العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 02-08-2009, 03:29 PM
juba8 juba8 غير متواجد حالياً

juba8 has a spectacular aura aboutjuba8 has a spectacular aura about
افتراضي رد: المنطقة المخفية blind area

ايه الجمال ده روعه روعه روعه
قديم 15-09-2009, 06:21 PM
الصورة الرمزية Brave Heart
Brave Heart Brave Heart غير متواجد حالياً
من انا؟: أمير مصطفى
التخصص العملى: أستشارى نظم فى قصر العدل الكويت
هواياتي: السيارات وبس

Brave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond reputeBrave Heart has a reputation beyond repute

تسلم ايدك على الموضوع الهام ده
قديم 21-09-2009, 09:59 PM
هشام الحسيني هشام الحسيني غير متواجد حالياً

هشام الحسيني will become famous soon enough

اولا انا عايز أشكر اللي حط الموضوع لأنه مهم فعلا...
ولكن انا ليا رأي تاني احب أشارك بيه
انا شايف اني عشان اقلل المنطقة العمياء لاقل حد ممكن من غير ما احط نفسي في مشكلة اني مش متعود ع الوضع الجديد للمرايا اني استخدم مرايا بانوراما واخلص نفسي من الاول
في ناس ممكن تشوفها ان شكلها مش حلو لكن انا باستخدمها في عربيتين مختلفتين ونتايجها هايلة جدا انت بتشوف العربية من ساعة ما تكون وراك لحد ماتكون تقريبا جنبك
و شكرا
قديم 07-10-2009, 09:06 PM
الصورة الرمزية haitham samer
haitham samer haitham samer غير متواجد حالياً

haitham samer will become famous soon enoughhaitham samer will become famous soon enough

الله ينور على حضرتك و هجربها انشا الله شكرا
قديم 13-11-2009, 06:54 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

اولا مشكور ياباشمهندس على الموضوع وثانيا انا حصلت لى واقعة طريفة بسبب المنطقة العمياء دى سواق تريللا مشافنيش رغم انى اديته انوار ولكاكسات قبل م اعدى من على شماله اتااريه كان بيحكى مع سواق تريللا جنبه وطبعا فوجىء انى معدى من جنبه راح خابط الشنطة وطير العربية دخلها ف بيت لكن الاعجب من كده انى بشوف بعض سواقين اللورى على الطرق السريعة ورغم ان مرايته اصلا طويله لكن علشان يتغلب على المنطقة العمياء دى حاطط فوقها مرايه واحيانا تحتها وفوقها مرايه يعنى عندة فى كل جنب 3 مرايات فوق بعض كل واحدة ليها زاوية مختلفة اما المراية الطويلة اللى فى الصالون هيا هيا نفس المشكلة لكن طبعا اخونا صاحب اقتراح مراية الصالون الطويلة واضح ان عربيته موديل قديم شوية لان العربيات الحديثة مراياتها بتكبر الصورة يعنى تعادل المرايه الطويلة ثم المرايه جوه العربية هيا هيا نفس الناتج وانا شخصيا فى الطرق السريع بظبط المرايه بحيث تجيب اكبر مساحة من الطرق لكن داخل المدن بظبط المرايه بحيث تجيب طرف الشنطة مع الطريق لان جوه المدن زحمة والعربيت بتمشى قريبة من بعضها جدا ثم ياااااااخوانى فين الاشارات وللاسف نحدش بيستعمل الاشارات رغم انها مهمة جداااااااا واللى بيستعملها بيستعملها غلط وانا عندى موضوع عن بعض القواعد والاخطاء المرورية المهمة لكن مش عرف اضيفه ازاى ارجوكم دلونى لعلها تكون فائدة او اانا استفيد من ردودكم واقتراحاتكم واشكركم