العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > أفيو

أفيو chevy gold logo

قديم 30-03-2010, 01:18 PM
AhMeD_HassaN_2010 AhMeD_HassaN_2010 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريج تجارة شعبة لغة انجليزية

AhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the rough
ما هى عيوب ومميزات شيفرولية افيو -كورية التجميع-

السلام عليكم

لو سمحتم عاوز اعرف امكانيات ومميزات وعيوب
شيفرولية افيو الكورى ..

قديم 31-03-2010, 06:56 PM
AhMeD_HassaN_2010 AhMeD_HassaN_2010 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خريج تجارة شعبة لغة انجليزية

AhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the roughAhMeD_HassaN_2010 is a jewel in the rough
افتراضي رد: ما هى عيوب ومميزات شيفرولية افيو -كورية التجميع-

ايه يجماعه التوبيك والسؤوال صعب للدرجادى

!
قديم 31-03-2010, 07:04 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المواصفات الكاملة للعربية من موقع الشركة

<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 bgColor=white align=center height="100%"><TBODY><TR> <TD vAlign=top><TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR> <TD vAlign=top width=190 align=right></TD><TD vAlign=top width=588>
المواصفات الفنية
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><T D width="38%"> </TD><TD width="20%" align=middle>Aveo M/T</TD><TD width="20%" align=middle>Aveo LS M/T</TD><TD width="22%" align=middle>Aveo LS A/T</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>ناقل الحركة</TD><TD bgColor=#ececf2 width="20%">5 سرعات يدوى</TD><TD bgColor=#ececf2 width="20%">5 سرعات يدوى</TD><TD bgColor=#ececf2 width="22%">4 سرعات أوتوماتيك </TD></TR><TR><TD>نوع المحرك</TD><TD colSpan=3 align=middle>4 سلندر – كامة مفردة علوية – 8 صباب</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سعة المحرك (سم3)</TD><TD bgColor=#ececf2 colSpan=3 align=middle>1498</TD></TR><TR><TD>القدرة القصوى</TD><TD colSpan=3 align=middle>83 حصان عند 5600 دورة / دقيقة</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>العزم الأقصى</TD><TD bgColor=#ececf2 colSpan=3 align=middle>128 نيوتن.متر عند 3000 دورة / دقيقة</TD></TR><TR><TD>نظام الوقود</TD><TD colSpan=3 align=middle>حقن متعدد النقاط</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأوزان والأبعاد
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><T D width="38%">سعة خزان الوقود</TD><TD width="20%">45 لتر</TD><TD width="20%">45 لتر</TD><TD width="22%">45 لتر</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سعة الحقيبة الخلفية</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD><TD bgColor=#ececf2>400 لتر</TD></TR><TR><TD>نصف قطر الدوران</TD><TD>4.89 متر</TD><TD>4.89 متر</TD><TD>4.89 متر</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>وزن السيارة فارغة </TD><TD bgColor=#ececf2>1065 كجم</TD><TD bgColor=#ececf2>1065 كجم</TD><TD bgColor=#ececf2>1070 كجم</TD></TR><TR><TD>أدنى ارتفاع عن الأرض بكامل الحمولة</TD><TD>15 سم</TD><TD>15 سم</TD><TD>15 سم</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأداء
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><T D width="38%">السرعة القصوى (كم/ساعة)</TD><TD width="20%">170</TD><TD width="20%">170</TD><TD width="22%">166</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>التسارع من صفر إلى 100كم/ساعة</TD><TD bgColor=#ececf2>12.1 ثانية</TD><TD bgColor=#ececf2>12.1 ثانية</TD><TD bgColor=#ececf2>11.9 ثانية</TD></TR><TR><TD>معدل استهلاك الوقود (لتر/كم )</TD><TD></TD><TD></TD><TD></TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>داخل المدينة</TD><TD bgColor=#ececf2>8.79</TD><TD bgColor=#ececf2>8.79</TD><TD bgColor=#ececf2>10.05</TD></TR><TR><TD>على الطرق السريعة</TD><TD>5.23</TD><TD>5.23</TD><TD>5.70</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>متوسط الاستهلاك</TD><TD bgColor=#ececf2>6.54</TD><TD bgColor=#ececf2>6.54</TD><TD bgColor=#ececf2>7.30</TD></TR></TBODY></TABLE>
الأطارات والجنوط
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><T D bgColor=#ffffff width="38%">الجنوط</TD><TD bgColor=#ffffff width="20%">J5.5*14</TD><TD bgColor=#ffffff width="20%">J5.5*14</TD><TD bgColor=#ffffff width=22>J5.5*14</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>الأطارات</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD><TD bgColor=#ececf2>14R60/ 185</TD></TR></TBODY></TABLE>
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR><TD vAlign=bottom>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 bgColor=white align=center height="100%"><TBODY><TR> <TD vAlign=top><TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0><TBODY><TR> <TD vAlign=top width=588>
<TABLE style="BORDER-COLLAPSE: collapse" border=1 cellSpacing=0 cellPadding=3 width="90%"><TBODY><TR><T D width="32%"> </TD><TD width="20%" align=middle>Aveo M/T</TD><TD width="20%" align=middle>Aveo LS M/T</TD><TD width="28%" align=middle>Aveo LS A/T</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>باور ستيرنج</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">تكييف</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>راديو كاسيت</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">4 سماعات (2 أمامية + 2 خلفية)</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>زجاج مظلل</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">قضبان فولاذية بالأبواب لامتصاص الصدمات</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>فرش المقاعد</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">حامل أكواب</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>الزجاج</TD><TD bgColor=#ececf2>يدوي</TD><TD bgColor=#ececf2>كهرباء (أمامى)</TD><TD bgColor=#ececf2>كهرباء (أمامى)</TD></TR><TR><TD width="38%">المرايا الجانبية</TD><TD>يدوية</TD><TD>كهرباء</TD><TD>كهرباء</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>مقابض الأبواب والمرايا الجانبية</TD><TD bgColor=#ececf2>اسود</TD><TD bgColor=#ececf2>اسود</TD><TD bgColor=#ececf2>لون السيارة</TD></TR><TR><TD width="38%">المقعد الخلفى</TD><TD>ثابت</TD><TD>قابل للطى</TD><TD>قابل للطى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>نور فرامل علوى</TD><TD bgColor=#ececf2>-</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">ضبط تدريجى لأضاءة التبلوه</TD><TD>-</TD><TD>أساسى</TD><TD>أساسى</TD></TR><TR><TD bgColor=#ececf2>سنترال لوك</TD><TD bgColor=#ececf2>-</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD><TD bgColor=#ececf2>أساسى</TD></TR><TR><TD width="38%">اللون الداخلى</TD><TD>درجة واحدة (رمادى)</TD><TD>درجة واحدة (رمادى)</TD><TD>درجتين
(بيج + رمادى)</TD></TR></TBODY></TABLE>
</TD></TR></TBODY></TABLE></TD></TR><TR><TD vAlign=bottom>
</TD></TR></TBODY></TABLE>
قديم 31-03-2010, 07:36 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

