العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سيات SEAT

سيات SEAT سيات SEAT سيات الاسبانية الاصل الالمانية الطابع قائد الجناح الرياضى فى مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سيات كوردوبا ابيزا وتوليدو وليون

قديم 29-04-2010, 09:18 PM
ايمن غازى ايمن غازى غير متواجد حالياً

ايمن غازى will become famous soon enoughايمن غازى will become famous soon enough
افتراضي رد: أسعار قطع غيار إبيزا 99

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

اها معلش افتكرتها طرمبه البنزين

طرمبه الباور سعرها في حدود 600 جنيه و هتلاقيها في الوكاله
مشكور يا باشا ما حرمنا الله من رايك و مشورتك
قديم 30-04-2010, 12:49 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

لا شكر علي واجب يا باشا
قديم 02-05-2010, 02:38 AM
hebaaa hebaaa غير متواجد حالياً

hebaaa is on a distinguished road

الموضوع ده حلو جدااااااااااااااااااااا معلش يجماعه ليه سؤال مهم جداااااااااااااا أنا قدامى عربيه سيات أبيزا 94 رشه بره ومن جوه فابريقا بالكماليات و1300 سي سي ب 34 ألف هل ده سعر مناسب ولا إيه

وعايزه أعرف إستهلاكها للبنزين عامل إيه ؟ وهل أسعار قطع الغيار المكتوبه لموديل 99 هيه نفسها أسعار قطع غيار 94 ولا بتكون أقل ولا إيه أرجوا الإفاده

وهل العربيه أبيزا 94 أحسن ولا أونو ولا هيونداى أكسيل بليز ردو عليا بسرعه قبل مالعربيه تتباع
أنا اللى قدامى دلوقتى الأبيزا 94 اللى قولتيلكوا عليها

وياريت لو تنصحونى أخد بالى من إيه فى حالة الشراء وهل رفعها فى البنزينه اللى مدينة نصر يغنى عن وجود ميكانيكى لأنى معرفش ميكانيكى

معلش يجماعه أسئلتى كتير أرجو الإفاده
قديم 02-05-2010, 02:53 PM
hebaaa hebaaa غير متواجد حالياً

hebaaa is on a distinguished road

مردتوش عليا ليه
قديم 02-05-2010, 09:02 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

معلش انا مخدتش بالي من المشاركة ..

34 الف كتير

واحد صاحبي لسه شاري امبارح ابيزا 2001 فابريقه بالكامل فول اوبشن مرايات كهربا 4 ازاز كهربا تكييف الفابريقه مش متركب و تحريك قمرة الفانوس من داخل العربية و فيها طقم جنوط سبور 16 انش و عفشه سبور و حالتها ممتازة ب 36 الف !!

و استهلاك البنزين حلو جدا انا حسبته قبل كده بس كان الموتور محتاج صيانه فلاتر و بوجيهات و كده و طقم الدبرياج كان بايظ عملت معايا 200 في الصفيحة غير اني بحرق و بجري كتير بعد ما عملت الصيانه و ظبطتها و بقيت امشي معقول بحط ال 30 لتر بيعدوا معايا ما لا يقل عن 5-7 ايام مع العلم انها بتتحرك كل يوم

قطع غيار ال 94 نفس رينج قطع غيار ال 99 بس فيه حاجات اقل شوية

بالنسبه للاونو و الاكسيل الابيزا تكسب الاكسيل قطعا ! تكسبها ثبات و اعتمادية و صاج انما الاكسيل تكسب في انها واسعه و ليها شنطه عربية عائلية يعني انما الابيزا اضيق منها طبعا و شنطتها اصغر

و انا مش بثق في ميكانيكية البنزينات اغلبهم مبيفهموش حاجة الاحسن توديها لمحمد سمير ورا حديقة بدر في جسر السويس هيكشف عليها و يقولك تمام ولا لا من الاخر ..

بالنسبة لتاخدي بالك من ايه اولا الموتور لازم تكون حالته كويسه ميكونش مثلا حالته 50 او 60% لان كده ده يبقي قدامه شوية و يحتاج طقم شمبر لا الموتور الحلو حالته متقلش عن 70%

بالنسبة للعفشه مش مهم لو فيها حاجة في العفشه محتاجة تغيير بسيطه حاجة عفشتها رخيصه و موجوده في كل حته و تتجاب و تتغير و تنتهي المشكلة

الحوض و القوايم خدي بالك منهم كويس جداااااااا لو العربية عامله حادثه و حاجة من دول اتصابت يبقي تبعدي عنها فورا ! و طبعا الشاسيه يتكشف عليه

الكلمات الدليلية
ابيزا, اسعار قطع غيار, سيات