العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 07-08-2011, 03:34 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future
افتراضي رد: فى ظل الانفتاح والثورة المصرية هيا بنا نستورد سيارتنا بأنفسنا عن طريق الجمعية وبنصف الثمن

AHLNW SHALN
قديم 07-08-2011, 04:22 PM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى ظل الانفتاح والثورة المصرية هيا بنا نستورد سيارتنا بأنفسنا عن طريق الجمعية وبنصف الثمن

انا من اشد المعجبين بالفكره بس ياريت يكون فيه توضيح اكتر ازاي فرق السعر دا هيجي منين ؟

قديم 28-08-2011, 12:26 AM
maro2004 maro2004 غير متواجد حالياً

maro2004 has a spectacular aura aboutmaro2004 has a spectacular aura about

الف شكر لمروركم العطر الجميل انا سعيد جدا بكل رأى صغير او كبير هذا يمثل لى سعادة بالغة فى التفانى فى العطاء 1

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
مروانكو الخبير المثمن والمصفى القضائى
للسيارات فى الشرق الاوسط
maro_maro2009@hotmail.com
maro_maro2009@yahoo.com
قديم 28-08-2011, 04:52 AM
محمدالطيب محمدالطيب غير متواجد حالياً

محمدالطيب is on a distinguished road
للاهمية رد: فى ظل الانفتاح والثورة المصرية هيا بنا نستورد سيارتنا بأنفسنا عن طريق الجمعية وبنصف الثمن

[QUOTE=maro2004;488369]
فى ظل الانفتاح والثورة المصرية هيا بنا نستورد سيارتنا بأنفسنا عن طريق الجمعية وبنصف الثمن
نعم بنصف الثمن
انا انادى من فترة قبل 3 اعوام ان ننشأء جمعية المستهلك العربى للسيارات ونستورد سيارتنا بأنفسنا وكمان يكون لك اسهم فى الشركة عن طريق الربح 5% فقط
من يريد ان يكون شريك النجاح فى الجمعية الوطنية للسيارات
هيا بنا نشرح لكم الفكرة بطريقة بسيطة جدا
هى عبارة عن رأس مال نقيم بة شركة استيراد سيارات من الخارج وتكون شركة مساهمة يطرح اسهما فى البورصة المصرية وبراس مال مصرى وعربى كمان لكى يتمكن المستهلك العربى من الاستفادة من تلك المشروع الضخم
بمعنى انك لو عاوز تركب سيارة ثمنها 100.000 الف جنية مصرى سوف يكون سعرها فى الجمعية لا يتعدى 65.000 الف جنية لان نسبة الربح فى الجمعية كما قلت سوف لا تتعدى 5%
ولو انت لك اسهم فى الجمعية سوف تتربح وتاخد فلوس كمان من ارباح الاسهم وسوف يدخل فى الشركة بعض البنوك المصرية كشريك وممول وحفظ الاموال بسندات معتمدة وموثقة من الجهات الرسمية وسوف يدير الجمعية مجموعة من كبار المستشارين فى الاقتصاد والقانون الدولى
والخطوة التانية عندما تنجح الجميعية سوف نقوم بأنشاء مصنع لقطع الغيار وانتاج اول سيارة عربية مصرية بأبداع فنى مميز ينافس افضل السيارات الاروبية وانا على استعداد لانشاء هدا الجمعية والعمل فيها بدون اى مرتب او اى شىء انا اريد ان اصنع شىء يستفيد منة الوطن العربى بأكملة
[/QUOT

بعد السلام ----
اضيف لمعلومات الاخ العضو اولا لو فرضنا سياره ثمنها 100الف ما في تاجر ولا مستورد ولا حتي وكيل يكسب المبلغ ده اللي حضرتك بتقول حتوفره

1-علي سبيل المثال وليس الحصر هنداي النترا شوف ثمنها من اي منطقه حره بره او بكوريا نفسه زيرو من المصنع وتسال عن سعره للتصدير وليس للاستخدام المحلي
لان سعر التصدير في اي دوله ارخص من السعر للاستخدام المحلي

2-ضيف نسبة الجمارك المقرره علي السياره (ملحوظه الجمارك في نوعين تجاري وشخصي والتجاري ارخص)

سيتضح لك فرق السعر لا يتعدي من 3الاف الي 6 الف

هذا الفرق السياره الموجوده بالسوق المحلي ب100الف عشان تجده وتوفرها للمستهلك ب65 ده في حاله وحده بس

ان تلغي القيمه الجمركيه المستحقه عليها لان السياره تمنها بره في الخارج في العربيات من 1600سي سي واقل ما في فرق سعر اللي حضرتك بتتكلم عليه ده