انا ليا اتنين صحابى معاهم العربية الافيو كورى الاستندارد الاقل
المهم فيها عيب والله العظيم ظهر عند الاتنين
ان لما تبقى ممور او دايس دبرياج والعربية ناقلة وانت واقف او ماشى ال rbm بيطلع على 3 من غير اى دوس علبنزين
انا معرفش العيب دة اية
واحد منهم راح التوكيل فمصر مش الى عندنا فلزقازيق نضفولة حاجة كدة وقالى رجعت تانى بعدها باسبوعين بلظبط
العيب دة ظهر عند الى سافر مصر بعد ما شاترا العربية ب 3 شهور اما التانى ظهر بعدها ب بحوالى 9 شهور
والله انا بنقل كلام فقط الى انا شفتة بعينة الاتنين وربنا شاهد عليا
لكن العربية فلمجمل جميلة وعجبانى اوى وسعرها مناسب وصاجها كويس بس يمكن مفيش اوبشنز بس يعنى لا سنسور بارك ولا تكيف رقمى وصوت الكاسيت سئ سئ سئ
لكن تكيفها كويس ل\بس بيتقل العربية لما تجيبة على اعلى حاجة
على فكرة انا علطول فعربية الاتنين عشان متقولوش انت جايب الكلام دة منين انا والله معاهم علطول
قديم 13-09-2011, 02:42 PM
الصورة الرمزية هاني86
هاني86 هاني86 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء
هواياتي: صيد الاسماك

هاني86 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة odaoda مشاهدة المشاركة

انا ليا اتنين صحابى معاهم العربية الافيو كورى الاستندارد الاقل
المهم فيها عيب والله العظيم ظهر عند الاتنين
ان لما تبقى ممور او دايس دبرياج والعربية ناقلة وانت واقف او ماشى ال rbm بيطلع على 3 من غير اى دوس علبنزين
انا معرفش العيب دة اية
واحد منهم راح التوكيل فمصر مش الى عندنا فلزقازيق نضفولة حاجة كدة وقالى رجعت تانى بعدها باسبوعين بلظبط
العيب دة ظهر عند الى سافر مصر بعد ما شاترا العربية ب 3 شهور اما التانى ظهر بعدها ب بحوالى 9 شهور
والله انا بنقل كلام فقط الى انا شفتة بعينة الاتنين وربنا شاهد عليا
لكن العربية فلمجمل جميلة وعجبانى اوى وسعرها مناسب وصاجها كويس بس يمكن مفيش اوبشنز بس يعنى لا سنسور بارك ولا تكيف رقمى وصوت الكاسيت سئ سئ سئ
لكن تكيفها كويس ل\بس بيتقل العربية لما تجيبة على اعلى حاجة
على فكرة انا علطول فعربية الاتنين عشان متقولوش انت جايب الكلام دة منين انا والله معاهم علطول
السلام عليكم ورحمة الله
تعليقا علي هذا الموضوع استفسرت عنه من مهندس التوكيل وانا باعمل صيانة العشرة الاف قالي العيب ده في الموديلات القديمة وتم التوصل لحل نهائي ليه والعهدة علي المهندس اما بالنسبةللعربية بصفة عامة انا شايفها كويسة من وجهة نظري المتواضعة خصوصا اثناء السفر 160 و170 والعربية تمام
ملحوظة اللي بيقيو السيارة 8سنين راكب بيتلز ودي اول عربية طراز حديث بالنسبة لي عشان بس محدش يتهمني باي حاجة وحشة من الاخر خدو كلامي وارموه فالبحر