العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 31-10-2008, 07:09 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute
اشترى عربيه صينى لــــــــــــيه

ايه السبب الوجيه الى يخلنى اشترى عربيه
صينى طب ما العربيات كتير والحمد لله

انا مع احترمى للناس الذين يملكون هذه السياره

ان مافيش عندى حس بعالم السيارات

لو حدموفقنى يردعليه وله معارض برده
قديم 01-11-2008, 03:18 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى عربيه صينى لــــــــــــيه

اهلا بيك يا كوكى فى مصر موتورز احييك على جرائتك فى فتح الموضوع ده

نشترى صينى ليه والعربيات موجوده كتير !!!

فيه اسباب موجوده فعلا بس قبل مااقولها عايز اقف معاك عند نقطة مهمة

هيا العربيات الصينى (مش عربيات) زى باقيت العربيات ؟؟

لاء هيا عربيات برضو ومش كل العربيات صينى 100%

يعنى فيه عربيات صينى فى التقفيل والتجميع بس ( وديه تشمل عربيات المانى وايطالى وحاجات فخمة كمان)

وفيه عربيات اعادة انتاج لموديلات اجنبية بخطوط انتاج صينى زى لايونسيل (لانسر كريستالة) - هيما 3 (مازدا3)

وفيه عربيات تصنيع صينى وتصميم واجنبى ( زى موديلات برليانس وبعض موديلات شيرى )

وفيه عربيات تصنيع وتصميم صينى وان كان بيستعيرو حاجات من الكورى او اليابانى بردو ( زى هافى لوبو والحاجات الباقية العجيبة الشكل ديه)

فاولاً اللى يقول رايه يوضح هو ضد / او مع انهى فئة من الصينى اولا واسمحلى ااجل راى الشخصى لحين تفاعل باقى الاعضاء

واهلا بيك مرة تانية ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 01-11-2008, 04:23 PM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى عربيه صينى لــــــــــــيه

انا شايف ان الناس واخدة انطباع سىء من العربيات الصينى علشان سمعة الصناعة الصينية عامة لكن فيه عربيات صينى كويسة واحسن من حاجات تانية كتير والدليل على كده ان فيه صناعات تانية زى الماليزى والهندى والايرانى وبردو فى نفس مستوى الصينى وساعات اقل بس الناس مش واخدة موقف منها زى الصينى

انا شخصيا شايف الصينى حل لناس كتير يعنى مثلا واحد احتياجاتة يجيب عربية عائلية او Suv بدل ما يجيب حاجة بمتين واكتر ممكن يجيب عربية صينى باقل 50 - 60 الف جنية على الاقل صينى
واحد تانى عايز عربية فيها كماليات وشكل كويس 2000 سى سى مثلا بدل ما يجيب عربية ب 200 - 300 الف ليه ميجيبش عربية بنص التمن ده صينى وهكذا
لو مكانش الصينى ليه لازمة مكانش حد اشتراه بس احتياجات الناس بتتفاوت

قديم 01-11-2008, 11:24 PM
الصورة الرمزية koky_90
koky_90 koky_90 غير متواجد حالياً
من انا؟: لاتحسب البسمه على وجهى فرحا فاالطير يرقص مذبوحا من شده الالم
التخصص العملى: طالب
هواياتي: car وبس

koky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond reputekoky_90 has a reputation beyond repute
Thumbs down رد: اشترى عربيه صينى لــــــــــــيه ج2

انا شايف ان السبب الاساسى لاقبال الناس على مثل هذه السيارات

ممكن يكون فيها رفاهيه اكتر من غيراها
والناس بتحب المظاهر ده ممكن يكون سبب
من الاسباب
(دون النظر على عوامل السلامه في السياره او عمر السياره )
(وبعدين العربيات الصينى مع كل ده مش رخيصه اقل عربيه 50الف)
طب انا هحكمكم ده منظر عربيه
http://rapidshare.com/files/15973374...tmnlo123per171
ههههههههه

انا بشكر الناس الى شركونى في الموضوع ولا مشركونيش كمان
قديم 02-11-2008, 12:36 PM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
رد: اشترى عربيه صينى لــــــــــــيه

مشكلة العربيات الصيني في مصر إن البداية كانت أقل من المتوسط و الانطباعات الأولي تدوم
بالإضافة لسمعة المنتجات الصيني بشكل عام لأن الصيني اللي بينزل مصر بيبقي درجة عشرتاشر
الفولكس جيتا صيني !!!!!
أعتقد لو كانت بداية الصيني اسبيرانزا ، كان الوضع حيتحسن كتير و مع ذلك فالسيارات الصيني أثبتت كفاءتها و السوق هو المعيار

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)