المشكله الحقيقيه تكمن في نسبة الجمارك والتعريفه الجمركيه التي يقدر بها قيمة الجمرك

للعلم انا فعلا قمة قبل 3 سنوات بستيراد عدد كبير حوالي 60 او80 سياره ولمسة ده فعلا يعني عن تجربه

ولقية الموضوع ما في الفروق دي خالص لا معي ولا مع الوكيل نفسه

تقبل مروري اخوكم محمد --
للاستفسار --0105275012
قديم 16-09-2011, 07:00 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future

[QUOTE=محمدالطيب;503226]

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maro2004 مشاهدة المشاركة

فى ظل الانفتاح والثورة المصرية هيا بنا نستورد سيارتنا بأنفسنا عن طريق الجمعية وبنصف الثمن
نعم بنصف الثمن
انا انادى من فترة قبل 3 اعوام ان ننشأء جمعية المستهلك العربى للسيارات ونستورد سيارتنا بأنفسنا وكمان يكون لك اسهم فى الشركة عن طريق الربح 5% فقط
من يريد ان يكون شريك النجاح فى الجمعية الوطنية للسيارات
هيا بنا نشرح لكم الفكرة بطريقة بسيطة جدا
هى عبارة عن رأس مال نقيم بة شركة استيراد سيارات من الخارج وتكون شركة مساهمة يطرح اسهما فى البورصة المصرية وبراس مال مصرى وعربى كمان لكى يتمكن المستهلك العربى من الاستفادة من تلك المشروع الضخم
بمعنى انك لو عاوز تركب سيارة ثمنها 100.000 الف جنية مصرى سوف يكون سعرها فى الجمعية لا يتعدى 65.000 الف جنية لان نسبة الربح فى الجمعية كما قلت سوف لا تتعدى 5%
ولو انت لك اسهم فى الجمعية سوف تتربح وتاخد فلوس كمان من ارباح الاسهم وسوف يدخل فى الشركة بعض البنوك المصرية كشريك وممول وحفظ الاموال بسندات معتمدة وموثقة من الجهات الرسمية وسوف يدير الجمعية مجموعة من كبار المستشارين فى الاقتصاد والقانون الدولى
والخطوة التانية عندما تنجح الجميعية سوف نقوم بأنشاء مصنع لقطع الغيار وانتاج اول سيارة عربية مصرية بأبداع فنى مميز ينافس افضل السيارات الاروبية وانا على استعداد لانشاء هدا الجمعية والعمل فيها بدون اى مرتب او اى شىء انا اريد ان اصنع شىء يستفيد منة الوطن العربى بأكملة
[/QUOT

بعد السلام ----
اضيف لمعلومات الاخ العضو اولا لو فرضنا سياره ثمنها 100الف ما في تاجر ولا مستورد ولا حتي وكيل يكسب المبلغ ده اللي حضرتك بتقول حتوفره

1-علي سبيل المثال وليس الحصر هنداي النترا شوف ثمنها من اي منطقه حره بره او بكوريا نفسه زيرو من المصنع وتسال عن سعره للتصدير وليس للاستخدام المحلي
لان سعر التصدير في اي دوله ارخص من السعر للاستخدام المحلي

2-ضيف نسبة الجمارك المقرره علي السياره (ملحوظه الجمارك في نوعين تجاري وشخصي والتجاري ارخص)

سيتضح لك فرق السعر لا يتعدي من 3الاف الي 6 الف

هذا الفرق السياره الموجوده بالسوق المحلي ب100الف عشان تجده وتوفرها للمستهلك ب65 ده في حاله وحده بس

ان تلغي القيمه الجمركيه المستحقه عليها لان السياره تمنها بره في الخارج في العربيات من 1600سي سي واقل ما في فرق سعر اللي حضرتك بتتكلم عليه ده

المشكله الحقيقيه تكمن في نسبة الجمارك والتعريفه الجمركيه التي يقدر بها قيمة الجمرك

للعلم انا فعلا قمة قبل 3 سنوات بستيراد عدد كبير حوالي 60 او80 سياره ولمسة ده فعلا يعني عن تجربه

ولقية الموضوع ما في الفروق دي خالص لا معي ولا مع الوكيل نفسه

تقبل مروري اخوكم محمد --
للاستفسار --0105275012
السلام عليكم
و نسيت برضة ان التوكيل فى العربية الصينى بيكسب فىالعربية من 15.000 الى 20.000 جنية متهيقلى ان الموضوع مثلا لو عربية ب 100 ممكن تجيبها ب 80 او 85 تقريبا اعتقد كدة و ياريت تعقيبك علىالكلام منتظر منك الرد

عمرو احمد
01003388954