العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 12-09-2013, 12:28 PM
eng.7055 eng.7055 غير متواجد حالياً

eng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rougheng.7055 is a jewel in the rough
رأى هل كدا المشكله فيا أنا ولا في الفرامل؟

السلام عليكم ورحمة الله
انا قريت قبل كدا موضوع للأستاذ عصام .. بصراحه موضوع في قمة الروعة وكنت بدور عليه من زماااان جدااا
بس للأسف جت متأخره شويه ... انا عملت حادثه من كام يوم بسبب الموضوع دا بس الحمد لله جت سليمه وطبعا لانها غلطتي اضطريت اصلح عربية الراجل اللي خبطه على حسابي + تصلييح عربيتي.

المشكله اللي بتحصل معايا اني لما بضرب فرمله مفاجئه بحس ان في دربكه بتحصل وتخبيط جامد و بحس بيهم في دواسة الفرامل وانا دايس عليها جامد,, في حين بحس ان العربيه مش ضاربه فرامل !!
لكن الفرمله على السرعات المتوسطه بحس انها كويسه و بتكلبش العربيه احسن ومبيكونش في تخبيط ولا الدربكه اللي بتحصل على السرعه العاليه زي ما ذكرت من شويه.

أنا اعرف ان دا تقريبا بسبب ال ABS بس انا ملاحظ كدا الخاصيه دي لو مش موجوده كان زمان العربيه وقفت عادي ومحصلش تصادم!!!!
هل اللي بيحصل دا طبيعي ولا انا ممكن يكون عندي حاجه في العربيه, وايه امكانية تفادي الموضوع دا في المستقبل ان شاء الله؟؟
قديم 12-09-2013, 12:51 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل كدا المشكله فيا أنا ولا في الفرامل؟

ده بسبب ال ABS فعلاً واحياناً قله وجودها بيبقى احسن وبيدى فرصة للتحكم والمناورة افضل خاصة لو سواق محترف لكن ال ABS بيدى ميزة لغالبية الناس اللى ممكن يتعرضو لمشكلة (زحف العربيه ) مع الفرملة على اراضى ترابيه او عليها مية

انا شخصياً المرة الوحيدة اللى عملت فيها حادثة البس بوش العربيه كانت فى بى ام وفيها ABS

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش