي بيسرب زيت فيها هوا اللي واخد الحركه من الدركسيون وبينقلها للحركه الأفقيه

الجزء المقصود هو المكتوب عليه رقم ١ في الصوره الثانيه

ولي استفسار آخر لو سمحت

المفروض ان المحرك ده (١٦٠٠ سي سي ) ياخد ٣،٥ لتر زيت مع الفلتر و ٣ بدون الفلتر لاكن لاحظت اول مره غيار اني لما حطيت ٣،٥ لاقيت الزيت علي المقاس عالي جدا عن max فرحت البنزينه تاني سحب منها لتر كامل يعني بقي فيها ٢.٥ وقلت لنفسي اكيد الصنايعي ماشفطش الزيت كله المهم تاني مره جيت اغير اخدت ٢ لتر بس بدون تغيير الفلتر ووصلت لعلامه ال max بالرغم اني تأكدت تماما ان الفني شفط الزيت كله فأنا بصراحه شاكك في مقاس الزيت انه يكون ساقط لتحت زياده خصوصا ان الرأس البلاستيك بتاعته مفقوده فهل ممكن حد يقيس لي
المقاس المعدني طوله اد ايه بالضبط لاني مش لاقيه عند بتوع الاستعمال

والف شكر علي مجهودك مقدما

قديم 05-08-2010, 06:57 AM
الصورة الرمزية mahmoudfs
mahmoudfs mahmoudfs غير متواجد حالياً
من انا؟: محمود فوزي
التخصص العملى: هندسه مكانيكي
هواياتي: ميكانيكي و الالكترونات

mahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond reputemahmoudfs has a reputation beyond repute

اخي الغالي اذا كان المحرك عندك من نوع tu5jp4 بياخذ زيت مققدار 3.5 لتر مع تبديل الفلتر. شي طبيعي.
اما مقاس مستوا الزيت موجد عندك على عداد الكيلو متر او ما تفتح السوتش بيطلع.وانا اشوف لك طول السيخ بتاع الزيت.
اما المشكله في الباور لازم تعالج تنفيس الزيت.