العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > ملاكى اسكندرية

ملاكى اسكندرية قسم خاص برابطه اعضاء مصر موتورز بالاسكندرية

قديم 09-06-2012, 02:42 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of
افتراضي رد: سؤال لاهل اسكندريه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fourseasons مشاهدة المشاركة

يا باشا مفيش الكلام ده انا الحمد لله بيت العيله فى العطارين بقالى حوالى 150-200 سنة الحمد لله مفيش حاجه.لاكن ده ميمنعش ان البيوت القريبة قوى من البحر بتعانى شوية من موضوع اليود و مياة البحر حتلاقى العمارة مصدية و حالتها كرب شوية كده و الحلل و اى حاجة معدن فى الشقى بتجنزر و تصدى بسرعه لاكن غير كده مفيش الكلام ال حضرتك بتقولوا.وبالنسبة للغسيل حتلاقييك جيت فى يوم الرطوبه فى عاليه قوى عشان كده الهواء متشبع بالمياه و مش مستحمل اى تبخير.لاكن خلى بالك دلوقتى ومن ساعة الثورة فى مقاولين بالهبل هدوا بيوت و فلل و طلعوا بيها ابراج فى زمن قياسى يعنى من الأخر انتحار.قلة ضمير بقى+قلة رقابه.فخلى بالك لو حتاخد شقه خدها فى عماره قديمه شوية........واى سؤال تانى انا تحت امرك
اولا شكرا طبعا لرد حضرتك واهتمامك هو فعلا العماره قريبه من البحر وعلي فكره كان فيه عماره قدام العماره دي كانت ليسه بتتبني ومش عاوز اقولك اني كان فيه تشققات في العمود من قبل ما يكملو بناء العماره مش عارف بصراحه الواحد فعلا ميشتريش بعد كده الا اراضي ويبنيها وموضوع الشقق ده هيبقي بعد كده حوار فاشل لاني فعلا ملاحظ موضوع العمارات اللي بتطلع في اسبوع دي

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away
قديم 09-06-2012, 02:46 AM
الصورة الرمزية Elsebily
Elsebily Elsebily غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Communication engineer
هواياتي: Playstation 3

Elsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud ofElsebily has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

أهلا بيك وبالناس اللي بتحب اسكندرية

أنا بس عايز أعرفك شوية حاجات عن اسكندرية عشان ما تتخضش

أول حاجة:
البيطاش ما تعتبرش في اسكندرية قوي.... البيطاش دي في العجمي، ودي أحد ضواحي اسكندرية... لو عايز تروح اسكندرية حتحتاج تمشي حوالي 15 -20 كيلو

تاني حاجة:
اسكندرية مدينة ساحلية لها طبيعة خاصة إن البحر من أمامها وبحيرة مريوط من ورائها، فتلاقيها عبارة عن شريط ما يزيدش عرضه عن 5 كيلومتر في أعرض مكان، وده بيعمل حاجتين مهمين جدا:
1- الرطوبة في اسكندرية عالية جدا في الصيف، وأعراض الرطوبة العالية إنك لما تعرق عرقك ما ينشفش لإن الهواء مليان ميه أساسا، ده غير الصدأ والأكل اللي بيرطب بسرعة، وبعض حشرات مختلفة عن اللي بتشوفها في الجو الجاف

2- مساحة الأراضي في اسكندرية محدودة جدا ، وده مخلي أسعار العقارات عموما أعلى من أي مكان تاني في مصر، وبعد الثورة.. كمية العمارات العالية اللي اتبنت في اسكندرية أكتر من اللي اتعملت في خمسين سنة فاتو (بالمخالفة طبعا)، ودول اوعى تفكر تشتري فيهم
تالت حاجة:
اسكندرية مدينة حيوية فيها كل أنشطة الحياة... من تجارة وسياحة وصناعة وزراعة ، وبنعاني من نفس المشاكل الموجودة في القاهرة من زحام وخنقة.. بس للأسف مازلنا بنتعامل على إننا أقاليم... ولو اتعمل في اسكندرية ربع اللي بيتعمل في القاهرة ... اسكندرية دي حتبقى أحلى مكان في مصر

رابع حاجة:
طبيعة الجو في اسكندرية في الشتا إن المدينة بتتعرض لنوات (والنوة معناها جو متقلب وغالبا عاصف وممطر)... لو ما عملتش حسابك وانت سايب شقتك ... ممكن تلاقي تلفيات بسبب الهوا الشديد والمطر... ده غير إنك لو مشيت في شوارع مش متسفلتة كويس حترجع كل يوم عايز تلبس جزمة جديدة لإن القديمة باظت من الطين

خامس حاجة:
العجمي بشكل عام ما فيهوش صرف صحي... وكل عمارة تحتها بيارة بتصرف فيها وبعدين تيجي عربيات الصرف الصحي تشيل الصرف ده كل فترة (بناء على طلبك)، بس دلوقتي المحافظة بتمد خطوط الصرف الصحي في العجمي، ومعرفش المشروع ده حيخلص إمتى... يمكن الناس اللي ساكنة في العجمي تفيدنا

سادس حاجة:
المباني في العجمي والساحل الشمالي عموما بتتبني بالطوب الجيري، يعني طوب متقطع من جبال جيرية، وده طوب قوي جدا وتقيل كمان (ولونه أبيض .. بيصْفَر بعد شوية) وحتلاقي شكله مش منتطم لإنه بيتقطع يدوي في المحاجر
إنما الطوب الأبيض الخفاف بيبقى لونه أبيض ناصع وأبعاده منتظمة، وده حتلاقيه في العمارات الجديدة عشان يخف الوزن على الأساسات

انا مش قصدي أقفلك من اسكندرية... بس لو عايز تاخد خطوة الحياة في اسكندرية لازم تعرف المشاكل زي ما شدتك المزايا

...
الف شكر طبعا عالشرح الوافي ده بس هو انا فعلا اتقفلت واظاهر اني الحياه في اسكندريه محتاجه حسابات خاصه

You are my City My only City
You make me happy when skies are grey
You'll never know just how much I love you So please don't take my City Away
قديم 09-06-2012, 08:38 AM
fourseasons fourseasons غير متواجد حالياً

fourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond reputefourseasons has a reputation beyond repute

يا باشا ولا حسابات خاصة ولا اى حاجة.انا دلوقتى عايش بحكم الشغل فى القاهرة بقالى سنتين.وطول عمرى عايش فى الأسكندرية مدينتى وحبيبتى مفيش اى فرق مدام انك مش قدام البحر على طول لاكن لو حتاخد شقة متخدهاش فى عمارة جديدة ولا على البحر مباشرة الا لو كنت كل سنة حتبيض و تصلح و تكسر.شغلانه كده بس الغريب فى الشى انك لو روحت بحرى او محطة الرمل حتلاقى كل العمارات القديمة ولا كأن فى تأثير للبحر عليها مش عارف ليه.يمكن عشان المينا الشرقى و مفيش موج ولا رزاز بحر....يمكن.

يا رب انصر مصر و لم شمل المصريين